Sunt românii implicaţi în responsabilitate socială?
Cum stau românii la capitolul responsabilitate socială vis-a-vis de cetăţetii ţărilor dezvoltate din Europa?
În ultimii ani, zona de CSR în România a evoluat foarte mult. Nu am ajuns la nivelul ţărilor occidentale, însă observăm că decalajul scade de la un an la altul. De asemenea, observăm evoluţia din ultimii ani în primul rând prin tendinţele pieţei, atât în rândul companiilor, cât şi în rândul ONG-urilor sau al consumatorilor.
Din ce în ce mai multe companii au înțeles faptul că a fi resposanbil înseamnă în primul rând a avea o afacere sustenabilă, cu un impact pozitiv asupra comunităţii. Organizaţiile nu se mai limitează doar la sponsorizări, ci derulează programe de reducere a impactului asupra mediului, marketing responsabil, educarea angajaţilor şi clienţilor pentru un consum responsabil etc. Pe de altă parte, ONG-urile încep să îşi dezvolte componenta de raportare şi evaluare, conştientizează nevoia de planificare în detaliu şi cea de comunicare, iar din ce în ce mai mulţi tineri sunt dornici să afle informaţii din acest domeniu şi devin mai atente la comportamentul companiilor faţă de societate.
Dacă în afara României CSR-ul este un indicator de brand, sunt încrezătoare că va ajunge şi în România un diferenţiator pentru o companie faţă de competitorii săi.
Credeţi că elevii ar trebuie să aibă inclus în curriculum un curs de responsabilitate sociala? I-ar ajuta în vreun fel?
Cu siguranţă ar trebui să existe. Şcoala este momentul în care se formează ca persoană, îşi stabilesc valori, atitudini şi încep să îşi contureze un plan de viaţă pe termen lung. De aceea este important pentru ei să afle aceste lucruri încă din şcoală, astfel încât să dezvolte un mod de a gândi şi în această direcţie. Există deja în programa şcolară cursuri de educaţie civică, dar încă există loc pentru introducerea unor informaţii cu privire la responsabilitatea socială.
Aveţi în derulare un program pilot numit „Atelierul de responsabilitate socială”. Despre ce este vorba?
Orange în parteneriat cu Asociaţia pentru Relaţii Comunitate a început o serie de ateliere în trei licee din Bucureşti despre importanţa responsabilităţii sociale. În perioada 20-30 decembrie, în Colegiul Naţional Mihai Viteazul, Colegiul Naţional George Coşbuc şi Liceul Migues de Cervantes, elevii interesaţi de acest subiect vor afla cum fiecare dintre noi poate contribui la dezvoltarea comunităţii, ce sunt produsele responsabile şi cum putem avea un consum responsabil. Fiecare atelier se încheie cu câte o provocare dată elevilor. În urma primului workshop, cele trei licee s-au înscris într-un concurs de reciclat hârtie, plastic şi telefoane mobile. Fiecare liceu are la dispoziţie câte două săptămâni pentru a colecta cât mai multe astfel de deşeuri. Premiul I constă în 700 de euro, premiul II în 500 de euro, iar premiul III în 300 de euro. O mulţime de alte concursuri îi aşteaptă pe fanii Atelierului pe pagina de Facebook.
Ce doriţi să obţineţi în urma acestui proiect?
Atelierul de responsabilitate socială este un proiect pilot prin care am vrut să testăm relevanţa temei pentru elevii de liceu, deschiderea lor faţă de acest subiect şi gradul lor de implicare. Proiectul se derulează în trei licee din Bucureşti şi până acum rezultatele ne dau încredere. Cei care au participat la ateliere au fost foarte deschişi şi ne-au surprins cât de bine intuiesc aspecte legate de responsabilitatea socială, fără a fi însă capabili să le definească. Totodată, dintr-o grupă de 20 de elevi, aproape trei sferturi au declarat că au făcut cel puţin o dată voluntariat, fapt ce arată dorinţa de a se implica în alte activităţi în timpul lor liber.
Ce vor învăţa elevii în cadrul acestor ateliere?
Am dezvoltat atelierele în parteneriat cu ARC, astfel încât să avem o abordare generală asupra zonei de CSR în România. Primul atelier a tratat implicarea socială şi modalităţile prin care atât o persoană fizică, cât şi o companie, se pot implica şi pot contribui la dezvoltarea societăţii prin activităţi de voluntariat, acţiuni de reciclare etc. Cel de-al doilea atelier, susţinut de Mădălina Marcu, reprezentant ARC, abordează tema produselor responsabile şi consumul responsabil, atât din perspectiva definiţiilor, cât şi din zona de best practice. În plus, la finalul fiecărui atelier lansăm un concurs pentru participanţi. De asemenea, este important să menţionăm că avem trei bloggeri, fiecare dintre ei susţinând câte un liceu.
Ce rol au bloggerii în acest proiect şi cum îşi vor susţine aceştia liceul preferat?
Bloggeri au avut rolul de “mentor”. Ei i-au îndrumat pe elevi la concursuri, i-au învățat cum să distribuie mai departe informaţiile primite la atelier către colegii care nu au participat, i-au încurajat cu sfaturi şi le-au stat la dispoziţie pentru orice întrebare sau nelămurire. Din reacţiile elevilor ne-am dat seama că a fost o alegere bună pentru că s-au simţit în largul lor alături de blogeri, au putut adresa întrebări pe care la atelier nu au avut curaj să le ridice şi au avut o persoană care să îi ghideze pe tot parcursul proiectului.
Care sunt etapele proiectului?
Prima etapă a fost cea de promovare a programului în licee, astfel încât să se înscrie 20 de elevi pe fiecare liceu. Au urmat două săptămâni de ateliere care au fost dublate de activitatea din social media. Pe pagina de Facebook a proiectului s-au transmis informaţii despre proiect, informaţii din timpul acestora, poze şi multe concursuri. În etapa următoare elevii iau parte la concursurile anunţate. Primul a fost cel de colectare deşeuri: hârtie, plastic şi telefoane mobile. Al doilea este un concurs de proiecte. Iar în final vom avea evenimentul de anunţare a câştigătorilor şi decernare a premiilor, eveniment ce va avea loc în decembrie.
Vă gândiţi să fie un proiect de lungă durată şi să-l extindeţi la nivel naţional?
Prin acest proiect pilot am dorit să aflăm în primul rând dacă există interes în rândul elevilor pentru acest subiect. După finalizarea lui şi după o evaluare calitativă şi cantitativă vom decide dacă îl extindem şi sub ce formă.