Voluntariatul schimbă comportamentul oamenilor şi al organizaţiei
De la idee la implementare
Propunerea a venit din partea agenției Publicis, în 2015, după ce Liana Buzea, fondator Plantăm Fapte Bune în România le propusese o colaborare. De la idee la realizare au fost necesare mai multe luni. În mai puțin de o lună au venit confirmări din partea a 28 de companii, unele dintre ele parteneri cu vechime ai „Plantăm fapte bune în România”, cu susținerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.
Întregul proces de împădurire presupune acţiuni care se întind pe 5-7 ani, aşa că majoritatea companiilor partenere sprijină iniţiativa cu voluntari, resurse umane de specialitate, materiale sau resurse financiare.
Proiectul are mai multe plantaţii în paralel pe fiecare sezon de acțiune, primăvara devreme sau toamna târziu. Iar pe fiecare plantaţie lucrează sute de voluntari. Mulţi dintre ei revin de-a lungul timpului pe plantația proprie, fie la îngrijiri, fie la completări.
Participarea propriu-zisă a voluntarilor a depins de mulți factori: perioada anului, alte evenimente din viețile lor personale (pentru că acțiunile au avut loc în zilele de sâmbătă), faptul că au rămas în acea companie sau și-au schimbat locul de muncă. „Un alt lucru demn de precizat este că din cadrul companiilor care ne-au venit la una sau mai multe acțiuni de împădurire, au fost câteva persoane care s-au alăturat pe termen lung și organizării inițiativei în sine, în nume propriu. Deci au ales ca de la voluntar de plantare să treacă la statutul de voluntar de organizare – au crescut implicit nivelul de implicare și dezvoltare a abilităților “, povesteşte Liana Buzea.
Profilul voluntarului
Întreprinzător, atent la domeniul protecția mediului, cu abilități concrete de organizare, cunoștințe de vânzare, comunicare, logistică, coordonare de echipe. Profilul voluntarului depinde însă foarte mult de „postul” pe care vrea să se implice. Mulți dintre ei ajung să-și dezvolte o serie de abilități, mai ales cei care au primit în grijă câte o echipă de 20 de voluntari plantatori pe care trebuiau să-i coordoneze în cadrul acțiunilor în sine, fie ele de plantare, fie de îngrijire sau completare. Lucrând de ani buni cu voluntarii, fondatoarea Plantăm Fapte Bune în România, a remarcat că aceştia îşi doresc să învețe, sunt deschişi să accepte activități complet noi. De exemplu, organizarea unui „șantier de împădurire” sau coordonarea unor echipe de voluntari pe teren cu siguranță implică multe situații pe care poate nu le putem prevedea atât de bine de fiecare dată.
„Din experiență știu că în practică certificarea se realizează deja. Suntem multe organizații care acordăm certificate voluntarilor. Singura deosebire majoră în acest caz este că s-a realizat o campanie de comunicare foarte mare, menită să suscite interesul publicului larg spre voluntariatul în domeniul împăduririi naționale, având acum și responsabilitatea propriei imagini profesionale. În mod cert va conta enorm ca o implicare în acest tip de voluntariat să fie dusă la bun sfârșit și va conta modul în care voluntarul se prezintă în cadrul organizației noastre, în fața publicului larg sau a celorlaltor parteneri“, crede Liana Buzea.
În 2014, Federația VOLUM, a creat un grup de lucru pe tema certificării voluntariatului la nivel național din care au făcut parte experți naționali și internaționali. În noiembrie 2015 au lansat un model de certificat de abilități cu aplicabilitate națională în toate domeniile de activitate conform Legii Voluntariatului. „Certificatul a fost pilotat de 125 de ONG-uri din întreaga țară, feedbackul acestora fiind integrat în modelul final al certificatului. Deci, Green Endorsement cu siguranță nu va fi unica campanie, ea va avea un context mult mai larg, cât de curând“, mai spune ea.
Voluntariatul, o alegere personală
Voluntariatul, din păcate, nu se învaţă la şcoală, se construieşte în timp pornind de la oamenii şi cauzele din jurul tău. FAN Courier se implică de mulți ani în proiecte de responsabilitate socială, însă nu crede în răsplata pentru voluntariat, așa cum nu crede în publicitatea celor care fac voluntariat. Compania crede că a face voluntariat însemna mai degrabă mulțumirea sufletească pentru că ai dat o mână de ajutor cuiva care contează pentru tine.
În ceea ce privește voluntariatul în România, Roxana Magopeţ, Marketing & PR Manager FAN Courier crede că va mai rămâne o vreme o decizie individuală, indiferent de statutul său. Reprezentantul companiei a observat, însă, în ultimii ani, că numărul tinerilor care aleg să facă voluntariat în diverse proiecte este tot mai mare pentru că ei chiar cred în acel proiect.
„Citeam de exemplu despre un grup de elevi care au decis să organizeze o campanie de strângere de fonduri pentru a plăti chiria unei colege de clasă care locuia mult prea departe de școală ca să facă naveta. Acest spirit se transpune apoi în viața profesională și cu siguranță are impact pozitiv în relația cu viitorul angajator. Într-o situație limită, un astfel de spirit ia cea mai bună decizie pentru el și echipa lui dacă este cazul, nu așteaptă un telefon de la șeful direct“, mai spune Roxana Magopeţ. Astfel de spirite pot schimba mersul unei organizații la nivel micro și al unei societăți la nivel macro.
În prezent, FAN Courier nu face o diferențiere a CV-urilor în funcție de opțiunea de voluntariat. „Legea voluntariatului a fost adoptată în 2014 și cred că ar fi corect să lăsăm un timp pentru asimilare. Cred însă că există o diferență la nivel comportamental între cei care au o experiență de voluntariat și cei care nu o au, iar acest lucru se vede la interviuri și apoi în activitate. Voluntariatul are și o componentă educativă – te implici în proiecte în care crezi dar în același timp te ajută să dezvolți un spirit de echipă. Astfel de angajați ne dorim în companie“, mai spune Roxana Magopeţ.
Interesul faţă de comunitate şi îmbunătăţirea vieţii celor din jur sunt valori care stau la baza companiei OLX. „A fi voluntar presupune comunicare şi lucru alături de alţi colegi, înseamnă să iei decizii şi să le implementezi, să îţi asumi un program şi anumite responsabilităţi şi să te asiguri de îndeplinirea lor. Pentru noi, OLX.ro şi Autovit.ro, experienţa de voluntariat aduce un plus în luarea unei decizii“, spune Victor Preda, HR Manager Naspers Classifieds România (OLX.ro şi Autovit.ro) despre interviul de angajare.
În opinia reprezentantului OLX, proiectele de voluntariat ajută tinerii să se integreze mai uşor într-o echipă şi au încredere că pot aduce o contribuţie semnificativă prin implicare şi iniţiativă.
Alexandru Badea, CEO al Brenntag Romania & Moldova, e de părere că există o similitudine între viaţa privată şi viaţa profesională. Dacă eşti implicat şi interesat de ce se întâmplă în jurul tău în viaţa privată, atunci sunt mari şanse că vei fi la fel şi în viaţa profesională.
Organizaţia a ales să se implice în campanie pentru că voluntariatul reprezintă un „bine materializat“, dar şi o alegere personală. Firma nu poate impune această atitudine angajaţilor şi nu organizează în mod direct acţiuni interne, ci oferă cadrul şi sprijinul logistic, economic şi informational angajaţilor care doresc să se implice în anumite cauze. În cadrul Brenntag, în jur de 60% de angajaţi s-au implicat măcar o dată pe an în anumite activităţi de voluntariat, cu sprijinul firmei sau individual.
Alexandru Badea oferă un exemplu personal pentru angajaţii companiei. De câţiva ani îşi dedică o bună parte din timp educaţiei prin sport. El susţine sportul practicat de copii şi juniori (polo, baschet, handbal, gimnastică) ajutând în organizarea unor activităţi, fie la echipe de club, fie la echipe nationale, fie initiaţive private gândite pentru segmentul juvenil.
„În ultimul an, împreună cu Asociaţia Indiana am conceput un program pilot, prin care să aducem copiii defavorizaţi şi pe cei instituţionalizaţi la sport, să îi transformăm din persoane asistate în persoane active. Aceşti copii au acum nevoie de integrare socială şi sportul poate face acest lucru cel mai uşor, iar beneficiile sunt uriaşe pentru întreaga societate“, crede Alexandru Badea, CEO al Brenntag Romania & Moldova.
JTI România este partener al Plantăm Fapte Bune de la începutul iniţiativei, aşa că implicarea în campania Green Endorsement a venit firesc. Voluntariatul a devenit o traditie in JTI. Angajaţii se implică în proiecte care repară şi construiesc case împreuna cu Habitat România, gătesc prăjituri şi donează sumele rezultate din vânzări celor care au nevoie, ajută la împăduriri alături de Eco Assist.
Cel mai vechi program de responsabilitate socială este Seniorii JTI, derulat din 1998, prin care 45 de vârstnici primesc zilnic o masă caldă, medicamente şi pachete specifice de sărbători. Bugetul alocat programului nu cuprinde şi plata utilităţilor, iar colegii au ales să contribuie suplimentar, în mod voluntar, pentru plata acestor cheltuieli.
Voluntariatul schimbă comportamente, e de părere Gilda Lazar, Director Corporate Affairs&Communications, JTI Romania. „Credem că alegerile pe care le vor face, comportamentele lor, vor fi puternic influenţate de spirit civic, de responsabilitate şi implicare autentică. Se vor gândi mai des la scopul final al acţiunilor lor şi la valoarea adăugată pe care o aduc în societate“, mai spune ea.
DB Schenker Logistics Romania este parteneră a „Plantam Fapte Bune” încă din 2012.
Mihaela Lefter, Manager Resurse Umane, DB Schenker Logistics România, recunoaşte că organizaţia ţine deja cont de candidaţii care au trecut prin activităţi de voluntariat, indiferent de domeniul ales. „Faptul că un candidat a fost implicat în acţiuni de voluntariat relevă câteva calităţi pe care acesta le-ar putea avea: spirit de iniţiativă, abilităţi de lucru în echipă, project management, abilităţi de comunicare, de management al timpului sau de găsire a soluţiilor. Toate acestea sunt testate în interviu, prin întrebări specifice legate de experienţa de voluntariat“, spune Mihaela Lefter. În jur de 7-10% dintre angajaţi participă constant de câţiva ani la plantări.
La acţiunile de responsabilitate socială oragnizate de Immochan România participă jumătate dintre angajaţi pentru care nu primesc beneficii materiale, ci doar doar o zi frumoasă petrecută în echipă făcând fapte bune.
La nivel personal, Ramona Grozăvescu, Communication & CSR Manager, IMMOCHAN România, este voluntar Galantom, se implică în organizarea de evenimente sportive ce au la bază cauze sociale şi în evenimente de plantări. Ea crede că tinerii din ziua de azi se documentează temeinic înainte de a-şi depune candidatura la o anumită companie. Tendinţa este să aplice la acele companii cu ale căror valori rezonează şi care au o puternică latură de CSR.
Şi angajaţii Zenith sunt implicaţi în acţiuni de plantare. Ei au participat la împăduriri în Breaza, Almăşeşti şi Talpa, iar la nivel personal, unii dintre ei sunt voluntari la Asociaţia Nevăzătorilor din România şi la Fundaţia Comunitară din Bucureşti.
Certificarea Green Endorsement schimbă comportamentul tinerilor. Îi determină să fie mai responsabili şi le dezvoltă o serie de abilităţi. A face voluntariat înseamnă să ştii să comunici eficient, să lucrezi în echipă şi să coordonezi echipe, să iei decizii şi să ţi le asumi. Câteva dintre valorile pe care companiile le caută în actualii şi viitorii angajaţi.