Avem o criza… ce facem cu ea ?
Ce mi se pare curios este cum poti sa ramai la nivelul consideratiilor despre criza globala si sa nu te intrebi deloc, sau aproape deloc: "In ce fel ma afecteaza pe mine criza, atat ca organizatie, cat si ca persoana?" si "Ce am de facut in conditiile date?"
In momentul in care suntem asaltati de informatii multe si contradictorii, ni se cere sa livram in afara rutinei si la termene de tipul "ieri era mai bine…", putem sa intelegem valoarea unei strategii viabile si inchegate sau a unui plan de contingenta. Cate organizatii au asezat din timp balizele de ghidare care sa le permita oamenilor sa reactioneze in timp real si pe directia corecta? Nu multe, iar acest aspect se vede in precipitarea, incoerenta si inconsistenta actiunilor in vremuri grele.
Am vazut executivi pe care numarul si complexitatea temelor pe care le au de rezolvat in perioada aceasta i-au paralizat, adica evita orice fel de decizie, blocheaza orice fel de actiune cu exceptia celor dictate de "inalta poarta" si asteapta sa vada ce se intampla gestionandu-si frustrarile generate de o situatie care ii depaseste.
Altii fie nu-si permit luxul, fie nu vor sa stea la cutie si se intreaba ce i-ar putea ajuta sa tina carma dreapta pe timp de furtuna.
Dintre practicile care si-au dovedit succesul in depasirea situatiilor de criza, as aminti astazi analiza informatiilor. Ma refer la identificarea precisa a faptelor din noianul de perceptii sau cum spunea cineva, "Judeca situatia asa cum este, nu cum pare sau cum ti-ai dori tu sa fie…"
In incercarea de a raspunde la intrebarea "Ce mi se intampla?", managerul de succes va trebui sa aleaga ce este relevant si sa arunce balastul; apoi sa analizeze contextul si sa stabileasca prioritatile si, nu in ultimul rand, sa delege teme clare cu responsabilitati si termene de livrare precise.
Este rational si, cu siguranta, mult mai productiv sa analizam situatiile care ne privesc in mod direct si asupra carora chiar putem sa actionam; adica are sens sa-mi pun problema cum maximizez productivitatea in fabrica pe care o conduc si sa las in seama departamentului de marketing analiza comportamentelor consumatorului.
Stiu ca nu este usor intr-o situatie de criza sa ne pastram sangele rece sau sa gasim solutii unor situatii aparent imposibile. Dar, in acelasi timp, practica a dovedit ca lipsa de reactie in fata schimbarii este calea cea mai sigura spre insucces.