În căutarea fericirii la job
Revista HR Manager a organizat, miercuri, 4 martie, evenimentul „În căutarea fericirii la job – organizația fericită”, la DB Connect din București.
Starea de fericire și bunăstarea într-o organizație se dovedește a fi un must-have pentru succesul pe termen lung al oricărei companii. Studiile arată că angajații motivați și mulțumiți de jobul lor sunt mult mai productivi și creativi. De asemenea, sunt mult mai implicați.
Am lansat diverse provocări, am prezentat studii și cazuri concrete și am pus bazele unei dezbateri despre necesitatea fericirii la job.
Iată câteva dintre aspectele cheie discutate la evenimentul nostru:
- Fericirea la job va deveni curând un indicator important, înlocuind astfel KPI-uri precum retenția angajaților;
- Sănătatea emoțională este pe orizontală: scopul meu este să fiu fericit cu alegerile mele în orice moment al vieții;
- Pentru ca ”organizația fericită” să nu devină o formă fără fond, liderii ar trebui să conducă bazându-se pe valori: să facem din convingeri și valori centrul acțiunilor noastre la job;
- Timpul pentru învățare și reflecție ar trebui introdus în programul de muncă;
- Fericirea e ca un mușchi, trebuie dezvoltat;
- Treaba organizației este să creeze un cadru care să nu demotiveze angajații;
- Pentru ca oamenii de HR să se ocupe de ceea ce contează cu adevărat, automatizarea proceselor statice este de mare ajutor;
- Fericirea la job este un deziderat care nu se poate atinge fără încredere reciprocă;
- Uneori, bucuria se mai și planifică: programează-ți activitățile care te fac fericit/ă;
- Profitul nu e niciodată un scop, ci un rezultat;
- Oamenii vin cu totul la birou, așa că accentul ar trebui pus pe autenticitate și pe o abordare holistică;
- Programele de coaching te ajută să conștientizezi modul în care relaționezi cu ceilalți și impactul pe care îl produce această relaționare;
- Nu te lua tot timpul prea în serios și nu inflama discuțiile aprinse;
- Flexibilitate și libertate: asta își doresc angajații din ce în ce mai mult!
Evenimentul a fost moderat de Alina Rădulescu, Managing Partner, HR4You.
Fericirea la job – o alegere conștientă
Yolanda Crețescu, psiholog, președinte al Asociației Happy Minds și fondatoarea DepreHUB, ne-a îndemnat să ne facem o evaluare la 360 de grade a fericirii noastre, atât în viața personală, cât și la job.
Ea ne-a reamintit că drumul către fericire nu trece prin perfecțiune: „Dacă ar trece, nu am ajunge niciodată la fericire, pentru că perfecțiunea nu există. Astfel, dorințele trebuie formulate în termeni de potențial imediat. Dorințele intrinseci exprimate intrinsec mă relaxează, mă angajează și au efect pe termen lung. Cele extrinseci vizează acțiuni viitoare, pun presiune pe mine și mă angajează pe termen scurt”.
De asemenea, psihologul a punctat un lucru foarte important legat de sănătatea emoțională: aceasta are o traiectorie pe orizontală, adică scopul nostru este să fim fericiți cu alegerile noastre în orice moment al vieții. În schimb, dacă ne uităm la obiectivele pe orizontală, acestea sunt nevrotice, pentru că ne axăm pe atingerea scopului și, în acest proces, lăsăm deoparte niște lucruri importante.
„Obiectivele pe verticală sunt nefuncționale pentru că ajungem să neglijăm alte aspecte importante ale vieții. Iar când ne atingem scopul, picăm de sus în depresie și burnout. Și apoi o luăm de la capăt”, a menționat Yolanda Crețescu.
“Valori și Convingeri – punerea fericirii în context”
Madi Rădulescu, Executive Coach (PCC) și Managing Partner al companiei MMM Consulting Intl., a vorbit despre cum să facem ca fericirea la job să nu devină o formă fără fond. În acest sens, este important să punem fericirea în contextul valorilor și convingerilor. „Fericirea e ceva ce putem face împreună, setul de valori se modelează de-a lungul vieții, așa că avem toate șansele să putem contribui la atingerea acestui deziderat”, a spus Madi Rădulescu.
Ea a mai punctat și faptul că liderii ar trebui antrenați să conducă organizația pe baza valorilor. De asemenea, este nevoie să dezvoltăm un mediu în care să creăm siguranță și să ne asigurăm că nu totul se bazează pe extrinsec: avem nevoie de timp de introspecție, de dialog și învățare, iar timpul alocat acestor lucruri trebuie imersat în programul de muncă.
Business Case-ul Fericirii
Alina Perrin, Founder & CEO al companiei SERMAN INSIGHT, ne-a amintit că fericirea e ca un mușchi ce trebuie exersat: atunci când eu sunt bine, gestionez mai bine o veste rea; când nu sunt bine, o singură picătură mă poate răsturna, iar o lovitură mă poate dărâma de tot.
Fundația fericirii la job este compusă din:
- sens: munca să se alinieze cu valorile profunde, contribuind la ceva ce îți depășește propria persoana
- engagement: dedicarea timpului, atenției și energiei muncii cu expresie autentică a gândurilor, sentimentelor și comportamentelor
- bunătate: o organizație fericită știe să încurajeze atitudinile pro-sociale – respectul, aprecierea, dorința de a lucra împreună și de a colabora.
- reziliența: capacitatea de a gestiona și de a se adapta într-un mod constructiv la dificultăți, eșecuri și dezamăgiri.
În final, Alina Perrin ne-a amintit că fericirea precedă succesul.
Inițiative care au dus la creșterea angajamentului, motivației și fericirii angajaților
Iulia Buciuman, Managing Partner, HUMANISTIC, a subliniat faptul că treaba organizației este să creeze un cadru care să nu cauzeze demotivarea. „Este nevoie de programe de dezvoltare sanatoase, în zona de conștientizare a efectului pe care eu îl am asupra colegilor mei. Aș face un program de dezvoltare în sensul acesta, de a avea colegi mai conștienți de efectul pe care-l au asupra altora. De asemenea, rolul managerului este să se asigure ca nu demotivează angajații”, a spus Iulia Buciuman.
HR outsourcing – How to keep your HR staff happy at work
Aurelian Chitez, Sales Director, Romanian Software, ne-a reamintit că viitorul se întâmplă acum și pentru ca oamenii de HR să se ocupe de lucruri cu adevărat importante, multe procese statice pot fi automatizate.
Soluția Colorful.hr asigură automatizarea proceselor cheie de HR:
- Recrutare și selecție
- Administrare de personal
- Pontaj
- Salarizare și gestionare/taxare a beneficiilor
- Management de documente
- Evaluare
- Training
- Plan de carieră
Fericirea – o chestiune de încredere
Gabriela Niță, Business Development Executive, DEKRA România, a menționat că starea de bine (wellbeing) se bazează pe 5 piloni: emoții pozitive, engagement (mai mult în sensul stării de flow, adică a nu te uita la ceas, de a fi prezent și absorbit de ce faci), relații, sens și realizări.
Ea a precizat că bucuria/fericirea înseamnă încredere și scop/sens. Astfel, dacă am cultura încrederii, atunci și oamenii vor fi fericiți.
Ce putem face:
- un program în care să ne arătăm aprecierea unii față de alții
- clarificarea așteptărilor și acțiuni săptămânale în acest sens
- program pilot de lucru (program flexibil, work from home etc.)
- eliminarea titlurilor joburilor
- progresul muncii în timp real (cu ajutorul software-urilor)
- transparența informațiilor discutate în ședințe
- programe de training și wellbeing.
Filosofia conducerii în noua cultură a muncii: „Organizația Happy?”
Dorin Bodea, Founder and General Manager, Result Development, a menționat că profitul nu e niciodată un scop, ci un rezultat. În plus, fericirea angajaților va deveni, în timp, unul dintre cei mai importanți indicatori pentru un business, pentru că acest lucru este o necesitate în realitatea actuală.
În plus, el a punctat faptul că fericirea este și o stare, dar și o capacitate. ”Nu ține doar de emoții. Fericirea se și planifica, adică are și o componentă rațională”, a spus acesta, care ne-a îndemnat să ne programăm activitățile care ne aduc bucurie.
Panel: „Cum construiești o strategie a Fericirii în organizație? Cum reușește o cultură a performanței să genereze satisfacție și implicare?”
Speakeri:
Crina Ilie – People Function Leader, Europe and South Africa, Genpact
Florin Tataru – Group HR Director, Help Net Farma & Farmexim
Iulia Cirmaciu– Country HR Head/ EMEA Talent Sourcing Lead at Deutsche Bank
Cornelia Balcanu – Head of HR and HR SSC Samsung Shared Services Centre Europe
Moderator: Alina Rădulescu – Managing Partner, HR4You
Iulia a menționat că oamenii vin la job cu tot sinele, așa că în organizația din care face parte abordarea este una holistică, astfel încât angajații se pot îngriji de mai multe aspecte ale vieții lor, fiind sprijiniți de companie, accentul fiind pus pe autenticitate, respect și întrajutorare.
Cornelia a vorbit despre programul de coaching din compania în care lucrează, care i-a făcut să conștientizeze modul în care angajații relaționează unii cu alții, precum și de a vedea și aprecia lucrurile bune care se întâmplă în organizație.
Crina ne-a îndemnat să nu ne luăm prea tare în serios și a mai spus că oamenii au nevoie să le dăm permisiunea să facă lucrurile simple, să le reamintim de frumusețea lucrurilor simple. În plus, ar fi cazul să mută accentul de pe probleme pe acceptare și să ne adaptăm la noua realitate, să uităm de trecut. Nu în ultimul rând, una dintre filosofiile organizației este cut the drama – să nu inflamam și mai mult discuțiile aprinse.
Florin a punctat faptul că din ce în ce mai mulți oameni nu mai vin la serviciu cu gândul de a sta 8 ore și de a lucra 20 de ani la aceeași companie. Toată lumea vrea flexibilitate. Astfel, el crede că organizațiile se îndreaptă spre o zonă apropiată freelancing-ului, cu accent mai mare pe lucru pe proiecte și libertate.
Mulțumiri
Mulțumim pentru susținere partenerilor: MMM Consulting, DepreHUB, Serman Insight, Humanistic, Dekra, Terapia; partenerului anual: Romanian Software; partenerilor de wellness: Max Relax și Wellington; partenerilor de organizare: Avon, Stretto Coffee, Prăjiturel, La Fântâna, Domeniile Panciu.
Credit foto: Daniel Tolea, paparatzi.ro