Ziua Universală a Iei: Din lada de zestre a bunicii, în patrimoniul mondial!
Pe 24 iunie, cu ocazia sărbătoririi Sânzienelor, se marchează şi Ziua Universală a Iei. Ziua Universală a Iei a debutat în anul 2013 la inițiativa comunității online "La Blouse Roumaine", fiind preluată cu succes de comunitățile românești din peste 100 de orașe, din 48 de țări.
Ia românească ar putea deveni simbolul României în 2019, când ţara noastră va deţine pentru o jumătate de an preşedinţia Uniunii Europene.
Poveste și istorie
A cucerit vedetele „de afară”, a devenit un „must have”, dar bluza noastră tradiţională – ia, este mai mult decât atât, şi anume, poveste şi istorie. Un obiect vestimentar la moda printre vedetele din România şi nu numai. Emma Stone, Jennifer Garner, Kate Moss, Halle Berry, Kourtney Kardashian şi multe alte celebrităţi au fost cucerite de farmecul bluzei româneşti. Mai mult, celebra cântăreaţă Adele a apărut în Vogue, într-o cămaşă Tom Ford (colecţia de primăvară-vară 2012 a designerului), inspirată din ia noastră.
Nu este prima oară când ia românească inspiră desingerii din străinătate. Una dintre cele mai dragi surse de idei pentru colecţiile remarcabilului creator de modă Yves Saint Laurent l-a constituit portul din satele româneşti. Se spune că atunci când s-a decis să facă o colecţie "românească", a fost cu totul neaşteptat. Se întâmpla în 1981: maestrul aducea pe scenă manechine de lux, în ii şi fote stilizate, cu părul prins la fel ca în satele noastre. Cu portul românesc de la ţară i-a „făcut cunoştinţă” Matisse, mai precis, o pânză pictată, intitulată simplu: "Ia".
Însemne magice
Inspiraţia unui asemenea „obiect vestimentar” este reprezentată de seria portretelor cu ie românească semnată de pictorul francez Henri Matisse, datorată în bună măsură prieteniei sale cu pictorul român Theodor Pallady. Cunoscută şi sub denumirea „cămaşa cu altiţă” (chenar), ia reprezintă mult mai mult decât un obiect vestimentar reinventat de către designerii actuali (internaţionali sau autohtoni), ea fiind simbol, poveste şi istorie. Din punct de vedere lingvistic, termenul "ie" este derivat din latinescul "tunicae lineae" (tunică subţire purtată pe piele). Sub formă de camisa (termen împrumutat de la celţi, cu o expunere mai largă), s-au menţionat aspecte despre portul românesc încă din secolul al VI- lea, apărând însemnări în limba latină chiar şi în "Glossarium mediae et infimae Latinitatis" al lui Du Cange. Cu toate astea, nu se poate preciza exact data apariţiei iei, dar se presupune că ar fi fost prima oară purtată de populaţia din cultura Cucuteni.
Specialiştii în tradiţia noastră populară vorbesc despre „însemne magice cusute cu grijă, care aveau menirea de a proteja purtătorul de spiritele rele” şi despre faptul că tinerele moşteneau de la bunicile lor sau de la mamele lor nu doar arta meşteşugului popular ci şi rugăciunile potrivite care se spuneau obligatoriu înaintea începerii torsului lânii, a ţesutului sau a împletitului firelor. În partea de sud a ţării iile erau ţesute cu borangic, iar în toate regiunile erau accesorizate cu broderii la gât şi mâneci şi cu mărgele. “Iile brodate cu „spic” făceau parte din costumul de nuntă din Moldova. Culorile folosite la broderie erau în două-trei nuanţe cromatice, de regulă, dar se broda şi cu o singură culoare, de obicei negru. Femeile căsătorite şi cele în vârstă respectau anumite principii în realizarea costumului, preferând culori mai reţinute, modele de croială mai modeste şi un material ţesut mai simplu, în timp ce la fetele tinere culorile sunt deschise şi aprinse. Acestea din urmă nu-şi acopereau capul cu ştergarul de îmbrobodit (privilegiu rezervat nevestelor) şi nu purtau nici şorţ de protecţie din acelaşi motiv”, după cum consemnează historia.ro.
Cu mândrie
Regina Maria, Principesa Ileana, Principesa Elena, sunt cele care au purtat ia românească cu mândrie. Dintre toate, cea care a transformat ia în stilul vestimentar personal a fost Regina Maria. În prezent, ia se mai poartă în zone precum Maramureş, Sighişoara, unele oraşe din Ardeal, cu precădere în cadrul unor evenimente speciale, precum nunţi, botezuri, Ziua Naţională. Şi tot în prezent, după ce tonul a fost dat de designeri, ia a devenit…”trend urban”. Numeroase evenimente celebrând an de an (implicit în acest weekend de Sânziene al anului 2017) atât în Capitală, cât și în lume, frumusețea iei.
La modul general vorbind, ia românească a fost sărbătorită pe 7 iunie în Parlamentul European. Istorici, etnografi şi artişti dezbătând însemnătatea miraculoasei ii, care, pentru cei care îi cunosc secretele, deschide un univers magic.
Sâmbătă, 24 iunie de la ora 17.00, se va deschide expoziția "Ia românească la Budapesta", care reunește aproximativ 30 de ii românești realizate de meșterul popular Despina Bălteanu. Expoziția are loc la sediul Institutului Cultural Român din capitala Ungariei.
Potrivit site-ului ICR, la vernisaj, care marchează Ziua Universală a Iei, va fi prezentă profesoara Despina Bălteanu, meșter popular din Băile Herculane, România. Expoziția va fi completată vizual de prezentarea PowerPoint "Ia românească, simboluri și tradiții", de fotografii ce evidențiază aspectele infinit variate ale iilor, ale portului românesc, înscrise într-un tipar specific României, respectiv cu fotografii cu fanfara tradițională din zona Caraș-Severinului, pe un fundal muzical tradițional românesc.
ICR mai precizează că în perioada 26 iunie-28 iunie, în intervalul orar 18.30-20.,30, va avea loc un atelier de confecționare a iilor, unde Despina Bălteanu va îndruma participanții să își confecționeze și să coase singuri o ie după modele tradiționale. Luni, 26 iunie, de la ora 20,30, după primul atelier de confecționare a iilor va fi proiectată prezentarea PowerPoint "Fanfara satului — o tradiție uitată!".
Expoziția, la care intrarea este liberă, va fi prezentă în saloanele ICR Budapesta până pe 29 iunie.
Nu ne mai rămâne altceva decât să vă urăm să purtați ia cu mare drag pe 24 iunie și nu numai!