„Fiecare problemă ivită este doar o invitație de a căuta soluția potrivită”
De la înființarea firmei sale de promovare artistică, în 2007, Dana Cristescu și-a continuat eforturile firești de punere în valoare a proiectelor interculturale și interdisciplinare care i-au fost încredințate sau pe care le-a considerat necesare în spațiul autohton. Așa se face că după ce a debutat cu o producție remarcabilă în spațiul spectacolului complex – „Lacul lebedelor pe gheață”, la Sala Palatului din București, prezentat de celebrul Sankt Petersburg Stat Ballet on Ice –, publicul aștepta deja anunțul spectacolului următor.
Un alt proiect cu care se mândrește este cel desfășurat la Roma, în august 2011, în cadrul ediției Festivalului „Callatis”, aflat pe atunci în exil. „În fiecare punct de maxim interes turistic din «Cetatea Eternă», Cornelia Tihon – performeră la 25 de instrumente aerofone tradiționale – împreună cu Taraful de la Mârșa și Călușarii din Slatina au însuflețit spațiul cu sunete la instrumente inedite, costume și mișcări spectaculoase, în timp ce talentații copii desenatori de la cercul «Culoare și vis» dintr-un sat argeșean realizau cărți poștale pe care le ofereau turiștilor din toate colțurile lumii pentru a pleca din Roma și cu o «bucățică» de Românie”.
Dana Cristescu are nenumărate proiecte de suflet și a adus în lumina reflectoarelor mulți artiști de excepție. Paula Seling, Narcisa Suciu, Alexandrina Hristov, Ada Milea sunt doar câțiva dintre artiștii la lansarea cărora Dana Cristescu a contribuit, fiecare în parte „beneficiind de conceperea unui proces menit să polarizeze atenția asupra personalităților lor autentice”.
Într-o lume care devine tot mai superficială, Dana recunoaște că îi este din ce în ce mai greu să promoveze artiști și proiecte altfel. „Se trăiește clipa la modul meschin, egocentric. Și tocmai de aceea efortul trebuie făcut prioritar spre (re)trezirea nevoii de autentic care finalmente îl va salva de frustrări pe omul recent împovărat de agresiuni sociale și intoxicat de falsuri mediatice. Eu nu voi abandona, e țelul meu să îmi folosesc până la ultima picătură resursa vitală pentru a le atrage atenția semenilor că se poate trăi mai frumos preocupându-ne mai mult de ce ne înconjoară, descoperind multitudinea de forme, sunete și culori pe care o putem da acțiunilor noastre”.
Legătura cu lumea artistică
„Aventura” în lumea artistică a Danei Cristescu a început încă din timpul facultății, când povestește că a avut inițiativa înființării rubricii „Pariuri pentru viitor” în cadrul revistei Amfiteatru. Rubrică ce i-a adus și „Premiul pentru Jurnalism” în 1986.
„Urmăream examenele finale la Academiile de Artă și «pariam» pe cine va face carieră de succes în domeniu. Realizam un interviu-portret despre aspirațiile, eforturile, intențiile, experiențele acestuia. Și trebuie să vă spun că «am avut mână bună» pariind, de exemplu, că va face carieră în regia de teatru Alexandru Darie și în cea de film Nae Caranfil, în actorie – Magda Catone, Claudiu Bleonț, Ana Ciontea și Marian Râlea, în muzica clasică – Ovidiu și Decebal Bădilă sau în cea experimentală – frații Nanu și tot așa…!”.
În „epoca de aur”, cea mai rezonabilă, dacă nu unică, opțiune pentru a putea continua activitățile literar-artistice era să fii student la filologie. Așa că a absolvit Facultatea de Filologie din cadrul Universității București în 1986. „Scriam beletristrică, dar și reportaj încă din școala gimnazială, participam (cu succes) la toate concursurile și olimpiadele, publicam în revistele de profil, coordonam cenaclurile literare și revistele Școlii Centrale. Jurnalism nu se făcea decât «cu dosar» la Academia Ștefan Gheorghiu”, povestește Dana Cristescu despre opțiunile vremii.
„Teatrologia, istoria artelor, psihologia, sociologia, discipline pe care aș fi vrut să le urmez, erau desființate, așa că îmi rămăsese, firesc, filologia”. Cum bibliografia universitară o parcursese încă din timpul liceului, s-a putut dedica activităților extrașcolare: Cenaclul Universitar (despre care spune că îl anima cu prezențe ale scriitorilor, actorilor și muzicienilor), revistele Centrului Universitar București, «Viața Studențească» și «Amfiteatru» – unde realiza interviuri și cronici culturale, Festivalurile artei și culturii studențești (FACS) și participa la mai toate secțiunile (literatură, teatru, film, muzică, dans). „Am ținut întotdeauna să «intru în interiorul fenomenului» înainte de a vorbi despre ceva, așa că am fost scenarist, regizor, consultant, cronicar”.
Ce înseamnă să construiești o carieră în domeniul impresariatului artistic
Se ferește de termenul „impresariat”, considerând că impresarul este acea persoană care „vinde” un artist, sau, la rigoare, un produs artistic, cu un adaos comercial mai mult sau mai puțin consistent în favoarea lui. Iar Dana crede că inefabila manifestare a artistului nu poate fi „echivalentul unui sac de cartofi, al unei cutii de cremă de ghete sau de mai știu eu ce”. De aceea, este de părere că ceea ce face ea în domeniul artistic este să descopere proiecte interesante și să le propună unor contexte valorizante. „Dacă îți propui această activitate de promovare, tot ce poți face, până la urmă, este SĂ INVESTEȘTI tot bagajul de care dispui: timp, energie, cunoștințe, experiența câștigată din mers. Și asta la foc continuu, pentru că nu poți lucra după un orar clasic, nu îți poți lua liber, vacanță sau sărbători legale dacă exact atunci îți vine o idee despre cum poți pune în practică un proiect. Câteodată e obositor, dar pasiunea și credința sunt un motor fantastic”.
Proiecte pentru 2018
Dana Cristescu va promova în anul centenarului Marii Uniri proiectul artistic intitulat generic „100”, din care am avut privilegiul să vedem un fragment în premieră pe scena Galei Revistei CARIERE. Versuri din lirica românească modernă, interpretată de Oana Popa, beneficiază de „traducerea” la acordeon în sunete de jazz a lui Emy Drăgoi și de ilustrația grafică realizată în timp real în nisip (sand-art) de către Mariana Pachis. „Un moment sinestezic și un pariu făcut pe ideea că POEZIA ESTE VIE, proiect deja propus și acceptat în cadrul mai multor evenimente dedicate Centenarului Marii Uniri,” spune Dana Cristescu.
„Cred că nu e ce vreți să auziți și vă asigur că nu e o expresie a vanității, dar… chiar nu regret nimic privind în urmă. Probabil că am greșit când mi-am investit încrederea în persoane care și-au abandonat imediat promisiunile făcute sau ultimele mele resurse financiare în proiecte care nu promiteau nici o rambursare, dar din fiecare acțiune am învățat câte ceva, despre care nu aș fi putut afla altfel.
Și acum știu că «fiecare problemă ivită este doar o invitație de a căuta soluția potrivită».”
Valorile după care se ghidează Dana Cristescu
În primul rând – ONESTITATEA. Cred că, doar fiind sincer cu tine și cu ceilalți, poți fi împăcat. Și, doar fiind împăcat, poți lucra eficient. Îmi place să mă recunosc în oglindă dimineața, să îi privesc în ochi pe cei cu care mă întâlnesc și să știu că nimic nu mă împiedică să adorm imediat ce pun capul pe pernă.
Apoi, CURAJUL de a privi fiecare zi ca pe ultima din viață: în care să ne îndeplinim responsabilitățile,fără să abandonăm în fața greutăților și să ne bucurăm de partea bună, frumoasă, interesantă, din orice.
Articol preluat din numărul 244/februarie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.