Lector univ. dr. Ovidiu Dîmbean-Creța, ASEBUSS: Liderii de mâine trebuie să fie transformaționali, motivaționali și să îmbine empatia cu utilizarea eficientă a tehnologiei
Lector univ. dr. Ovidiu Dîmbean-Creța, Rectorul Școlii de Afaceri ASEBUSS, este unul dintre formatorii de lideri invitați să răspundă în prima ediție a catalogului ”100 de lideri care inspiră”.
„Un lider bun trebuie să fie, în primul rând, un jucător de echipă, un model care să inspire prin puterea exemplului. Trebuie să fie un bun ascultător, să încurajeze inițiativa în echipă și să le ofere membrilor încrederea necesară pentru a-și asuma riscuri și a experimenta. Un lider adevărat creează un mediu sigur, în care echipa să poată învăța din greșeli, dar pune accent pe evitarea repetiției erorilor”.
Așa se conturează adevărata esență a unui lider autentic în opinia lui Ovidiu Dîmbean-Creța, Rectorul ASEBUSS, prima școală de afaceri din România care a organizat un Executive MBA în parteneriat cu o puternică universitate americană. Membră a AACSB – Association to Advance Collegiate Schools of Business, organizație ce conectează instituții educaționale din întreaga lume, ASEBUSS s-a alăturat obiectivului comun, acela de a crea următoarea generație de lideri globali, capabili să gestioneze provocările și schimbările constante ale mediului de afaceri.
În 2023, ASEBUSS a sărbătorit 30 de ani de activitate – prilej de bilanț dar și de mândrie. Pentru că, în tot acest timp, școala a format peste 1.500 de alumni și a creat cea mai puternică și activă comunitate de absolvenți de Executive MBA din România. Realizări ce confirmă misiunea ASEBUSS de a fi un adevărat sculptor de caractere influente și viziuni îndrăznețe, reunite în această comunitate de oameni de afaceri și lideri din toate industriile. Pilon stabil și solid al acestei școli, Ovidiu Dîmbean Creța crede că liderii ar trebui să investească în dezvoltarea abilităților echipei lor, nu doar prin traininguri, ci și prin mentorat individual, creând un cadru în care feedbackul constructiv și învățarea să fie constante. De aceea, ca formator, își îndrumă cursanții să dezvolte gândirea critică și strategică, învățându-i să-și pună întrebări înainte de a da răspunsuri. De asemenea, le recomandă să adopte o mentalitate flexibilă și să fie deschiși la mai multe soluții pentru dilemele manageriale, în special în contextul unei lumi atât de dinamice și imprevizibile.
Leadershipul nu are o formulă unică
Care este adevărata valoare a formării de leadership? Este o întrebare care deseori naște dezbateri, dar ne îndeamnă totodată să reflectăm asupra rolului educației și experiențelor variate în dezvoltarea abilităților de lider. Altfel spus, te naști lider sau devii lider prin eforturi și experiențe? Profesorul Creța are o abordare echilibrată: „Leadershipul nu are o formulă unică, dar valoarea sa derivă din mai multe surse. Trăsăturile native sunt utile, dar insuficiente. Fără educație, mentorat și experiențe diverse, aceste trăsături riscă să se transforme în autoritarism. Pe de altă parte, chiar și cineva fără abilități native poate deveni un lider eficient prin educație și expunere la modele de succes din diverse domenii”.
Însă, pentru a contura clar profilul unui lider autentic, Ovidiu Dîmbean-Creța aduce în discuție și importanța unui mentorat pe termen lung și a diversității experiențelor: „Liderii în formare trebuie să fie expuși la contexte diferite, provocări multiple și să își asume roluri variate pentru a-și extinde perspectiva. Încurajăm liderii să fie deschiși la învățare continuă și să caute modele de succes, nu doar în afaceri, ci și în domenii precum știința, sportul sau cultura”. De altfel, explică el, liderii adevărați sunt validați de echipele și comunitățile lor, nu de propriul ego. O cultură a feedbackului extern și a recunoașterii de către colegi este esențială pentru a evita capcana unui leadership centrat pe sine.
Formarea structurată, un cadru stabil pentru rafinarea abilităților
Deși există lideri care au ajuns sus datorită talentului și ambiției, majoritatea recunosc că un parcurs ghidat le-ar fi permis să se dezvolte mai rapid și eficient, spune profesorul Creța, bazându-se pe vasta sa experiență de predare în programul de Executive MBA și Antreprenoriat MBA. Potrivit lui, formarea structurată, cu un mentor sau coach, oferă un cadru stabil și clar pentru rafinarea abilităților. De aceea, recomandă stabilirea unui program personalizat de leadership: „Orice lider în devenire ar trebui să urmeze un plan de dezvoltare bine structurat, bazat pe nevoile sale specifice. Acest plan trebuie să includă mentorat, coaching și expunere la experiențe provocatoare. Liderii ar trebui să aibă alături mentori care să îi ajute să-și dezvolte calitățile strat cu strat”.
Leadership Caleidoscop – Reflecții asupra rolului liderului autentic
• Esența succesului în formarea unui lider
Succesul în formarea unui lider poate fi măsurat prin realizările sale, dar și prin modul în care a atins aceste realizări. În afaceri, succesul înseamnă o creștere profitabilă și sustenabilă, dar nu trebuie să ignorăm impactul social și de mediu al deciziilor, folosind dimensiuni clare precum ESG (Environmental, Social, Governance).
• Evaluarea pe termen lung
Nu este suficient să evaluăm succesul imediat. Impactul real al unui lider trebuie măsurat prin rezultate pe termen lung, precum sustenabilitatea afacerii și evoluția echipei. O abordare holistică a succesului care să includă indicatori non-financiari este crucială pentru a înțelege impactul unui lider.
• Echilibrul între teorie și practică
Echilibrul între teorie și practică trebuie să fie un element constant al formării liderilor. Teoria oferă un cadru valoros, bazat pe practici validate, dar fără aplicarea practică și capacitatea de adaptare, aceasta rămâne ineficientă.
Recomandare: Învățarea bazată pe proiecte reale. Un lider ar trebui să îmbine teoria cu experiențe reale, aplicând ceea ce a învățat în contexte actuale. Acest tip de învățare practică permite adaptarea teoriei la circumstanțele specifice și dinamice ale zilelor noastre, devenind astfel esențială pentru formarea liderilor bine pregătiți.
• Limita de influență
Există limite atât în capacitatea liderului de a fi influențat, cât și în cea a mentorului de a influența. Totuși, dacă relația mentor-mentee este bazată pe respect și învățare reciprocă, procesul de dezvoltare poate continua pe termen nedefinit.
• Cultivarea unei relații de mentorat pe termen lung
Relațiile de mentorat nu ar trebui să se oprească la finalul unui curs sau program. Menținerea unei conexiuni și a unui dialog constant între mentor și lider poate duce la creștere continuă și îmbogățire reciprocă pe termen lung.
• Rolul formatorilor de lideri
Rolul formatorilor de lideri va rămâne crucial, chiar dacă valorile și dinamica societății se schimbă. Formatorii trebuie să ajute liderii în devenire să depășească etapele dezvoltării mai repede, prin acumularea de cunoștințe și experiență.
• Adoptarea tehnologiei și a AI‑ului în formar
Formatorii trebuie să accepte și să utilizeze progresele tehnologice pentru a rămâne relevanți. Utilizarea tehnologiilor moderne, inclusiv AI, nu doar pentru comunicare, dar și pentru analiza și gestionarea proceselor de leadership, devine esențială. Liderii de mâine trebuie să fie transformaționali, motivaționali și să îmbine empatia cu utilizarea eficientă a tehnologiei.
ASEBUSS, UN NOU PARTENERIAT PENTRU EXCELENȚĂ
• Una dintre școlile de afaceri de top din țară, începând din 2024, ASEBUSS are un parteneriat solid cu Robinson College of Business din cadrul Georgia State University – Atlanta, oferind împreună programul Executive MBA.
• Noul partener al ASEBUSS, Robinson College of Business, este în Top 3 cele mai mari școli de afaceri din sudul Statelor Unite și una dintre primele zece școli de afaceri din SUA. Programele sale sunt frecventate de studenți din peste 100 de țări.
Acest articol este preluat din ediția print a catalogului 100 de Lideri care Inspiră 2024, realizat de Revista CARIERE.
Conținutul editorial este susținut de BCR.