Vasile Alecsandru Strat, BBS: Leadershipul nu este o destinație, ci un proces evolutiv
Vasile Alecsandru Strat, decanul Bucharest Business School, profesor universitar doctor în cadrul departamentului Statistică și Econometrie din cadrul Facultății Cibernetică, Statistică și Informatică Economică din Academiei de Studii Economice București, este unul dintre formatorii de lideri invitați să răspundă în prima ediție a catalogului ”100 de lideri care inspiră”.
La școala de afaceri a ASE, Bucharest Business School, succesul în formarea unui lider este evaluat prin progresul și schimbările pe care acesta le manifestă atât în plan personal, cât și profesional, deoarece, susține Vasile Alecsandru Strat, decanul facultății, programele BBS sunt cu adevărat transformaționale. Iar impactul se vede în transformarea modului de gândire, de relaționare cu ceilalți, dar și în curaj și încredere, totul fiind bazat pe percepția creșterii valorii individului.
„Procesul formării de leadership este adesea de durată și cu rezultate ce se acumulează în timp, dar există câțiva indicatori relevanți pe care îi urmăresc pentru a măsura succesul: auto-conștientizarea, stilul de comunicare, capacitatea de a-și inspira echipa, feedbackul primit de la echipă și colegi. În ansamblu, succesul nostru se reflectă în capacitatea liderului de a deveni o influență pozitivă și autentică, de a contribui la un mediu de lucru sănătos și de a crește impactul său asupra echipei și organizației într-un mod care contează (Leadership through value for meaningful and sustainable impact)”, explică profesorul Strat.
Din perspectiva sa, echilibrul între teorie și practică în formarea liderilor este baza pentru dezvoltarea unei înțelegeri profunde și a unei abordări eficiente în leadership. Pentru că, subliniază el, „noi considerăm esențial ca acțiunile și deciziile liderilor să fie fundamentate și ancorate în știință. Ideal, teoria și practica trebuie să se împletească într-un mod dinamic: teoria oferă baza conceptuală și fundamentele asupra cărora liderii își pot construi acțiunile, în timp ce practica permite aplicarea concretă și rafinarea abilităților în contexte reale”.
Leadership ‑ înnăscut sau dobândit?
Adesea, când discutăm despre leadership, apare întrebarea: liderii se nasc sau devin lideri prin învățare și experiență? Vasile Alecsandru Strat afirmă că ambele perspective sunt valabile, deoarece, în opinia sa, adevărata valoare a formării în leadership constă în transformarea personală și profesională care potențează abilitățile înnăscute. Totuși, insistă el, formarea nu este doar o etapă necesară, ci, mai degrabă, un fundament esențial pentru un leadership autentic și eficient: „Leadershipul nu se limitează la o funcție sau la o poziție; este un set de competențe și de valori care necesită dezvoltare continuă”. Context în care, rolul formatorilor de lideri este din ce în ce mai important și mai complex, pe măsură ce mediul de afaceri și societatea continuă să evolueze rapid.
Eficient și relevant
Astfel, punctează prof. Strat, formatorii de lideri din viitor nu vor mai putea să se sprijine doar pe metodele și teoriile tradiționale. Ei vor trebui să devină adevărați facilitatori ai adaptabilității și să pregătească liderii pentru un viitor tot mai incert. Iar pentru a rămâne relevanți, trebuie să dezvolte competențe esențiale precum adaptabilitatea la noi tehnologii, adoptarea unor metode de lucru moderne și agile și abilități de coaching și mentorat: „Pentru a ne asigura că metodele și instrumentele pe care le utilizăm rămân eficiente și relevante, aplicăm câteva strategii. Participăm la conferințe, workshopuri și cursuri de formare, analizând în mod regulat ce funcționează și ce poate fi îmbunătățit. Solicităm, analizând în mod regulat ce funcționează și ce poate fi îmbunătățit. Acest lucru ne permite să ajustăm abordările în funcție de nevoile specifice ale fiecărei generații de lideri. Integrăm constant metode noi și testăm instrumente inovatoare, cum ar fi simulările digitale, studiile de caz interactive și programele de învățare colaborativă”.
Aceste metode, argumentează Vasile Alecsandru Strat, le permit liderilor să își dezvolte abilitățile într-un mod aplicabil și relevant pentru situațiile actuale: „Leadershipul nu este o destinație, ci un proces evolutiv. Cei mai performanți lideri sunt cei care rămân curioși, deschiși la noi perspective și dedicați dezvoltării personale și profesionale. Un manager care spune că nu mai are nevoie de învățare, nu este de fapt un lider adevărat, fiind prizonier al trecutului și prezentului”.
Talentul și ambiția sunt o fundație excelentă, dar leadershipul este mai mult decât atât – Pastile de leadership
Lider bun ‑ doza de autenticitate
- Liderul este persoana care inspiră, susține și creează un mediu în care ceilalți se dezvoltă și își pot atinge potențialul, astfel încât echipa sau organizația reușește.
- Liderul nu doar că înțelege foarte bine businessul și ecosistemul în care activează și deține competențele tehnice necesare pentru a performa, dar are și o inteligență emoțională ridicată, o etică puternică și abilitatea de a comunica eficient, contribuind astfel la o cultură organizațională sănătoasă și constructivă.
- Liderul se diferențiază de alți manageri prin pasiunea pentru ceea ce face, și pentru oameni, prin carismă, dar și prin reziliență și încăpățânarea de a merge înainte.
- Învățarea structurată și ghidată este esențială în formarea unui lider, inclusiv pentru cei care au talent și ambiție și sunt implicați constant în învățare individuală.
- Talentul și ambiția sunt o fundație excelentă, dar leadershipul este mai mult decât atât, este o caracteristică complexă ce necesită o dezvoltare atentă, practică, perseverență și multă adaptare la circumstanțele individuale.
- Învățarea structurată oferă un cadru care îl ajută pe lider să își conștientizeze propriile puncte forte și slăbiciuni și să le transforme, pas cu pas, într-un stil de leadership coerent și adaptat. Totodată, îi permite să dezvolte competențele cheie necesare și să rămână orientat spre viitor, spre ceea ce urmează.
Arta formării liderilor ‑ rețeta succesului
- Formatorii de lideri trebuie să fie atât mentori, cât și parteneri de învățare, capabili să se adapteze la dinamica mediului și să cultive o mentalitate de învățare continuă în rândul liderilor la a căror formare contribuie.
- Fie că se află în rolul de profesor, mentor, coach sau consultant, un sculptor încurajează liderii să își descopere autenticitatea, să își cultive curiozitatea și să își dezvolte un stil de leadership adaptat nevoilor echipei lor.
- Trebuie să îi provoace să exploreze și să reflecteze asupra valorilor proprii și să își analizeze tiparele comportamentale.
- Trebuie să îi ajute să înțeleagă importanța inteligenței emoționale, toleranța și acceptarea greșelilor, atâta vreme cât ele sunt parte a unui proces de învățare, importanța diversității modalităților de a munci și a percepe munca, atâta vreme cât performanța și urmărirea obiectivelor sunt coordonatele principale.
Acest articol este preluat din ediția print a catalogului 100 de Lideri care Inspiră nr. 1/2024