7 comportamente optime în vremuri de schimbare
Einstein ne atrage atenția că nu ne putem aștepta la rezultate diferite dacă facem lucrurile la fel și punctează că o problemă nu poate fi rezolvată din același nivel de gândire în care a fost creată.
E foarte clar că vremurile sunt noi și că trebuie să ne schimbăm și noi. Prin ce sunt noi vremurile și care sunt schimbările de mentalitate și de comportament la care trebuie să aderăm dacă vrem să fim prezenți în viitor?
CONȘTIENȚĂ
Astăzi, companiile au nevoie de lideri conștienți. Inteligența nu mai este suficientă. Inteligența te aduce în frunte, dar pentru a și rămâne acolo trebuie să fii pe deplin conștient.
Lumea noastră se schimbă mai repede decât ne putem noi adapta. Prinși ca într-o capcană de viteză, complexitate și incertitudine, mulți dintre noi nu sunt pregătiți pentru această accelerare. În fața provocărilor funcționăm pe pilot automat. Suntem prea reactivi la probleme și pierdem oportunități. Suntem deturnați de valori conflictuale și de relații polarizatoare. La incertitudine reacționăm cu teamă și neîncredere. Stresul și burnout-ul predomină pentru că cei mai mulți dintre noi nu performează la adevăratul lor potențial.
Pentru a acționa conștient trebuie să ne examinăm pe noi înșine pentru a ne cunoaște cu adevărat, să gândim amplu pentru a vedea mulțimea de posibilități, să fim realiști pentru a fi mai autentici și a acționa asumat în viață și în leadership și să ridicăm ștacheta pentru a funcționa la adevăratul nostru potențial.
Conștiența ne ajută să gândim mai profund, să învățăm mai repede, să colaborăm mai bine. Cu cât suntem mai conștienți, cu atât mai repede ne adaptăm și cu atât mai performanți devenim.
AGILITATE
A fi agil înseamnă mai mult decât a te adapta la schimbare. În vremuri de schimbări rapide și transformări profunde trebuie să reușim să prevedem schimbările înainte ca acestea să se manifeste. În acest context, agilitatea include capacitatea de a ne scana domeniul de activitate și ecosistemul organizațional și de a ține pasul cu ceea ce se petrece, pentru a rămâne relevanți pe piață. Asta presupune să privim schimbarea ca pe o oportunitate și să acceptăm noi moduri de lucru fără să ne simți amenințați.
În interviul acordat Revistei CARIERE, Chris Nel – co-fondator al Quest Leadership Ltd, Master Facilitator și Coach Kouzes & Posner – spune: „Liderii trebuie să-și crească vigilența. Este crucial să fie receptivi la indiciile care apar. Este imperativ ca atenția ta să nu fie distrasă de rutină, de multele treburi pe care le ai de făcut și e vital să nu te lași orbit de obișnuință, de familiaritatea mediului și a contextului. Trebuie să fii un bun detectiv – să vezi acele lucruri care se întâmplă, dar pe care alții nu le văd și de ale căror consecințe asupra organizației rămân total străini.”
ABUNDENȚĂ PRIN COLABORARE
Oamenii și organizațiile care acționează dintr-o mentalitate concentrată pe lipsă, deficit, limitare, care acumulează informații, se cramponează de putere nu vor mai funcționa optim. Mentalitatea concentrată pe abundență – care presupune colaborare și cooperare, deschidere la minte, recunoștință, apreciere și încredere – este semnul distinctiv al lumii conectate în care trăim. În această lume vor prospera organizațiile care adoptă această mentalitate.
Marianne Roling – Small Medium Solutions and Partners, CEE, Microsoft – punctează cât de importantă este formarea de parteneriate cu competitorii, pe bază de empatie și încredere, spre binele tuturor părților implicate. „Trăim și muncim într-un mediu foarte competitiv. Abordând afacerile din pespectivă empatică, Satya Nadella a spus: clienții și partenerii noștri trebuie să se descurce și cu noi, și cu competitorii noștri – de exemplu, poate folosesc un telefon Apple și produse Microsoft, în același timp. Prin urmare, dacă vrei să ieși pe piață, tu și competitorii tăi trebuie să găsiți o modalitate de a crea un spațiu comun. Așa că am început prin a dezvolta aplicații de tip Office pe toate sistemele de operare Apple. Acum, Oracle adaptează produse cloud ale Microsoft – avem produse care sunt în concurență directă, dar lucrăm împreună. Iar ce a început de la empatie a sfârșit prin a le aduce foarte mulți bani tuturor.”
În „The Art of Possibility”, Benjamin Zander semnalează: „Atunci când te concentrezi pe abundență, ești mai puțin preocupat de control și îți asumi riscuri mai ușor, te dăruiești mai ușor. Nu-ți vei sacrifica visul pentru profituri pe termen scurt. Vei fi dispus să gândești pe termen lung, chiar dacă nu poți prezice exact rezultatele. În lumea măsurătorilor stabilești obiective pe care apoi te străduiești să le îndeplinești. În universul posibilului, creezi contextul și îi îngădui vieții să se desfășoare și să se dezvăluie“.
DIVERSITATE, INCLUZIUNE, CONECTARE
După cum spune Gianpiero Petriglieri, liderul bun este liderul conectat – conectat la sine însuși, conectat la scopul comun al echipei și organizației, conectat la oamenii săi. Pentru a-ți conduce oamenii nu mai e suficient să ieși în evidență, ci e nevoie să-ți cunoști echipa și să găsești elementele care îi conectează pe oameni între ei și pe ei la scopul comun al organizației. Liderul conector aduce laolaltă și menține unitatea unei grupări diverse și creează un spațiu comun, în care sunt invitate și binevenite perspective și povești diferite. Cunoaște-te pe tine însuți și cunoaște-ți oamenii, pentru că te vor urma cei care se simt reprezentați de tine în preocupări, aspirații, experiențe și destin.
Iar Marianne Rolling, Microsoft, punctează: „Prin diversitate și incluziune, echipele sunt mai bune. Echipele bune iau decizii bune. Asta crește productivitatea și creativitatea (prin idei noi, noi descoperiri). Incluziunea înseamnă să-l faci pe fiecare om să se simtă valorizat și apreciat – iar pentru asta este nevoie de semnale mici, atât verbale, cât și nonverbale (mai ales atunci când, ca urmare a unui subiectivism de care nu ești conștient, tinzi să te comporți părtinitor cu unii sau cu alții).”
CONFORT CU AMBIGUITATEA
Este esențial să ne simțim confortabil în ambiguitate, să luăm decizii pe bază de informații incomplete, să schimbăm traseul din mers, în timp ce ne aflăm în plină explorare și experiementare. În plus, conceptul de „angajat” se transformă, la rândul său – acum îi include și pe lucrătorii permanenți, pe colaboratori, pe lucrătorii tranzacționali, dar și pe vânzători, parteneri, concurenți, ca să nu mai vorbim de consumatori și clienți. Întrebarea este cât de pregătiți suntem pentru a face față unui astfel de flux.
În acest sens, Chris Nel vorbește despre o strategie de tipul „Ready, Fire, Aim!” | „Armați, Foc, Țintiți!”
„Trebuie să te gândești că planul tău este doar o estimare, cea mai bună pe care o poți face în acel moment, și trebuie să fii pregătit să-l schimbi. Trebuie să înțelegi care este impactul soluției tale și să o adaptezi, la nevoie. Trebuie să te gândești că planul tău este doar o estimare, cea mai bună pe care o poți face în acel moment, și trebuie să fii pregătit să-l schimbi.
De obicei, organizațiile adoptă o strategie de tipul „Ready, Aim, Fire!” | „Armați, Țintiți, Foc!” De fapt, este mai mult un fel de „Armați, Țințiți, Țințiți, Țințiți, Țințiți, Țințiți, Țințiți,Țințiți și Foc!” numai dacă sunteți absolut siguri că va funcționa de prima dată!
Numai că singurul mod în care putem să aflăm ce funcționează și ce nu într-un mediu incert / nefamiliar / confuz, în condiții de nesiguranță este să încercăm diverse lucruri și să vedem ce merge. Numai că trebuie să fii pregătit să îți dai seama și să recunoști când planul inițial se dovedește a fi fost imperfect și să faci schimbările necesare, pe baza a ceea ce ai aflat”, spune Chris.
MENTALITATE DE EXPLORATOR ȘI ÎNVĂȚARE CONTINUĂ
Firea de explorator și curiozitatea înnăscută, care să ne facă să ne explorăm domeniul de activitate și să chiar să trecem de granițiele acestuia, este o abilitate esențială. Lumea și mediul de afaceri au devenit foarte complexe. Rămân relevanți oamenii și organizațiile care profită de fiecare oportunitate pentru a învăța și a explora teritorii noi, crescându-și, astfel, valoarea.
Oamenii cu gândire deschisă, concentrată pe creștere și dezvoltare vor profita de fiecare oportunitate pentru a utiliza toate resursele de care au nevoie pentru a-și crește performanțele. Aceștia sunt oamenii care, de obicei, se bucură să ofere informații și o fac de bunăvoie, care pun întrebări și care încearcă mereu noi moduri de a face lucrurile. Este evident că lumea în care trăim astăzi necesită continuă explorare, experimentare și învățare. Iar oamenii cu mintea deschisă și concentrată pe creștere vor face tot ceea ce ține de ei pentru a învăța lucruri noi, vor prelua responsabilitatea propriului proces de învățare și dezvoltare și vor avea tăria de caracter necesară pentru a depăși obstacole.
„Învățăm să învățăm, spune Chris Nel. N-avem încotro, pentru că dacă nu învățăm devenim rapid irelevanți. Unele organizații au înțeles că trebuie să-și dezvolte capacitatea de adaptare. Altele încă refuză să creadă acest lucru. Majoritatea sunt pe undeva pe la mijloc. Dar pionierii care se adaptează se vor descurca mult mai bine decât ceilalți, care se uită și copiază.”
Iar Chuck Edward – Global Talent Acquisition, Microsoft – a declarat pentru CARIERE: Trebuie să comunici o mentalitate de creștere, să le spui oamenilor că îi lași să învețe, să stimulezi învățarea continuă – iar apoi, să-i lași să se comporte în consecință. Eu obișnuiesc să spun: Fii bun cu tine și dă-ți voie să înveți (Give yourself grace to learn).
Încercăm să aducem mereu în discuție învățarea, ne referim mereu la asta. Când spun noi mă refer la lideri, la manageri. CEO-ul nostru vorbește despre asta tot timpul – chiar a filmat un video: ”Recent learnings I’ve had” (”Ce-am învățat în ultima vreme”). Iar de învățat înveți de peste tot – dintr-o călătorie de afaceri, dintr-o întâlnire, din viață. De asemenea, ne spunem multe povești – când recapitulăm o ședință, când vorbim despre o vizită de afaceri sau o interacțiune cu un client, punem totul sub umbrela: „Iată ce tocmai am învățat”. Sau ne întrebăm unul pe altul: „Ce ai mai învățat în ultima vreme?” Pare elementar, dar este foarte important pentru că astfel promovăm idea că învățarea este o așteptare: este de așteptat să învățăm ceva mereu.
DEZVOLTARE PRIN CREARE DE OPORTUNITĂȚI
Viitorul nu se mai așteaptă, viitorul se creează – iar asta înseamnă inclusiv ieșire din vechile tipare. Liderii noi creează oportunități – pe care le personalizează și le croiesc pe măsura talentului oamenilor lor, pe măsura organizației și pe măsura viitorului pe care îl construiesc. Liderii noi nu țin la bunele practici, ci se concentrează pe practicile viitorului – „next practices, în loc de bext practices” – după cum declară Lluis Martinez-Ribes pentru Revista CARIERE. Bunele practici sunt pentru cărări bătătorite, nu pentru căi necunoscute. Nu toate căile trecutului ajung în viitor. Sistematizarea excesivă limitează și închide, reduce inovația și libertatea de mișcare.
Nu mai este suficient să fii un bun profesionist, să-ți faci treaba bine și să performezi. Este important să pui preț pe intuiție, pe curiozitatea ta înnăscută, să-ți urmezi pasiunea – care generează și regenerează.
Pentru că nu se va mai face nicio altă oprire. Următoarea stație este Viitorul.