Accelerarea schimbării: ce ne forțează limitele?
În 2023, liderii din mediul de afaceri s-au confruntat cu un ritm al schimbărilor fără precedent, iar acest ritm se așteaptă să se accelereze și mai mult în 2024. Conform “Pulse of Change: 2024 Index”, publicat cu ocazia reuniunii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos, rata schimbării a crescut cu 183% în ultimii patru ani și cu 33% în 2023. La nivel de Board (C-level), 88% dintre lideri anticipează o rată mai crescută în 2024, iar 60% văd această accelerare ca pe o oportunitate. De asemenea, 68% așteaptă creșteri de venit în 2024, în timp ce 47% declară că nu sunt suficient pregătiți pentru această rată accelerată a schimbării.
Madi Rădulescu, MCC, ACTC Executive and Team coach, Managing Partner MMM Consulting, a fost unul dintre speakerii ediției Leaderhip Reset din 6 iunie, eveniment organizat de Revista CARIERE în parteneriat cu MMM Consulting. Iată mai jos câteva dintre concluziile prezentării sale:
Provocarea anului 2024
Provocarea majoră pentru lideri în 2024 este de a găsi modalități prin care să se alinieze la schimbările accelerate și de a accepta că intențiile pe termen lung le modelează deciziile curente, fără a putea estima foarte corect rezultatele și efectele potențiale. Este ca și cum ar dansa pe sârmă către noi frontiere, învățând să se adapteze rapid și eficient la noile condiții.
VUCA și schimbarea accelerată
VUCA (Volatilitate, Incertitudine, Complexitate, Ambiguitate) a devenit un mod de a trăi și munci, iar schimbarea accelerată forțează limitele chiar și celor mai rezilienți angajați și lideri. Teme noi apar pe agenda Boardului: sănătatea mentală, grijă pentru sănătatea personală, a echipelor și a organizației, și nevoia unei capacități crescute de a vedea lucrurile în ansamblu. Integrarea vieții profesionale cu cea personală, echilibrul emoțional și pregătirea fizică și mentală a liderilor sunt esențiale pentru succesul într-un mediu de schimbare accelerată.
Necesitatea unui scop inspirațional
Transformarea trebuie definită și făcută accesibilă oamenilor. Este nevoie de o conștientizare mai profundă a efectelor – un nou tip de empatie, „digital empathy”, și de curajul de a schimba cultura muncii. Reziliența devine o responsabilitate de leadership în era accelerării schimbării. Dezvoltarea de echipe reziliente înseamnă construirea capacității de răspuns și de revenire rapidă și proactivă la impactul schimbărilor digitale.
Echipe reziliente
Echipele reziliente sunt capabile de transformare organizațională și fac față mai bine incertitudinilor și ambiguității, dezvoltând acorduri de lucru sănătoase. Reziliența provine din cuvântul latin „resilire”, care înseamnă revenire. Este intrinsecă, influențează puternic performanța și este o caracteristică a liderilor eficienți și a echipelor performante.
Inteligența emoțională și educația în zona de mindset
Inteligența emoțională, în mod special componentele de conștiență de sine, auto-reglare și auto-motivare, sunt esențiale în creșterea rezilienței digitale și a culturii muncii în schimbări accelerate. Educația în zona de mindset, cum ar fi cybersecurity, tehnologii și metodologii colaborative, lucru în ambiguitate și incertitudine, reprioritizări frecvente și nevoia de învățare constantă, este crucială.
Leadership prin experimentare
Leadership-ul prin experimentare, îmbunătățire continuă, cultivarea curiozității, provocarea constructivă, claritatea scopului și definirea atentă a schimbărilor necesare sunt esențiale. Integrarea tehnologiilor în paralel cu învățarea și facilitarea pregătirii oamenilor pentru a deveni adaptabili sunt priorități cheie. Coachingul echipelor, nu doar al indivizilor în izolare, contribuie la creșterea rezilienței de grup.
Axarea pe scop și conectarea în echipe
Claritatea în privința scopului, a misiunii și a contribuției fiecărei echipe este vitală. Este esențial să ne pregătim pentru ceea ce vrem să realizăm și să construim o rețea socială de sprijin atât la muncă, cât și în viața personală. Conectarea, esența spiritului de echipă, include clădirea și menținerea unor relații robuste și sigure psihologic. „Digital empathy”, ritmul alert și constant, susținut de învățare și colaborare, sunt elemente fundamentale.
Disciplinele echipei de conducere
Păstrarea calmului sub presiune și autoreglarea emoțională sunt esențiale pentru ca oamenii să se comporte adecvat. Planificarea, organizarea și comunicarea eficiente sunt necesare pentru a menține și respecta angajamentele și ritmul schimbărilor. Menținerea focusului pe păstrarea stării de bine mentale, fizice și emoționale este crucială pentru colaborarea și generarea de soluții viabile.
Pentru a viziona prezentarea, accesați acest link.
Pentru a viziona întreaga înregistrare a evenimentului, accesați pagina dedicată.