Adevărul incomod de la vârful organizațiilor. Cum s-a născut această carte
Apoi, au urmat câțiva ani în care nu credeam sau nu voiam să cred că pot exista asemenea incompetență și mediocritate la vârful multor organizații care par a fi de mare succes. Și, din păcate, treptat, treptat, exemplele izolate s-au transformat într-un fenomen ce poate fi generalizat cu ușurință.
În ultimii ani, vrând-nevrând, am învățat să accept așa-zisa „realitate managerială” pe care am cunoscut-o în majoritatea organizațiilor. Lipsa unor idealuri și a unor fundamente de valoare la nivelul de vârf al organizațiilor este ca o pecingine care afectează tot ceea ce este valoros și autentic.
Dar, chiar dacă acum mi se pare de la sine înțeles că superioritatea și lăcomia executivilor anihilează totul în calea lor, nu înseamnă că acesta este destinul comun al organizațiilor, în fața căruia trebuie să ne resemnăm. Ne stau mărturie cele peste 8.000 de companii care există de sute de ani.
Deci, să nu ne resemnăm cu fenomenul organizațional actual și să fim realiști, cu o doză moderată de optimism. Și asta pentru că, din când în când, mai putem întâlni și executivi care contrazic această realitate sumbră. Din aceste motive, astăzi avem nevoie, poate mai mult decât oricând, de un nou tip de conducere la nivelul de vârf al organizațiilor. Avem nevoie tot mai mult de antreprenoriat și leadership, dar care să fie susținute de un management eficace.
Astfel, această carte se adresează noii generații de executivi, tuturor celor care își urmăresc cu consecvență idealul și care, cu o doză adecvată de modestie, sunt aplecați spre acțiune, spre construirea împreună cu alții a unor organizații preocupate de excelență.
A fost scrisă cu gândul la orice persoană care s-a simțit vreodată lezată, nedreptățită, hărțuită de managementul superior, care a fost de îndată repusă în poziție de inferioritate atunci când a îndrăznit să se ridice cu vreo inițiativă, care a dezvoltat sentimente de teamă față de executiv și drept urmare și-a pierdut încrederea, implicarea și loialitatea față de întreaga organizație.
Mesajul acestei cărți este, de asemenea, pentru toți cei care au avut de-a face cu diverse forme de manifestare organizațională a mediocrității și incompetenței de la vârful organizațiilor, care au experimentat declinul unor companii de referință, pricinuit de conduita și deciziile directorului executiv.
Nu în ultimul rând, această carte li se adresează tuturor managerilor și viitorilor manageri care își pun întrebarea de ce organizațiilor actuale le lipsește spiritul viu care înflăcărează o întreagă comunitate.
Testimoniale
„Un sistem sortit să eșueze? Până acum, Dorin Bodea, lucrând de două decenii cu corporații, a scris în cunoștință de cauză despre cum funcționează acestea, care le sunt valorile etc. Acum, cu un soi de exasperare, ne invită în spatele ușilor închise și ne arată de ce nu mai pot să funcționeze așa.”
Vintilă Mihăilescu, sociolog și antropolog
„Cartea de față e una atipică pentru cultura noastră publică, pentru că spune lucrurilor pe nume într-un mod argumentat, rațional, fără emfază și fără inutile ambalaje emoționale. Dorin Bodea se dovedește, încă o dată, nu doar un profesionist credincios valorilor sale, dar și un intelectual implicat, care știe să ne pună pe gânduri.”
Mircea Vasilescu, Prof. univ. dr. Facultatea de Litere, Universitatea din București
Dorin Bodea este licenţiat în psihologie şi sociologie, are un doctorat în economie, specializarea management. Din 2006, a înfiinţat şi conduce compania de consultanţă, evaluare şi training în management și vânzări Result Development. Dorin este specializat în dezvoltarea managerială, managementul culturii organizaționale, dezvoltarea și schimbarea strategiei. În activitatea sa a colaborat cu peste 50 de organizații și cu peste 1000 de manageri și lideri.
Articol preluat din numărul 244/februarie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.