Cea mai mare petrecere corporate a unui brand care nu mai există: Dialog

400 de foști angajați ai Dialog s-au reunit, după aproape trei decenii, într-o sâmbătă din ianuarie 2025 la București ca să sărbătorească… spiritul Dialog.
Dialog (brand operat de compania Mobil Rom, actuala Orange România) a fost una dintre primele multinaționale din România, iar cultura organizațională creată la acea vreme i-a făcut pe angajații din perioada 1996 – 2002 (dintre care o parte sunt încă angajați ai Orange România) să se întâlnească pentru a retrăi, pentru o seară, probabil cea mai frumoasă perioadă a vieții lor profesionale.
”Când a trecut timpul? Mulți avem acum copii de vârsta pe care o aveam noi atunci când ne-am angajat la Dialog. Timpul zboară, viața trece”. Așa începe descrierea unui grup de Facebook numit ”Petrecere Dialog” înființat în septembrie 2024, care a ajuns în mai puțin de 5 luni la un număr de 971 de membri.
”Creierul” operațiunii de reunire a generației Dialog este Cristina Stan, o fostă angajată a Dialog/ Orange între 1998 și 2003 care locuiește în prezent în Spania și care și-a păstrat anonimatul până la momentul petrecerii.
”Îmi place să aduc oameni împreună, iar Dialog mi-a rămas în inimă de atunci de când am lucrat acolo. Și când trăiești în altă țară, nostalgia e parcă mai mare”, a spus Cristina. Fostă angajată în back office la Dialog, Cristina și-a cunoscut soțul în acea perioadă, Laurențiu Stan, fost director de vânzări corporate al companiei. În urmă cu opt ani, aceștia s-au mutat din țară și au pus bazele unei afaceri în Elche (un oraș de lângă Alicante) prin care oferă consultanță pentru românii care vor să-și cumpere un imobil pentru relocare sau în scop investițional în Spania. Dintre familiile pe care le-au consiliat, peste zece sunt formate din foști angajați ai Dialog/ Orange, iar această comunitate a Dialog din Spania a fost ”sămânța” reunirii de la București.
”Au venit foști colegi din Spania, Italia, Germania, Belgia și chiar din America la această petrecere. Nimeni din echipa de organizare (formată din 5 persoane) nu m-a crezut când le spuneam că mă aștept să vină cel mult 250 de persoane, însă numărul total mi-a depășit și mie toate așteptările. Toată lumea plutea în starea aceea de îndrăgosteală, iar oamenii erau transfigurați. Primii invitați au venit cu 30 de minute mai devreme și s-a făcut coadă la intrare pentru că toți se pupau și se îmbrățișau”, a adăugat Cristina.
Co-organizatoare a petrecerii a fost Andreea Udrescu, care a lucrat în cadrul Dialog/ Orange timp de 13 ani, în perioada 1999- 2010, unde ultimul rol ocupat a fost de regional corporate sales manager. Andreea este prietenă cu Cristina de la 1 martie 1999, ziua în care cele două s-au întâlnit la Dialog.

Echipa de organizare a petrecerii Dialog a fost formată din șase persoane, care locuiesc în trei țări diferite. De la stânga la dreapta: Liana Rosetka (România), Andreea Udrescu (România), Cristina Stan (Spania), Simona Stănescu (România) și Cornel Zimbilschi (România). Silvia Dobre (Marea Britanie), care nu apare în fotografie, a sprijinit organizarea cu partea tehnică/ IT.
”Ce m-a convins să mă implic au fost energia și entuziasmul Cristinei: vorbea cu atâta suflet, atâta ardoare, atâta dorință și energie în voce, încât am zis că fac acest lucru exclusiv pentru ea. Deși inițial nu m-am implicat foarte tare, m-a prins și pe mine microbul și am ajuns ca, în perioada sărbătorilor, să facem Zoom-uri ca să mai punem la punct idei, iar toți eram din altă parte a lumii: Elche, Maldive, Tenerife etc.”, a spus Andreea Udrescu, care în prezent este business development partner la firma de recrutare Saga HR Advisory.
Cum a reapărut ”spiritul Dialog”
În decembrie 1996, compania Mobil Rom (o societate pe acțiuni, constituită din France Telecom și diverse companii românești) a câștigat o licență de instalare și operare a unei rețele GSM în România, potrivit informațiilor de pe site-ul Orange România. Brandul Dialog s-a lansat în 1997 și a rezistat pe piață până în 2002, când France Telecom, acționarul majoritar al Mobil Rom (compania care opera brandul Dialog), a decis să reunească operațiunile mobile sub marca Orange România. Ce i-a determinat pe 400 de foști angajați să vină să sărbătorească, cu nostalgie, acele vremuri? ”Eu sunt pragmatic și direct: a fost o organizație la început de drum, pe un drum foarte nou cum era GSM și orice organizație de acest tip are bugete… nelimitate. Procedurile nu au fost foarte restrictive, era o organizație mai degrabă antreprenorială, selecția echipei a fost foarte bună, iar oamenii aveau o mare dorință de a face lucruri și de a crește în carieră. Acest entuziasm nu l-am mai întâlnit în ultimii ani în care am lucrat în companiile din România, pentru că acum oamenii sunt mai atenți să respecte proceduri decât să împingă lucrurile spre un rezultat bun. Cred că diferența a fost dată de spiritul antreprenorial și de oamenii selectați pe filonul acesta. Ca să decoleze firma aveau nevoie de aportul acesta adus de oameni antreprenoriali, care să inoveze, și nu de funcționari”, a spus Laurențiu Stan, soțul Cristinei. El a aflat abia la București, cu o zi înainte de eveniment, că soția sa a pus la cale petrecerea Dialog.

Cristina și Laurențiu Stan s-au cunoscut când lucrau la Dialog. Sunt căsătoriți și locuiesc în Spania de opt ani. Laurențiu a aflat cu o zi înainte de eveniment că soția lui a fost organizatoarea petrecerii Dialog.
”Modul în care au <turnat> cunoștințe în noi a însemnat o a doua universitate”
Cătălin Raicu locuiește în Germania și este manager regional în cadrul Kyocera, o multinațională care activează în domeniul distribuției de echipamente de tipărire și a soluțiilor de management al documentelor. Pentru el, Dialog/ Orange a fost o școală, iar această reuniune a 400 de foști colegi nu a făcut decât să reconfirme acest lucru.
”Cine face reuniuni de acest tip? Numai școlile, instituțiile academice, dar nici ele nu reușesc să strângă 400 de absolvenți. A fost ceva mai presus decât influența pe care o școală o are asupra noastră, experiența Dialog/ Orange a dus acest lucru la nivel exponențial. Mi-am dat seama că tot ceea ce suntem astăzi se datorează celor cinci ani și jumătate de Dialog. Nu cred că există cineva care să zică: mi-a mers rău în carieră după experiența Dialog/ Orange”, a spus Cătălin Raicu.
Student la Medicină la acea vreme (pe care nu a practicat-o niciodată), Cătălin și-a început cariera cu un rol part time la call center la Dialog, iar în 5 ani și jumătate și-a schimbat poziția în fiecare an, ultima fiind cea de lider al diviziei de call center din București.
”Modul în care au <turnat> informație și cunoștințe în noi a însemnat o a doua universitate, iar acolo unde te formezi îți creezi și o legătură specială cu colegii. Aceasta este explicația faptului că s-au strâns atâția oameni din acea perioadă, iar mulți dintre ei lucrează încă în Orange. Se vorbește foarte mult de engagement, există instrumente de măsurare a lui, dar această reuniune este dovada unui engagement dus la un nivel la care nu s-a gândit nimeni”, a adăugat Cătălin Raicu.
”La Dialog am învățat să fiu coleg”
Când s-a lansat brandul Dialog, Mobil Rom a angajat foarte mulți tineri de 20 și ceva de ani, cărora le-a dat responsabilități uriașe, spune Ionel Dinu, fost angajat al Dialog. Telefon mobil cu abonament nelimitat într-o perioadă în care erau foarte scumpe abonamentele, mașină de companie cu toate cheltuielile plătite, cursuri la firme de training cunoscute, împrumuturi la bancă cu dobândă preferențială sau teambuildinguri erau printre beneficiile pe care le primeau angajații Dialog la acea vreme și care erau o noutate pentru piața muncii.
”Într-o societate gri, noi eram pictați în portocaliu. Lucram part time și câștigam de două ori mai mult decât tatăl meu, aveam adresă de e-mail cu @dialog și mergeam cu telefonul mobil în autobuz la vedere, pentru că era o raritate. La angajare am primit badge care să deschidă o ușă automată dintr-o clădire din Dorobanți, iar eu nu știam pe nimeni altcineva care să aibă badge. La petrecerea Dialog am avut senzația că am revenit pentru o zi acolo unde am învățat, de fapt, să fiu coleg”, a spus Ionel Dinu. El și-a început cariera în call center la Dialog, apoi a trecut în departamentul IT, unde a lucrat atât cu echipe tehnice, cât și cu echipe de marketing. Astăzi, Ionel Dinu este trainer și mentor în cadrul firmei de training Ascendis, unde a fondat divizia de cursuri de dezvoltare a competențelor digitale Tech For Humans.
”Trebuie să reaprindem în Orange ce s-a aprins în afara companiei”
Cum se resimte ”spiritul Dialog” în rândul echipei de astăzi a Orange România? Florin Iordăckioiu, Head of Culture & Organizational Development în cadrul Orange România, face parte din echipa operatorului de telecomunicații din anul 2007. În opinia lui, cultura organizațională de atunci a fost motivul pentru care foștii și actualii angajați au decis să se reunească după două decenii.
”Cred că, pentru participanții la eveniment, perioada de lucru în Dialog a fost perioada lor de formare ca adulți, aveau între 20 și 30 de ani. Aceasta a venit pe un fond de dezvoltare spectaculoasă a businessului, iar sincronizarea dintre creșterea organizației și creșterea lor ca adulți a condus la acest rezultat. În plus, cred că ce a aprins dorința lor de a se revedea este și această relație de încredere pe care au avut-o: la vremea aceea, oamenii obișnuiau să își acorde încredere la serviciu mai ușor, fără interese, mai direct și mai rapid”, a spus Florin Iordăckioiu. El spune că, în relațiile dintre colegi din prezent sunt necesare mai multe probe, mai multe validări și există o precauție mai mare din acest punct de vedere, lucru pe care îl observăm și în alte organizații.
”Acum există o mai mare atomizare ca atunci. Astăzi suntem mai aproape de cercul de prieteni decât de colegi, iar atunci prietenii erau colegii de muncă”, a adăugat el.
Deși businessul nu traversează o perioadă de creștere accelerată ca în urmă cu două decenii, există oameni în organizație care cred că acest gen de loialitate adusă de evenimente precum ”petrecerea Dialog” ar putea să ducă organizația din nou la nivelul la care ar trebui să fie.
”Engagementul real este, în mare parte, la colegii cu vârste între 45 și 50 de ani și cred că trebuie să găsim o cale prin care acești cărbuni care sunt încă încinși să poată fi reaprinși. Adică să aprindem în interiorul organizației ce s-a aprins în afara ei”, a mai spus Florin Iordăckioiu.
Orange România, liderul pieței de telecomunicații, are în prezent peste 11 milioane de clienți la nivel local și o cifră de afaceri anuală de peste 1,5 miliarde de euro.
Fără să știe, angajații din generația Dialog au pus bazele unei industrii cu impact strategic în viitorul economic al României. Evoluția sectorului IT&C, care a devenit astăzi un ”star” al economiei, este și un rezultat al eforturilor angajaților din această generație.

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 294 | Februarie 2025