Consilierea în carieră – un moft?
Știu că în piața muncii există multe job-uri și că fiecare dintre noi crede că e suficient să-și posteze CV-ul pe platformele online de recrutare, să aplice la anunțurile publicate de angajatori sau, de ce nu, să abordeze specialiștii din companiile de executive search și recrutare pentru a se informa despre oportunitățile de carieră care se întrevăd în orizontul imediat de timp.
Da, e adevărat, poți să faci toate aceste lucruri, dar, în momentul în care ai început acest demers, constați cu surprindere că este un consumator foarte mare de timp, energie și emoții. Și atunci apare întrebarea firească: De ce să nu apelez la un specialist cu expertiză în domeniu care să mă susțină și să mă ghideze în tot acest parcurs? Pentru că, probabil, mulți dintre noi consideră că nu au nevoie de un astfel de specialist în cariera lor, că se pot descurca și singuri sau, pur și simplu, cred că acest tip de serviciu este un moft. Din contră, lucrurile nu stau deloc așa.
Există numeroase studii, printre care Ce temeri au românii la angajare – inițiat de eJobs, care confirmă că cele mai mari temeri ale oamenilor sunt legate de faptul că nu se cunosc suficient de bine. În afară de acest lucru, tinerii se simt nesiguri și pentru că nu au suficientă experiență, nu se simt pregățiți din punct de vedere profesional și nici educația nu le-a oferit o perspectivă reală asupra pieței muncii.
Persoanele cu experiență în domeniul lor de activitate nu sunt sigure că job-ul pe care îl au li se potrivește cu adevărat, nu-și conștientizează valorile, abilitățile, competențele, nu știu ce model de CV ar trebui să folosească pentru a avea succes, nu știu cu ce informații ar trebui să-l completeze pentru a determina potențialul angajator să-l invite la interviu, nu știu să elaboreze o scrisoare de intenție în care să-și susțină motivația care îl determină să candideze pentru postul vacant și să îl recomande pentru job-ul dorit, nu știu cum să-și controleze emoțiile în cadrul unui interviu și, de aceea, le este teamă că vor uita să comunice ceea ce îi reprezintă cu adevărat din punct de vedere profesional. Toate aceste lucruri se pot învăța, dar ai nevoie de cineva care să te ajute să-ți descoperi caracteristicile personale, să-ți valorifici punctele tari și să-ți îmbunătățești punctele slabe, să-ti gestionezi emoțiile în cadrul interviului pentru a nu părea nesigur pe ține și, da, să fii conștient că tu ești singurul care poate aduce plus valoare unei organizații prin ceea ce poți să oferi din punct de vedere profesional.
Pentru a încheia într-o notă optimistă aș dori să folosesc un citat din Carl Gustav Jung: “Întâlnirea între două personalități este ca și contactul dintre două substanțe chimice: în prezența unei reacții, ambele se transformă.”