Cum ne putem dezvolta asertivitatea la locul de muncă? Câteva strategii utile!
Atât în atingerea obiectivelor profesionale, cât și pentru a dezvolta relații sănătoase la locul de muncă, este important să învățăm cum să comunicăm asertiv, adică să știm cum să cerem ceea ce dorim într-un mod ferm, just și echitabil.
Ce înseamnă comportament asertiv?
Comportamentul asertiv nu este întotdeauna ușor de identificat. Acest lucru se datorează faptului că este o linie subțire între asertivitate și agresivitate.
Asertivitatea este bazată pe echilibru. Înseamnă să fii decis și hotărât pe ceea ce vrei și pe nevoile tale, dar în același timp să nu te abați de la regulile, nevoile și dorințele celorlalți.
Când suntem asertivi, suntem siguri pe noi și ne spunem punctul de vedere ferm, echitabil și empatic.
Agresivitatea este bazată pe câștig. Facem ceea ce facem pentru a fi doar în propriul nostru interes, fără a avea în vedere regulile, dorințele, nevoile sau sentimentele celor din jur.
Când suntem agresivi utilizăm puterea cu care suntem investiți în scopuri egoiste. Luăm ceea ce vrem fără a pune întrebări. De multe ori, acest tip de comportament este specific celor ce devin bully.
Spre exemplu, dacă șeful ne aruncă pe masă un dosar cu o multitudine de sarcini de rezolvat în după-amiaza dinainte de a pleca în vacanță și cere imperativ ca lucrurile să fie gata în cel mai scurt timp posibil, este agresiv. Într-adevăr, sarcinile trebuie realizate, dar modalitatea de prezentare a lor într-un moment inoportun înseamnă că nu ia în considerare nevoile și sentimentele noastre.
Pe de altă parte, dacă ne informăm șeful că sarcinile vor fi duse la îndeplinire, dar doar după ce ne întoarcem din vacanță pentru că acum nu este timpul necesar pentru a face acest lucru, reușim să ne spunem punctul de vedere într-un mod asertiv, punctând atât drepturile noastre de angajat, dar luând în considerare și nevoile șefului de a fi treaba realizată.
Beneficiile unui comportament asertiv la locul de muncă
- În primul rând, cel mai mare avantaj pe care îl putem avea dintr-o comunicare asertivă este câștigarea încrederii în sine, prin faptul că înțelegem mai bine cine suntem și care este valoarea personală oferită.
- Pe de altă parte, asertivitatea dezvoltă manageri de succes prin faptul că reușesc să ducă la îndeplinire nevoile și sarcinile de zi cu zi ale companiei tratând angajații cu respect și fermitate, fiind și ei tratați de ceilalți în același mod.
- Prin intermediul comunicării asertive reușim să negociem soluții “win-win”. Devenim capabili să recunoaștem importanța poziției oponentului și să găsim rapid puncte comune.
- Devenim mai buni în rezolvarea de probleme și ne simțim mai încrezători în a găsi soluțiile potrivite pentru problemele pe care le întâlnim.
- Devenim mai puțin anxioși și stresați. Prin expunerea punctului de vedere cu fermitate, luând în considerare nevoile și sentimentele celorlalți, nu ne mai simțim amenințați și victimizați atunci când ceva neplănuit apare pe parcurs, pentru că știm cum să tratăm problema.
Câteva strategii pentru dezvoltarea comportamentului asertiv
- Puneți-vă în valoare mai mult pe dumneavoastră și luptați pentru drepturile dumneavoastră
Pentru a fi mai asertivi este nevoie să câștigăm o bună înțelegere asupra propriei persoane, cât și încredere în propriile abilități, atât pe plan personal, cât și în organizație. Încrederea în sine este cheia unei comunicări asertive. Vă ajută să recunoașteți că meritați să fiți tratat cu demnitate și respect, vă va da curajul să luptați pentru drepturile dumneavoastră, rămânând sincer cu propria persoană.
- Vociferați nevoile și dorințele personale cu încredere
Pentru a ne putea exploata potențialul maxim este nevoie ca dorințele și nevoile să ne fie îndeplinite. Nu așteptați ca cei din jur să identifice nevoia dumneavoastră, pentru că este posibil să așteptați la nesfârșit. Luați inițiativa și începeți să identificați lucrurile pe care le vreți, iar apoi setați-vă obiective în vederea realizării. Următorul pas este să le spuneți colegilor și managerilor nevoia exactă și cum ați vrea să fiți ajutat de ei în atingerea obiectivelor stabilite într-un mod clar și încrezător. Căutați metode prin care vă puteți realiza obiectivele fără a sacrifica nevoile celor din jur.
Nu uitați, cheia unei comunicări asertive este să cerem ceea ce vrem ținând cont de nevoile celor din jur și tratându-i empatic!
- Fiți conștient că nu puteți controla comportamentul celorlalți
Nu vă asumați responsabilitatea pentru reacțiile celor din jur la comportamentul dumneavoastră asertiv. Dacă ei, spre exemplu, acționează agresiv față de dumneavoastră, încercați să evitați în a le răspunde în aceeași manieră.
Nu uitați că putem controla doar propriul comportament, așa că faceți tot ce vă stă în putință să rămâneți calm. Atât timp cât îi tratați pe cei din jur cu respect, nu le violați drepturile și nevoile, aveți dreptul să vă exprimați dorințele cu încredere.
- Exprimați-vă într-o manieră pozitivă
Este important să vă exprimați gândurile, chiar dacă este vorba despre o situație dificilă sau negativă, dar să o faceți într-un mod constructiv și empatic.
Nu vă fie teamă să vă apărați propriile dorințe și păreri și să îi confruntați pe ceilalți, dar nu uitați să vă controlați emoțiile și să fiți respectuos cu nevoile celorlalți.
- Fiți deschis la critică, dar și la complimente
Acceptați atât critica, cât și complimentele într-o manieră pozitivă și constructivă.
Este important să cereți feedback pentru sarcinile depuse, iar dacă acesta nu este plin de laude, cereți păreri de îmbunătățire și dezvoltați-vă perspectiva pentru a fi tot mai bun.
De asemenea, acceptați complimentele și spuneți “Mulțumesc”.
- Învățați să spuneți “Nu”
Uneori ne este greu să spunem “Nu”, mai ales atunci când nu suntem obișnuiți să facem asta, dar este vital atunci când vrem să comunicăm asertiv.
A ști propriile limite și a ști câtă muncă suntem dispuși să depunem pentru o anumită sarcină în a o realiza cu succes este important.
Trebuie să ne amintim că este imposibil să facem totul și să mulțumim pe toată lumea, deci este important să ne protejăm timpul, să lucrăm eficient și să obținem rezultate foarte bune.
Încercați să găsiți o situație de câștig pentru toată lumea atunci când sunteți nevoit să spuneți “NU” sau delegați sarcini.
***
sursa foto: pixabay