MENTORAMA. În business nu „merge și-așa“
În ultimii patru ani, „am păstorit” 24 de companii antreprenoriale, toate aflate în dificultate, sursa provocărilor fiind – fără excepţie – saltul peste etape importante în dezvoltarea afacerii, din dorinţa de a realiza cât mai mult într-un timp cât mai scurt. Doar că „arderea”etapelor, această caracteristică tipic balcanică, îi întoarce din drum, după un parcurs de 10, 15, 20 de ani, forțându-i să revină la etapele sărite iniţial. Iar asta costă timp şi mulţi bani. Se întâmplă toate acestea pentru că majoritatea afacerilor nu pornesc pe un fundament ştiinţific, după principii de business sănătoase.
Iată câteva direcţii de urmat pentru începătorii în ale businessului şi nu numai:
1. Visul, viziunea şi curajul de a zbura
Foarte puţine lucruri se pot realiza în lipsa unui vis, a unui crez. De exemplu, foarte puţini antreprenori ştiu – chiar şi din categoria celor cu experienţă – că definirea visului antreprenorial, a misiunii şi a valorilor reprezintă baza, elementul comun pentru strategia de dezvoltare, strategia de comunicare de marketing şi inovaţie. Lipsa lor poate influența negativ – deși pare de necrezut – businessul chiar și după douăzeci de ani de activitate.
Este esenţial să-ţi defineşti – pe hârtie – şi să-ţi urmezi visul, să ai o proiecţie în viitor (pe termen lung) și să nu te abați de la această viziune, care este sensul existenţei afacerii tale. Totodată, trebuie să ai curajul să zbori cu acest vis în fiinţa ta, ca să poţi avea întotdeauna o imagine integrată asupra afacerii tale.
2. Pasiunea pentru ceea ce faci şi aprecierea talentelor
Este bine ca de la bun început să te bazezi pe propriul talent, pe ceea ce ştii tu să faci cel mai bine şi să te înconjori de oameni talentaţi. Acesta trebuie să fie cel mai important criteriu când îţi alegi asociaţii, partenerii şi colaboratorii. De asemenea, pasiunea este ingredientul indispensabil: iubește din prima zi ceea ce vei întreprinde (dar să simţi asta cu toată fiinţa ta).
3. Valoarea adăugată
Asigură-te că eşti 100% autentic: tu şi produsele/serviciile tale. Găseşte propriul mod de a oferi produse sau servicii consacrate. Este foarte important să ai dorința de a construi valoare, şi nu chilipiruri: nimic din ce este banal, monoton, „copy-paste” şi ieftin nu va rezista pe termen lung. Evită să intri în segmente în care războiul preţului mic îngroapă valoarea.
4. Definirea corectă a nevoilor şi a pieţei
Cele mai frecvente greşeli se fac ignorând efectuarea unui studiu calitativ de piaţă şi definirea grupurilor-ţintă. Este esenţial să înţelegi că nu poţi vinde tuturor, că există consumatori pentru orice tip de produs sau servicii, iar grupurile-ţintă cu cât sunt mai restrânse, cu atât vei vinde mai eficient şi mai profitabil.
Să fii atent, chiar reticent, la diversificarea excesivă a portofoliului de produse și servicii. Riscul este să pierzi focusul pe ceea ce ştii să faci bine, iar în cazul afacerilor cu produse stocurile pentru diversificare îţi vor afecta serios fluxul de numerar (cash flow). Evită blocajele.
5. Leadership
Fii un lider de la bun început: propriul lider (dacă începi singur şi la început tu le faci pe toate) şi liderul echipei cu care vei lucra. Evită să pui etichete, să pretinzi că tu le ştii pe toate şi să controlezi totul prin lipsa delegării. Învaţă cu mult înainte de a demara un business să NU fii doar patron, manager sau şef.
6. Strategie integrată
Lipsa strategiilor integrate de business este un alt factor care influenţează direct şi negativ evoluţia. Construieşte-ţi propria strategie, şi NU o strategie împotriva cuiva. Poziţionează-te corect pe harta perceptuală a brandurilor şi a competitorilor din piaţă.
NU fragmenta lucrurile, încearcă să integrezi TOATE elementele într-un SINGUR plan. Nu confunda strategia de marketing cu strategia integrată a afacerii. Marketingul reprezintă doar 15% dintr-o strategie câştigătoare.
Principii şi atitudini după care să te ghidezi:
Nu te lăsa „furat” de specificul culturii autohtone
Nepotismul este „o piatră de moară” şi cel mai mare obstacol în calea progresului. Rudele, vecinii şi prietenii aduc alte rude, alţi vecini şi alţi prieteni. Într-un cuvânt, aduc incompetență. Înconjoară-te de talente şi de oameni competenţi, cu care împărtăşeşti aceleaşi valori. Familia şi prietenii sunt minunaţi acasă, dar nu au ce căuta în business. Învaţă de la oameni cu experienţă, şi NU de la diletanţi sau prieteni.
Scopul suprem să nu fie să faci bani
Dacă vei face lucrurile cu pasiune şi bine, banii vor veni oricum. Banii sunt doar consecinţa faptelor noastre. Concentrează-te să faci bine lucrurile, iar dacă scopul suprem nu sunt banii, atunci banii vor veni natural.
Dobândeşte un MOD de gândire şi niște PRINCIPII sănătoase de business
Construieşte pe principii sănătoase, şi nu pe modele prefabricate. Poţi construi ulterior propriile metode, dacă te ghidezi după principii sănătoase. Alege-ţi cu grijă sfătuitorii şi nu pleca urechea la ce se spune pe la colţuri. Experienţele altora nu vor funcţiona în afacerea ta. Construiește-ți propriul mod de funcţionare a afacerii.
A face business este, de fapt, o știință. Arhitectura și construirea unui business, de asemenea. În orice domeniu unde există un fundament științific, sintagma „merge și-așa“ nu poate funcționa pentru că, mai devreme sau mai târziu, apar fisuri care pot afecta foarte serios structura de rezistență. De aceea, este esențial să construim temeinic și pe termen lung.
Cu o carieră profesională de peste 36 de ani, Aliz Kosza (www.alizkosza.ro) este una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus timp de 25 de ani companii de top, precum Orkla Foods Romania, MOL Romania sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 17 industrii diferite.
Din 2012, este business mentor și strateg, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizațională, abordare pragmatică și eficiență a afacerii, bazate pe definirea și implementarea corectă a strategiilor integrate și pe construirea de modele de business sustenabile pe termen lung. Aliz este creatoarea brandului Conferințele Sufletul în business, ajuns acum în al treilea an de existență.