Creierul la serviciu
Felul în care se simt oamenii la serviciu depinde de factori de natură emoţională, cum ar fi sentimentul de a fi tratat corect, gradul de incertitudine al situaţiei şi gradul de autonomie pe care îl au pentru a-şi folosi intuiţia, avertizează David Rock în articolul intitulat „Your Brain at Work“. De aceea, a le înlesni oamenilor posibilitatea să se vadă unii pe alţii poate fi exact opusul efectului scontat.
Nimic nu irită o primată mai tare ca aglomeraţia
„Nivelul de colaborare descreşte atunci când ne simţim ameninţaţi sau suntem stresaţi şi creşte atunci când ne simţim în siguranţă.“ Să revenim la open space. Lisa Feldman Barrett, unul dintre experţii de talie internaţională în domeniul neuroştiinţelor aplicate în domeniul emoţiilor umane, face următoarea afirmaţie: „Nimic nu irită o primată mai tare ca aglomeraţia.“ Ea susţine că a lua o primată şi a o pune la grămadă cu altele va ridica aproape garantat nivelul tuturor de cortizol, care este un marker de stres. Cu toate acestea, companiile exact asta fac – vor să fim conştienţi că suntem tot timpul înconjuraţi de alţi oameni. Astfel, o companie de media a decis că un open-space grandios ar fi numai bun pentru a crea puţină „animaţie“ şi a stimula inventivitatea. S-a investit enorm în amenajarea unui spaţiu „amuzant“ şi „creativ“ cu o arhitectură interioară surprinzătoare, foarte tehnologizat, decorat cu obiecte de artă. O simplă plimbare prin hol se dorea a fi o experienţă antrenantă şi plină de inspiraţie. A apărut însă o problemă: oamenii nu se mai puteau concentra. „Nu pot să lucrez nimic aici“– se pare că a dat verdictul unul dintre angajaţii firmei. Într-adevăr, decorul distrăgea atenţia. Şi pentru ca situaţia să fie şi mai grea, numărul spaţiilor retrase era redus la minimum, astfel încât oamenii nu aveau unde să stea ca să lucreze nederanjaţi.
„Creierul este foarte uşor de distras, chiar zgomotele uşoare – cum ar fi un sunet slab – pot opri un flux important de gânduri. Faptul că nu se înţelege cât de uşor de distras suntem şi că înghesuiala ne face anxioşi, va determina în continuare companiile să cheltuiască milioane de euro exact pe ce nu trebuie, oferind creierului nostru exact ce nu are nevoie.“ Dacă se aşteaptă mai multă creativitate din partea angajaţilor, studiile dovedesc că nu doar starea de fericire ajută, ci este important să diminuăm şi nivelul zgomotului. Doar o minte liniştită este capabilă de momente de sclipire şi descoperiri, nicidecum o minte hiperstimulată. „Dacă doriţi să crească inovaţia, daţi oamenilor posibilitatea să muncească cu adevărat liniştiţi“ – afirmă David Rock.
El povesteşte că o clinică de servicii medicale a făcut un sondaj printre angajaţi, în total peste 6 000 de respondenţi. Întrebările fuseseră concepute pentru a afla cât de eficienţi se consideră, iar rezultatul a fost surprinzător. S-a aflat că oamenilor le vin cele mai bune idei dimineaţa. Deşi nu este o noutate, dacă aşa stau lucrurile, n-ar trebui să ne mai programăm întâlniri dimineaţa. Dimineţile sunt foarte potrivite pentru fluxul de gândire profundă. În ciuda acestui fapt, dimineţile ne sunt pline de activităţi care ar fi mai bine să fie amânate până după prânz, când creierul nostru are nevoie de interacţiune ca să rămână treaz. La întrebarea „În ce loc gândeşti cel mai bine?“ răspunsurile primite au fost cu adevărat neaşteptate. Doar 10% dintre persoane au răspuns „la locul de muncă“. David Rock consideră că există soluţii la această problemă. Una dintre ele ar fi să lucrăm cât mai mult acasă. Acest lucru ar avea multe beneficii, inclusiv reducerea traficului şi îmbunătăţirea echilibrului dintre muncă şi viaţa personală.