Cum să-ți reinventezi compania dintr-o poziție de forță
Astăzi, viitorul este fără precedent. Perturbările sunt mari, fiecare pas este o surpriză. Vechile strategii nu mai funcționează, conformitatea te descalifică. Amploarea schimbărilor depășește chiar și nivelul de confort al pasionaților de provocări.
În cartea Dreams and Details, Jim Snabe, care a ocupat funcții de conducere în companii precum SAP, Maersk și Siemens, recomandă reinventarea companiilor dintr-o poziție de forță și pledează pentru un nou tip de leardeship.
NU PLANIFICA. DESCĂTUȘEAZĂ POTENȚIALUL UMAN
Vechiul model de afaceri, caracterizat prin planificare și control (plan de afaceri, indicatori de performanță, evaluări), se uzează. Astăzi, viitorul mai mult se intuiește decât se planifică. Dreams and Details propune un nou model de afaceri, bazat pe Vise și Detalii. Dacă planificarea și controlul aveau drept scop livrarea conform planului, visele și detaliile urmăresc descătușarea potențialului uman.
Visul este ceea ce urmărește organizația. Acesta definește direcția în care se îndreaptă compania, dar nu și planul prin care se ajunge la destinație. Visul se bazează pe punctul de vedere al organizației cu privire la direcția în care se îndreaptă lumea și pe rolul pe care compania dorește să-l îndeplinească în acest viitor. Visul trebuie să fie suficient de ambițios (încât să inspire schimbările necesare) și trebuie să inspire (ca să-i motiveze și să-i captiveze pe oameni).
Detaliile definesc zonele și domeniile majore care trebuie să fie transformate și perfectate pentru ca visul să fie îndeplinit și organizația să se reinventeze cu succes. Detaliile includ rolurile și abilitățile oamenilor, colaborarea dintre ei. Iar pentru a se produce corect, schimbarea are nevoie de o platformă – formată din mentalitatea corespunzătoare și cadrul structural propice noii direcții. Ca să poată câștiga, oamenii trebuie să știe care sunt regulile jocului.
Astfel:
1.Concentrează-te pe 2-3 lucruri care astăzi nu se fac suficient de bine, dar care sunt absolut esențiale pentru a conduce compania în viitor.
2.Nu măsura rezultatele, ci măsoară capacitatea de a face acele 2-3 lucruri.
3.Dacă această capacitate înregistrează îmbunătățiri constante, rezultatele vor veni, iar Visul se va îndeplini.
LA VREMURI NOI, LEADERSHIP NOU
Schimbarea și adaptabilitatea depind de capacitatea umană, nu de sisteme. Leadershipul care descătușează potențialul uman este cel care știe să înlocuiască birocrația cu creativitatea umană. Sigur, un astfel de leadership presupune renunțarea la control.
Fii un bun povestitor și spune o poveste bună.
Visul nu este planul financiar. Visul este ceva ce oamenii pot înțelege. Un astfel de vis a formulat John Kennedy în faimosul său discurs despre visul ca omul să ajungă pe Lună și apoi să se întoarcă pe Pământ în siguranță. Kennedy nu a vorbit despre superioritatea tehnologică față de Rusia și ce însemna aceasta, cu atât mai mult cu cât tehnologiile respective erau încă necunoscute. A tradus visul într-o idee simplă, pe care toată lumea a înțeles-o, deși nimeni nu știa cum se face.
Când nimeni nu știe cum se face, importante sunt principiile de învățare. Astăzi nu e important atât ce știi, cât cum știi să înveți.
„Un plan poate fi doar pe măsura imaginației celui care l-a făcut. În plus, nimeni nu poate răspunde pentru imprevizibilitatea condițiilor de execuție”, punctează Jim Snabe.
Conectează-te la oameni și fii autentic.
Dacă până acum funcționa logica financiară, astăzi cheia este conexiunea emoțională la vis (la poveste) și la oameni. Conexiunea emoțională este imposibilă fără autenticitate. „Iar dacă nu ești autentic în execuție, atunci autenticitatea ta va avea de suferit pe termen lung”, crede Jim Snabe.
Ai încredere în oameni.
„Ai încredere în oameni. A conduce înseamnă a nu controla”, spune Jim Snabe. „Nu ai nevoie de planuri și de KPI. Știi încotro mergi, concentrează-te pe ceea ce contează cu adevărat și lasă-i pe oameni în pace. Vei fi surprins să vezi ce lucruri pot face oamenii atunci când li se dă voie.”
Către viitor nu mai există cărări bătătorite. E vremea deschizătorilor de drumuri.