Diversitatea, incluziunea și performanța, elementele cheie în construirea unui brand de angajator solid
Într-o eră în care talentul și cultura organizațională devin factori cheie în atragerea și retenția forței de muncă, conceptul de Employer Branding devine din ce în ce mai important pentru succesul unei companii. În cadrul acestui context, am discutat cu Andreea Bogdan, Category Planning & Activations Director South Central Europe, Mondelēz International, despre perspectivele și experiențele sale legate de acest domeniu crucial.
Într-un interviu exclusiv, Andreea ne-a dezvăluit observațiile și învățămintele sale dintr-o carieră dedicată dezvoltării și implementării strategiilor de Employer Branding în cadrul celei mai mari companii din industria de snacking. De la evoluția conceptului de Employer Branding la adaptarea la schimbările din piață și gestionarea unei echipe diversificate, discuția promite să ofere o perspectivă captivantă asupra modului în care o companie globală abordează această temă esențială în construirea unei culturi organizaționale puternice și atractivității pe piața forței de muncă.
Care au fost principalele motive care v-au atras să vă alăturați echipei Mondelēz International și cum ați văzut evoluția brandului în domeniul Employer Brandingului de-a lungul timpului?
M-am alăturat echipei Mondelēz (pe atunci Kraft Foods) imediat după terminarea facultății, pe vremea când eram încă studentă la master, fiind atrasă în special de mărcile companiei, atât de cunoscute și iubite, dar și de vibe-ul minunat pe care l-am simțit în timpul unui assessment center la care am participat și de pasiunea cu care cea care urma să devină managerul meu vorbea despre companie și despre poziție.
Employer Brandingul a evoluat mult, în special în ultimii ani. Dacă inițial vorbeam despre mărci, despre compania mamă din America, despre câțiva lideri, adesea expați, atenția s-a mutat spre prezentarea liderilor locali inspiraționali, spre activitățile de responsabilitate socială pe care le facem și se axează foarte mult pe online. De asemenea, tonul s-a nuanțat, limbajul corporatist a devenit mai apropiat și mai modern.
Ce experiențe din cariera dvs. v-au pregătit pentru rolul actual de Director pentru Planificare și Activări în categoria South Central Europe la Mondelēz International?
Probabil ar suna foarte standard și predictibil dacă aș spune că fiecare proiect a constituit o mică părticică din fundația a ceea ce sunt astăzi, dar chiar așa este. Prima mea poziție se numea Marketing Trainee, apoi am parcurs fiecare treaptă din departamentul de marketing, am devenit people manager. Echipa mea a crescut, m-am mutat din categoria de cafea în cea de biscuiți, am fost și media manager, am preluat noi țări și am condus o echipă care a tot crescut. Totul a fost natural, cu mult sprijin din partea colegilor și a managerului, cu traininguri dedicate și cu proiecte anume alese pentru a mă dezvolta.
Apoi, am considerat că trebuie să îmi dovedesc mie în primul rând că pot ieși complet din zona de confort și în ianuarie 2023, după 17 ani incredibili în marketing, am schimbat poziția de Bakery Director South Central Europe pe cea de Category Planning and Activation Director South Central Europe și pot spune că dezvoltarea mea a căpătat un ritm și mai accelerat. Și această nouă poziție, pe care eu o definesc ca o interfață între marketing și vânzări, un motor strategic ce „traduce” strategiile de marketing în acțiuni concrete de vânzări și aduce perspectiva clientului și a magazinului în lumea marketingului, îmi dă posibilitatea să învăț lucruri noi, să îmi aduc perspectiva unică asupra businessului și să cresc și să mă dezvolt accelerat ca profesionist.
Ce lecții cheie ați învățat din experiența dvs. la Mondelēz International și cum vă reflectați aceste învățăminte în modul în care vă gestionați și vă ghidați echipa?
Am crezut întotdeauna că echipa mea îmi este familia de la birou, cu care adesea petrec mai mult timp decât cu familia de acasă. Desigur că este mai ușor atunci când conduci o echipă mai mică și mai greu atunci când ai, așa cum am eu acum, o familie mare, de peste 60 de persoane răspândite în 4 sau 5 orașe.
Mă ghidez după aceleași valori: transparență, autenticitate, comunicare. Și aceste valori îmi sunt Biblie și acum, când cei care îmi raportează direct nu se mai află în același oraș cu mine: ei sunt la Sofia, la Belgrad sau la Atena. Asta înseamnă că vorbim pe Teams, cu camera deschisă, deci privindu-ne în ochi, și de mai multe ori pe zi, că ne auzim nu doar în ședințele stabilite, dar și pentru 5 minute, la nevoie, că nu discutăm doar strategiile, dar și ce ne mai fac copiii, așa cum am fi făcut dacă ne-am fi întâlnit lângă automatul de cafea de la birou. Ca într-o familie, pentru că reușim împreună sau eșuăm împreună, altfel nu se poate.
Cum vă asigurați că valorile și misiunea companiei sunt integrate eficient în activitățile de planificare și activare, contribuind astfel la un Employer Brand puternic?
Atunci când valorile companiei sunt aliniate cu propriile tale valori, este ușor și natural să le integrezi în munca de zi cu zi. Și pentru că la Mondelēz, noi credem în creștere, cultură, execuție și sustenabilitate, mă asigur în primul rând că tot ceea ce fac eu, ca manager al echipei, reflectă aceste valori. De asemenea, îmi exemplific adesea deciziile și acțiunile folosind acest sistem de valori, arăt cum una sau alta dintre activități se aliniază valorilor noastre și îi încurajez și pe ceilalți să facă la fel.
Cum vedeți rolul diversității și incluziunii în construirea unui brand de angajator puternic și în creșterea performanței organizaționale?
În regiunea pe care noi la Mondelēz o denumim South Central Europe sunt 10 țări, vorbim diverse limbi, avem chiar și 2 fusuri orare și 2 Crăciunuri (cel pe rit nou și cel pe rit vechi), deci diversitatea este la ea acasă. Este uimitor să vezi cum consumatorii din România au un anumit produs preferat, de exemplu, cu cele mai mari vânzări, pe când consumatorii din Grecia au cu totul alte preferințe, sau cum o categorie care crește accelerat într-o țară este aproape inexistentă într-o alta. Dacă dorim să fim relevanți pentru această regiune, dacă dorim să creștem și să ne deservim cu excelență consumatorii, diversitatea și incluziunea sunt cheia.
Această diversitate împreună cu deschiderea și comunicarea de care vorbeam ne ajută să fim rapizi, creativi, flexibili, să inovăm și, astfel, să creștem și ca persoane, și ca profesioniști și ca cifră de afaceri.
Care sunt cele mai mari satisfacții pe care le-ați avut în cariera dvs. la Mondelēz International și care sunt obiectivele sau aspirațiile dvs. pentru viitor în acest context profesional?
Cel mai mult mă bucur când văd oamenii din echipa mea crescând profesional. Când cei pe care i-am recrutat acum 10 ani și cu care am lucrat la începutul carierei lor conduc echipe regionale importante sau au poziții de management, fie în compania noastră, fie la alte companii. Mă bucur cu adevărat când pot să lucrez cu cineva din echipa mea sau dintr-o altă echipă pentru a ajuta acea persoană să învețe ceva nou, când fac coaching sau mentorat simt cum devenim mai pricepuți, mai buni și mai puternici împreună. Și desigur, de fiecare dată când sunt la cumpărături și văd un consumator cu unul sau mai multe produse de la Mondelēz în coș, mă bucur ca un copil (sau alături de copiii mei, care spun „mami, doamna a luat un croissant de-al tău”).