ROXANA CÎLȚEA: Urmărim să îi facem pe oameni să se simtă auziți și într‑adevăr să îi ascultăm
Este esențial să conștientizăm importanța diversității în buna dezvoltare a oricărei companii. Diversitatea angajaților la locul de muncă, fie că vorbim despre sex, rasă, etnie, cultură sau mediu, oferă un spațiu deschis și creativ ce contribuie la experiența pozitivă a fiecărui angajat. Diversitatea și incluziunea dintr‑o companie se pot reflecta și în performanța de business, reprezentând un factor cheie pentru succes într‑un context din ce în ce mai globalizat și competitiv.
Roxana Cîlțea, Country HR Head Sanofi Romania & HRBP Vaccines CSE MCO al Sanofi ne‑a explicat într‑un interviu de ce este importantă diversitatea și incluziunea în organizația pe care o reprezintă.
În 2018 ați semnat Carta Diversității. V‑ați angajat public să continuați implementarea principiilor de diversitate și incluziune în practicile organizaţiei. Cu ce convingeri, motivații și așteptări v‑ați alăturat acestui demers?
Sanofi Romania este mândră să se numere printre companiile semnatare ale Cartei Diversității, inițiativă locală integrată la nivel european ce oferă un canal suplimentar prin care să transmitem propriul angajament de a promova incluziunea și determinarea de a asigura un loc de muncă divers și deschis unor posibilități nelimitate. Pentru noi, aceste convingeri stau la baza oricărui demers in direcția diversității. Pentru Sanofi, pentru liderii noștri, pentru managerii noștri și pentru mine, diversitatea înseamnă să valorificăm diferențele noastre colective și să îmbrățișăm fiecare particularitate individuală pe care angajații noștri o aduc echipei.
Incluziunea se referă la împărtășirea cu ceilalți a sentimentului de apartenență, de respect reciproc și de recunoaștere și apreciere a valorii personale.
De asemenea, credem cu tărie că progresul nu este posibil fără oameni diferiți – oameni din medii diferite, cu experiențe și perspective, cu expertize diferite. Suntem hotărâți să asigurăm un loc de muncă flexibil și incluziv, bazat pe încredere și respect reciproc, astfel încât cu toții să ne simțim confortabili și încrezători să ne exprimăm liber și să fim cine suntem cu adevărat.
O astfel de abordare are un impact direct și asupra modului în care interacționăm cu partenerii, colaboratorii, pacienții și consumatorii noștri și se reflectă și asupra relației noastre cu comunitățile unde ne desfășurăm activitatea.
De ce a fost nevoie de semnarea Cartei Diversității? Care au fost cele mai mari provocări atunci când a trebuit să puneți în practică angajamentele asumate?
Semnarea Cartei Diversității nu a reprezentat un punct de cotitură în strategia de incluziune a Sanofi, ci a reprezentat un alt pas relevant în lunga noastră călătorie către un mediu de lucru cât mai incluziv posibil, specific unui angajator de top. De asemenea, prin semnarea Cartei ne‑am unit practic forțele cu alte companii și organizații. Astfel, împreună avem o voce mult mai puternică și putem promova principiile diversității și incluziunii dincolo de granițele propriei companii, în societatea civilă.
Desigur, într‑un astfel de demers există și obstacole pe care orice companie ar trebui să le ia în considerare, cum ar fi preconcepțiile despre diversitate și incluziune, prejudecățile, teama de a fi perceput ca „diferit” și, așadar, exclus. Însă, printr‑o comunicare deschisă și empatică, prin acțiuni constante zi de zi, prin respectarea angajamentelor, sunt obstacole care pot fi depășite.
Cum s‑a schimbat mediul de lucru? Cum s‑a reflectat această decizie în rezultatele de business? Diversitatea și incluziunea nu sunt doar direcția corectă, ci și o necesitate vitală pentru business, o modalitate de creștere economică, precum și un motor esențial pentru o societate sănătoasă.
Dacă investești în oameni, într‑un mediu în care aceștia pot să își atingă potențialul maxim, se simt liberi să se exprime și să aducă plusvaloare, rezultatele nu vor întârzia să apară.
Strategia noastră pentru diversitate și incluziune are obiective bine definite, pe care le urmărim de la an la an. Din strategie fac parte trei piloni distincți: construirea unui leadership reprezentativ, crearea unui mediu de lucru în care să ne putem dedica întru totul misiunii noastre și implicarea în sprijinirea unor comunități diverse.
Prin asigurarea accesului la șanse egale tuturor angajaților, prin garantarea echilibrului de gen și prin sporirea diversității forței de muncă în rândul departamentelor și rolurilor din companie, lucrăm la clădirea unei conduceri reprezentative.
În plus, prin crearea unui program f lexibil de lucru, îmbrățișând și promovând o cultură incluzivă în cadrul organizației și oferind accesibilitate la locul de muncă oricărui coleg cu dizabilități, asigurăm crearea unui mediu de lucru în care ne putem dedica misiunii noastre, în care toți putem reuși!
Cum știm că programele de diversitate și incluziune au impact? Una dintre căi este derularea de chestionare interne de măsurare a satisfacției angajaților, care arată o evoluție pozitivă a percepției angajaților Sanofi față de mediul de lucru, flexibilitatea de care se bucură, relația cu managerii etc.
În prezent, în cadrul Sanofi lucrează în jur de 100.000 de angajați de peste 142 de naționalități. Reprezentanții companiei au declarat că, în opinia lor, diversitatea nu se rezumă doar la gen, vârstă sau rasă, considerând că este un concept mult mai vast. Ne puteți spune concret ce înseamnă diversitatea în viziunea Sanofi? Ce a presupus adaptarea ei la realitatea locală?
Într‑adevăr, diversitatea este un concept mult mai vast, acesta incluzând numeroase variabile care își aduc fiecare aportul la construirea unei organizații cu înalte standarde etice: cultură, religie, trăsături ce țin de etnie, educație, experiența profesională, naționalitate, orientare sexuală, opinii, personalitate și multe alte caracteristici care ne diferențiază și ne fac cu adevărat unici.
Vă dau două exemple concrete și recente de programe globale implementate, care demonstrează angajamentul nostru față de diversitate și incluziune. De la 1 ianuarie, Sanofi și‑a sporit sprijinul oferit angajaților și a introdus concediul parental plătit, de 14 săptămâni, pentru ca fiecare părinte, indiferent de gen sau orientare sexuală, să aibă întreaga disponibilitate să primească noul membru al familiei și să îi poată dedica timp de calitate (sunt acoperite toate situațiile: copil născut în familie, adoptat sau luat în custodie). Cel de‑al doilea proiect, ALL WELL, este dedicat stării de bine a angajaților noștri și conține nenumărate demersuri, printre care, de exemplu, un nou Program de Asistență pentru Angajați, care oferă un spectru larg de consiliere și sprijin colegilor noștri, suport psihologic și emoțional, îndrumare juridică și financiară, atât lor, cât și membrilor familiei acestora.
De asemenea, Sanofi a atins un prag important la nivel global prin atingerea echilibrului de gen la toate nivelurile de conducere, cu o reprezentare de 50% a femeilor în cadrul liderilor seniori din Sanofi. Această reușită este de mult timp o realitate în multe țări, precum România, unde aproximativ 70% dintre poziții sunt ocupate de femei, procent care rămâne ridicat la toate nivelurile companiei. Totodată, suntem foarte atenți cu privire la asigurarea unui mediu de lucru optim pentru colegii noștri cu dizabilități.
Reprezentanții companiei au mai declarat că „Lucrăm în mod constant pentru a asigura un loc de muncă incluziv, unde simțim că putem fi cu adevărat cine suntem”. Ce fel de impact are o astfel de abordare? Ce doriți să oferiți și să împărtășiți prin incluziune?
Un loc de muncă primitor reprezintă cheia unei echipe productive. În acest sens, înțelegem și urmărim continuu să îndeplinim ceva ce am considerat întotdeauna esențial în orice companie – să îi faci pe oameni să se simtă auziți și într‑adevăr să îi asculți. Asta se traduce prin punerea în practică a unor soluții pentru angajați, un proces care poate fi doar unul bidirecțional. Angajații prețuiesc transparența și onestitatea.
La Sanofi, reușim acest lucru, încurajându‑ne colegii să‑și împărtășească ideile, propunerile sau nemulțumirile, cu ajutorul „reprezentanților salariaților” sau în sesiuni de check‑in trimestriale cu managerii. O relație sănătoasă și deschisă între angajații proveniți din toate pozițiile și rolurile companiei ajută la câștigarea încrederii acestora, prin respectarea reciprocă a identității și valorilor noastre.
Sanofi are un „Consiliu pentru Diversitate, Echitate și Incluziune”, ce include consilieri externi, care au responsabilitatea de a accelera evoluțiile în sfera diversității la nivel global, cu un amestec de lideri, manageri și angajați din Sanofi.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 280
Pentru abonare, click aici