Idei de leadership de la Ron Williams. Cum să conduci și cum să te conduci
Ron Willliams este om de afaceri, antreprenor și consultant de management. A fost CEO al Aetna Inc. și a făcut parte din echipa de consultanță în management a președintelui Barack Obama. Ron Williams își împărtășește viziunea de leadership în cartea Learning to Lead: The Journey to Leading Yourself, Leading Others and Leading an Organization. Într-un interviu recent, Ron Williams pune în discuție câteva idei cheie despre cum să fii și cum să te dezvolți ca lider.
CUM TE CONDUCI PE TINE
Definește-ți domeniul de expertiză
Întâi de toate, trebuie să afli la ce ești bun. Iar pentru asta e bine să încerci diverse lucruri, să treci prin domenii, să te expui la experiențe diferite. Și, în tot acest timp, să fii atent la tine, să vezi cum reacționezi la diverși stimuli și în diverse situații și, astfel, să-ți identifici chemarea.
Ron Williams a lucrat în mediul gurvernamental, în vânzări, în tehnologie, în startup și în industria medicală. A constatat că îl pasionează dinamica organizațională și că este atras, în consecință, de creșterea afacerilor.
Să ai cel puțin un hobby. Alege-l inteligent
E bine să ai un hobby pentru că ai nevoie de o activitate care să te să te inspire, să conecteze la tine însuți, să te reîncarce, să te odihnească, să te energizeze. Ai nevoie de un hobby care să diversifice aria intereselor tale, să-ți ascută simțurile, să-ți potențeze abilitățile. Fiecare om care excelează într-un domeniu de activitate are cel puțin un hobby în care excelează la fel de bine.
Iar pentru că hobby-urile sunt atât de importante, e bine ca măcar unul dintre hobby-urile tale să fie portabil, ca să-l poți practica ușor – să nu fii limitat de bani, de timp, de condiții meteo, etc. Lui Ron Williams îi place jazz-ul, de exemplu.
De asemenea, este util să ai cel puțin un hobby care să-ți deservească aria de expertiză – să-ți dezvolte abilitățile și cunoștințele de care ai nevoie pentru a performa în domeniul tău de activitate. De exemplu, Ron Williams este pasionat de tehnologie, care are un rol crucial în dezvoltarea afacerilor și în salvarea companiilor de la faliment – domeniul în care excelează.
Cum să fii un lider bun
Ron Williams consideră că este important să respingi gândirea stereotipă. Nu-i lăsa pe alții să hotărască cine ești tu, ca lider. Înțelege că sunt mai multe stiluri de leadership care funcționează și găsește-l pe al tău – aliniat la personalitatea, valorile și abilitățile tale. Nu pleca urechea al ce spun alții – nici despre tine, nici despre ceilalți.
Asumă-ți riscuri și, dacă ai de ales, dintre două riscuri asumă-ți-l pe cel mai mare – pentru că provocările vor fi mai interesante și vei învăța mai mult.
Ai răbdare și fii cât mai bun posibil. În epoca vitezei, mai ales tinerilor le ste greu să înțeleagă care este ritmul natural al lucrurilor și că acest ritm este necesar pentru stabilitate, sustenabilitate, autenticitate. În goana după viteză, sărim nu numai peste numărul etapelor, ci și peste caracteristicile lor, care sunt necesare pentru formare, consolidare și maturizare.
Iar dacă drumul e mai lung decât ți-ai fi dorit sau ritmul e mai lent decât îți place, nu-ți relaxa vigilența, pe parcurs. Găsește-ți echilibrul și ai grijă să rămâi în zona de excelență – iar asta înseamnă, implicit, să nu stagnezi, să evoluezi mereu.
Cum treci la următorul nivel de leadership
Ron Williams consideră că e bine ca în fiecare an să încerci să fii cu 15% mai bun – o cifră suficient de mare încât să-ți ridice provocări reale și să genereze îmbunătățire semnificativă. În acest scop, Ron recomandă:
Învățarea continuă – care presupune nu numai studiu efectiv, ci și expunerea la experiențe și situații diferite. Fii atent și la alte domenii și industrii – caută să vezi cum funcționează și în ce fel te pot inspira în propria ta activitate.
Treci dincolo de fișa postului, asumă-ți riscuri.
În cadrul propriei organizații, Ron Williams recomandă să organizezi întâlniri cu oameni care ocupă posturi la o diferență de nivel de management de cel puțin două trepte (în sus și în jos). E esențial să te expui unor perspective la care, în mod obișnuit, nu ai acces și să înțelegi ce este important și cum funcționează lucrurile și la acele niveluri. În plus, ulterior, făcând legătura dintre informații, propria ta perspectivă va câștiga atât în lărgime, cât și în profunzime.
Liderul crește următoarea generație de lideri
Donează – nu numai către organizațiile de caritate, ci și către oameni. Împărtășește cunoștințe, informații, experiențe, recomandări, încredere. Liderul este formator de realitate – nu numai economică, ci și socială, umană și trebuie să-și asume, cu dedicație și cu bucurie chiar, această responsabilitate.
CUM ÎI CONDUCI PE CEILALȚI
Napoleon spunea că „Liderul trebuie să definească realitatea și să genereze speranță.”
Ron Williams este adeptul aceluiași crez. El crede că viziunea liderilor pentru organizația lor trebuie să fie clară și înălțătoare. „Poate că pe acționari îi entuziasmează o creștere de 15%, dar ce vor oamenii este să simtă schimbă lumea. Iar asta presupune capacitate de comunicare către toate nivelurile organizaționale”, spune Ron.
Liderul trebuie să comunice constant cu toți oamenii, să-i mențină conectați la viziunea sa pentru companie și să aibă grijă să existe o legătură între dorințele și scopurile fiecărui om și viziunea pentru organizație, pentru ca oamenii să își dorească să meargă pe acel drum și să se bucure de călătorie.
Sigur, liderii trebuie nu numai să conducă și să dezvolte echipe, ci să aibă și capacitatea de a forma echipe performante. Liderul trebuie să știe să recruteze – să știe cum trebuie să fie omul potrivit, cum să-l caute, cum să-l atragă și care este mixul de oameni potrivit pentru performanța echipei sale. O echipă bună are nevoie de oameni cu abilități diverse și complementare.
Dar Ron atrage atenția asupra faptului că este important ca liderul să creeze nu numai o cultură organizațională de înaltă performanță, ci o cultură pozitivă de înaltă performanță. Într-o cultură negativă, performanța este posibilă, dar nu pe termen lung.
Cultura pozitivă este cea construită pe valori sănătoase – în care competiția nu dăunează colaborării, ritmul de muncă permite odihna și relaxarea, profitul nu este mai important decât oamenii, scopul nu scuză mijloacele.
Numai cultura organizațională pozitivă poate genera o performanță stabilă și sustenabilă.
„Întotdeauna am crezut că liderii trebuie să aibă capul în nori, picioarele pe pământ și să aibă capacitatea de a intui când trebuie să acționeze strategic și când trebuie să-și suflece mânecile și să muncească cot la cot cu echipa”, punctează Ron Williams.
Să-l lăsăm tot pe Napoleon să încheie această colecție de sfaturi pentru lideri: „Trebuie să eviți nu atât eroarea, cât dezacordul cu tine însuți.”
Foto: Pexels