In oglinda sau pe fereastra?
Liderii servesc echipa si comunitatea
LaszlO DiOsi, Director general, OPT Bank
Spre norocul meu, am avut modele puternice in cariera mea. Astfel de lideri iti inspira o combinatie intre teama si respect si au puterea de a te face sa ii urmezi oriunde. De pilda, desi s-a intamplat candva sa primesc o oferta salariala substantiala, am ales sa raman alaturi de liderul de la care am avut cel mai mult de invatat. Nu toate aceste persoane sunt la fel. Unii lupta, altii mai fac compromisuri, dar toti sunt acolo pentru companie, toti isi asuma responsabilitatea si lucreaza pentru echipele lor. Chiar si astazi, la mult timp de cand nu mai lucrez pentru ei, am un mare respect pentru acesti manageri excelenti. Cred ca un lider adevarat are puterea de a lua decizii ferme, daca stie ca acestea vor conduce la bunastarea echipei sau a companiei. Desi ar putea fi judecat gresit pe moment, el este cel care trebuie sa stie cum sa gestioneze situatiile, astfel incat toti sa sesizeze beneficiile pe termen lung. In ceea ce priveste ambitia personala, aceasta nu este un ingredient ce trebuie utilizat in reteta managementului. Deciziile trebuie luate in beneficiul tuturor si nu pentru a satisface impetuozitatea sau ambitiile personale. Managementul nu este deloc un joc al mandriei.
Personal, admir modelul de leadership reprezentat de presedintele Kennedy – acela de a-ti servi comunitatea. Atunci cand imi aleg locul de munca, nu intreb nimic despre salariu, convingerea mea este aceea ca mai intai trebuie sa demonstrez ceea ce sunt capabil sa fac, pentru ca apoi sa vina si confirmarea. Dupa acelasi principiu ma ghidez si la interviurile cu posibilii angajati: nu imi plac discutiile despre masini si recompense, ci despre planuri si viziuni. 96 dintre colegii mei sunt in aceasta echipa de cel putin cinci ani si va pot spune ca fiecare dintre ei si-a indreptat ambitia catre dezvoltarea companiei si catre succesul ei. Nu cred in afaceri marete, ci in munca intensa si dezvoltare sistematica. Personal, nu imi plac liderii individualisti, care vorbesc despre ei insisi si despre succesele lor. Intotdeauna, echipele sunt cele care castiga. Intr-adevar, Jim Collins asociaza carisma cu preocuparea de a fi mediatizat, deci cu o atitudine orientata mai mult catre sine, decat catre companie. Cand vorbim despre lideri de nivelul al cincilea, nu cred ca putem exclude amprenta personala care atrage lumea in jurul lor si are un rol clar in a-i determina pe ceilalti sa li se alature in "lupta" alaturi de acestia. Facand o analogie, aceasta este un fel de carisma, dar utilizata si vazuta in alta lumina. Indiferent ce tip de lider este cineva, el sau ea detine acel ceva personal numit carisma, stil individual etc. Carisma poate fi inlocuita doar de munca intensa, responsabilitate, dedicare. Este greu sa definesti un secret universal valabil al succesului, dar raspunsul sincer la aceasta intrebare ar putea fi chiar exemplul nostru. Avem un bilant pozitiv al activitatii, la aniversarea de cinci ani, datorita abordarii strategice pe care am urmat-o indeaproape: concentrarea pe produsele inovatoare, atitudinea responsabila fata de clienti, angajati sau mediu; cresterea organica si atingerea stabilitatii in timp, printr-o analiza a climatului si nu fortand acest proces. Acesta a fost mixul succesului nostru, adaugand, desigur, echipa puternica pe care am mentionat-o deja. Pentru nivelul al cincilea de leadership exista un ingredient care nu trebuie trecut cu vederea: dedicarea. Asa cum indica studiul lui Collins, atingi cel mai inalt nivel de leadership atunci cand esti dedicat companiei si obiectivelor trasate. Nu exista loc pentru sine, pentru ambitii personale, pentru oportunism, doar dedicare constanta. As vrea sa mentionez ca atunci cand compania atinge succesul, liderul obtine o satisfactie personala enorma. Acesta aduce, deopotriva, si recunoasterea publica, intr-o maniera mult mai motivanta pentru lider si echipa sa.
Liderii mari se cunosc in timpuri dificile
Igael Porecki, Director general, JW Marriott
Cand centrul regional te preseaza sa reduci cheltuielile si sa restructurezi posturile, iar tu esti cel care ia deciziile, intreg interesul tau este subordonat supravietuirii businessului. Trebuie sa iei decizii nepopulare si oamenii au de suferit; dar liderul este cel care intotdeauna trebuie sa comunice aceste decizii, sa castige increderea oamenilor si sa-i convinga sa accepte si sa respecte deciziile luate. Exista riscul sa devii nepopular, dar in Marriott esti antrenat sa te gandesti la binele angajatilor tai si al businessului. Industria hoteliera este destul de vulnerabila la risc si poate fi influentata de multi factori. Unul dintre ei este vremea (amintiti-va de tsunami-ul din Thailanda in 2004), dar si de atacurile teroriste (cel mai recent a avut loc in septembrie in fata unui hotel din capitala pakistaneza), la care se adauga situatia economica etc. Perioada de redresare ar putea dura mai mult decat ne imaginam. Pentru astfel de situatii, liderii trebuie sa fie oricand pregatiti, adaptabili si deschisi. Cel mai bun exemplu pe care il stiu de leadership de nivelul al cincilea este chiar familia Marriott, un model de modestie si ambitie profesionala. Au inceput ca o micuta afacere de familie in 1927 si acum se pozitioneaza, probabil, intre cele mai bogate familii din lume. Totusi, comportamentul lor nu s-a schimbat deloc in timp si mostenitorii nu-si uita nici o clipa originea (bunicii lor, J. W. si Alice au pornit afacerea de la un bar cu doar noua scaune). Una dintre expresiile pe care le folosesc frecvent referitor la angajatii lor suna cam asa: "Daca ai grija de asociatii tai, acestia vor avea grija de businessul tau si clientii vor reveni mereu la tine." Daca nu esti un lider modest si cu picioarele pe pamant, ti-e greu sa pui in aplicare aceasta recomandare. Pe de alta parte, iti trebuie carisma. Ea te face sa revii in fiecare zi la munca in mijlocul angajatilor si partenerilor tai. Probabil ca ea poate sa-ti lipseasca o vreme, dar in absenta ei ajungi sa fii epuizat si oamenii sa-si piarda increderea in tine. In perioade tulburi, increderea liderului trebuie sa se plaseze in oameni, in echipa existenta, pentru a-i ajuta sa treaca peste greutatile intampinate. Eu nu cred in consultantii externi. De ce sa nu te uiti in jur cu atentie, la oamenii tai, crescuti in cultura organizatiei tale, si sa vezi daca nu cumva descoperi talente nebanuite chiar in compania ta? Oamenii sunt adaptabili, ei prefera sa invete lucruri noi si sa-si imbunatateasca abilitatile decat sa-si piarda slujba. Mai mult ca oricand, eu cred ca tocmai in aceste vremuri e cazul sa iti antrenezi oamenii si sa le dezvolti competentele – numai ei pot face minuni! Cheia succesului in recesiune n-am descoperit-o inca. Dar ce va pot spune este ca noi regandim, remodelam, reinventam modul in care facem business si nu asteptam cu mainile in san ca lucrurile sa reintre in normal. E foarte probabil ca si altii sa faca la fel. Sigur e ca nici companiile din industria hi-tech nu si-au intrerupt proiectele de cercetare si de dezvoltare, chiar daca le-au scazut vanzarile. Este evident ca trebuie sa iti imbunatatesti produsul. Iar leadershipul si produsul trebuie sa tina pasul impreuna. Cand se va sfarsi criza, credeti ca se va multumi cineva cu scuze si explicatii?
Carisma poate fi inlocuita de siguranta
Mirela Iovu, Vicepresedinte CEC Bank
Un adevarat lider nu poate fi manat in atingerea obiectivelor sale exclusiv de ambitii personale sau de egoism, el nu "calca pe cadavre" ca sa isi atinga scopul. Bineinteles ca "a fi ambitios/ambitioasa" este o calitate care se intalneste la cei mai multi dintre lideri, dar fara o doza de altruism, nu putem vorbi despre un adevarat lider, ci mai degraba despre un surogat. Sunt una dintre persoanele care au avut sansa sa interactioneze in viata profesionala cu un adevarat lider, cum putini exista in peisajul romanesc. L-am vazut in circumstante nenumarate actionand intr-o maniera total altruista, pentru binele si interesele organizatiei si a oamenilor, lasand la o parte interesul personal, desi, pe moment, deciziile sale nu au fost tocmai comod de luat. In fapt, cred ca mai toate actiunile sale au stat si sunt sigura ca vor sta si in continuare, sub acest auspiciu, al intentiei de a face bine oamenilor si de a ramane fidel principiilor sale de viata. Aici as aminti una dintre expresiile sale pline de intelepciune: un lider nu trebuie sa fie ca nucul si sa nu lase sa creasca nimic sub el, ci trebuie sa-i ajute pe ceilalti sa creasca si sa se dezvolte la fel de armonios.
Nu vad cum s-ar putea ca intr-o perioada tulbure, cand este mare nevoie de oameni buni si valorosi pentru organizatie, acestia sa nu-si gaseasca locul in echipa; poate doar in cazul in care simt ca se "scufunda vasul" si atunci vor sa se puna la adapost. In vremuri tulburi iti poti completa echipa cu cei mai buni, mai ales ca nici pretentiile nu mai sunt asa de mari ca "pe vreme frumoasa insa, daca as fi acel lider, as avea mare grija sa nu aduc in echipa oameni lasi sau nepregatiti emotional sa faca fata "turbulentelor".
Intr-o economie de piata normala, cresterea unei companii este legata intr-o mare masura si de piete, tehnologie, concurenta sau produse. In contextul actual insa, secretul reusitei consta in adaptabilitate, in instincte (de supravietuire, de luptator), in viteza de reactie si bineinteles intr-o strategie de business susceptibila de adaptare fara prea mari eforturi si cheltuieli. Dar mai ales in capacitatea liderilor organizatiei de a insipra echipa si de a-i da forta necesara sa lupte si sa reuseasca. Nivelul al cincilea de leadership – "forta personalitatii/respect" – este acela in care oamenii te urmeaza pentru ceea ce esti si ceea ce reprezinti. Aceasta etapa este apanajul liderilor care, ani la rand, au format oameni si organizatii. Putini ajung aici. "Cei care reusesc sunt mai mareti decat viata", spunea John Maxwell in cartea sa "Dezvolta liderul din tine".
Munca sustinuta, invatare continua si autodisciplina
Marius Stefan, General Manager, Autonom Rent-A-Car
Unul dintre primii mei sefi era omul care muncea mai mult decat toate persoanele pe care le-am intalnit pana acum. Conducea o companie de peste o mie de persoane si stia, in cel mai mic detaliu, ce se intampla in fiecare departament. Avea o memorie fabuloasa, nu folosea agenda telefonului mobil pentru ca tinea minte toate numerele de telefon ale angajatilor si ale colaboratorilor. De la el am invatat sa vorbesc mai putin si sa ascult mai mult, sa ofer feedback constructiv si sa recunosc meritele altora. Cand ma aflam in SUA, am avut prilejul sa il cunosc la o conferinta pe Michael Dell, fondatorul Dell Computers. Desi era in topul "50 cei mai bogati oameni din lume" si conducea o companie cu vanzari de 40 de miliarde de dolari, s-a dovedit a fi extrem de modest si pragmatic. Cand a tinut un speech in campusul universitar, abordarea lui a fost ceva de genul: "Nu vreau sa va pierdeti timpul ascultand ceva ce nu va intereseaza, mai bine intrebati-ma ce vreti sa stiti si eu o sa raspund cat ma pricep mai bine". De altfel, prin filozofia lui de business a fost tot timpul focusat pe excelenta logistica si operationala, tradusa prin costuri mult mai mici de productie decat concurenta. In Dell nu existau staruri, promovarea se facea in principal din interior si cea mai mare parte din salariu era variabila, bazata pe performanta. Toate aceste lucruri reflecta personalitatea fondatorului si modul in care si-a conceput afacerea si, de aceea, eu vad in el un lider de nivelul al cincilea.Carisma e un atribut important al oricarui lider, dar nu este de neinlocuit. Munca sustinuta, invatarea continua si disciplina dau un exemplu personal care poate tine loc de carisma si ii pot influenta si pe ceilalti. Secretul unei cresteri si in perioade mai dificile este dat de oamenii din companii, de modul cum lucreaza in echipa si de felul cum inteleg sa treaca peste momentele grele. Jim Collins recomanda ca recrutarea sa nu se faca pe baza competentei, ci pe baza personalitatii si caracterului. Modestia si vointa puternica intregesc ingredientele unui mix personal de succes. Legat de asta, Collin Powel spunea ca nu este nici un secret al succesului. Succesul este rezultatul pregatirii, al muncii eficiente si al invatarii din esecuri.
Ca sa ajungi un lider de nivelul al cincilea cred ca trebuie sa ai angajati oamenii potriviti, sa-i plasezi in pozitii stimulative pentru personalitatea lor. Apoi e nevoie de obiective foarte indraznete, aproape imposibil de atins, in care liderul sa munceasca cot la cot cu echipa. Consistenta este extrem de importanta in atingerea succesului pe termen lung.
Corolar
Jim Collins identifica cinci niveluri de performanta ale liderului. Nivelul al cincilea este nivelul de leadership autentic, spune autorul, o imbinare intre modestie si ambitie profesionala. El da nota maxima, de nivelul cinci, liderului tacut, care se defineste printr-o combinatie subtila de "excelenta profesionala si modestie personala". Acest model de lider poate fi capabil de realizari exceptionale pentru ca are generozitatea de a imparti laurii cu cei care ii sunt subordonati, tot astfel cum are forta de caracter de a-si asuma cea mai mare parte a responsabilitatii in cazul unui esec.