John Maxwell: Integritatea – cea mai importanta componenta a conducerii
Este trist sa constatam ca integritatea este un lux pe cale de disparitie in zilele noastre. Standardele personale se faramiteaza intr-o lume antrenanta in cautarea frenetica a placerilor personale si a celor mai usoare cai de atingere a succesului.
Pe un formular de concurs pentru obtinerea unui post, una din intrebari era: “Ati suferit vreo condamnare?”. Candidatul a scris: “Nu”. Urmatoarea intrebare: “De ce?”. Fara sa-si dea seama ca nu trebuia sa dea nici un raspuns, “cinstitul” si destul de naivul candidat a scris: “ Cred ca din cauza ca nu am fost prins”.
O persoana cu integritate nu-si imparte loialitatile (asta ar insemna duplicitate) si nici nu disimuleaza (asta ar insemna ipocrizie). Oamenii integri sunt oameni “intregi”; ei se disting prin aceea ca sunt devotati unui singur principiu. Ei nu au nimic de ascuns si nu se tem de nimic. Viata lor este o carte deschisa. V. Gilbert Beers spunea: “O persoana este integra atunci cand stabileste un sistem de valori conform caruia isi judeca intreaga viata”.
Integritatea nu este atat ceea ce facem, cat ceea ce suntem. Iar ceea ce suntem determina ce facem. Sistemul nostru de valori este o parte atat de caracteristica fiintei noastre incat nu il putem separa de ea. El ajunge sa fie motorul care ne ghideaza. El ne stabileste prioritatile in viata si discerne ce trebuie sa alegem si ce trebuie sa respingem.
Ne confruntam cu totii cu dorinte contradictorii. Nimeni, oricat de preocupat ar fi de latura spirituala, nu poate ocoli aceasta lupta. Zilnic ne zbatem sa rezolvam situatii care ne fac sa alegem intre ceea ce vrem si ceea ce se cuvine sa facem. Integritatea stabileste regulile pe care se bazeaza solutionarea acestor tensiuni.
Integritatea ne face sa fim constanti indiferent ce survine in drumul nostru. “Calea cea mai sigura catre maretie”, ne aminteste Socrate, “este sa fim in realitate ceea ce suntem in aparenta”. Pentru a castiga increderea semenilor, un lider trebuie sa fie autentic. Daca ceea ce spun este in concordanta cu ceea ce fac, rezultatele vor fi cele scontate.
89% din ce invata oamenii provine din stimularea vizuala, 10% din stimularea auditiva si 1% din activitatea altor simturi. Deci, cu cat adeptii isi vad si isi aud liderul mai mult si constata ca acesta este consecvent in vorbe si in fapte, cu atat mai mare vor fi consecventa si loialitatea lor. Ei inteleg ceea ce aud si cred ceea ce vad!
De multe ori incercam sa ii motivam pe adeptii nostri prin mici tertipuri, care insa isi pierd repede efectul si sunt superficiale. Oamenii nu au nevoie sa auda un motto, ci sa vada un model.
Cu cat esti mai credibil, cu atat oamenii investesc in tine mai multa incredere, oferindu-ti astfel privilegiul de a le influenta viata. Cu cat esti mai putin credibil, cu atat increderea oamenilor in tine este mai mica si cu atat mai repede iti vei pierde capacitatea de a-i influenta.