ANA MARIA PETCU: „Este important să știm cum să vorbim colegilor dacă vrem să ne asculte și cum să‑i ascultăm pentru ca ei să ne vorbească”
Importanța relației angajator‑angajat nu poate fi neglijată, deoarece aceasta definește în mare măsură organizația și are efecte de anvergură asupra culturii companiei, satisfacției angajaților și ratelor de fluctuație. Despre ce înseamnă pentru Interbrands Orbico devotamentul și ce face organizația pentru oamenii săi, pentru a menține și consolida această valoare/virtute, am stat de vorbă cu Ana Maria Petcu, Manager Resurse Umane al companiei de FMCG și Beauty.
Pentru Ana Maria Petcu, în primul rând ca om, dar și ca rol de HR în organizație, este esențial să simtă că oamenilor din jurul său le pasă de cei cu care lucrează și interacționează zi de zi. „Zâmbește oamenilor serioși sau morocănoși cu fiecare ocazie și vei vedea că la un moment dat zâmbetul se întoarce. Așa se întâmplă și cu grija pentru oameni, oferă atenția și acoperă nevoile oamenilor care‑ți sunt aproape, în felul acesta vei reuși să dai mai departe. Și așa apare devotamentul: atașamentul sincer față de o persoană sau față de o cauză și hotărârea de a o servi în orice împrejurare și fără rezerve”, este de părere managerul de resurse umane.
Ea mai consideră că, o componentă de bază a naturii umane are în centru nevoia de a crea legături emoționale puternice cu anumite persoane ceea ce implicit ne conduce către atașament. „Contribuim din rolul nostru de oameni la orice poate reprezenta un progres, prin urmare, relațiile și legăturile dintre noi reprezintă fundamentul și spiritul oricărei forme de organizare, oricum am numi‑o, familie, grup, echipă, companie”, adaugă liderul.
De ce trebuie angajatorii să arate că le pasă de angajați
Cum ajungem să ne simțim atașați față de o persoană, o cauză sau o companie în cazul de față? Liderul susține că arătând că ne pasă și acționând în consecință, lucrurile vin cumva de la sine. „Construirea comunității in care oamenii să se simtă apropiați și conectati între ei, să simtă că sunt relevanți, să își definească de ce‑ul și să înțeleagă că ceea ce fac are un sens, ajută la susținerea devotamentului dintre colegii noștri și cresc loialitatea față de organizație”, este de părere managerul de resurse umane.
Rolul angajatorilor, ca oameni care ghidează alți oameni, este, în opinia Anei Maria Petcu, să creeze cadrul necesar prin care fiecare, unic în felul său, să poată fi înțeles și îndrumat spre îndeplinirea sensului. În cei 15 ani de resurse umane, ea a trecut prin tot felul de experiențe, stări și emoții, a căzut de‑a lungul timpului în capcana paradigmelor, dar tot timpul a crezut în oameni și puterea lor de a fi buni și a face bine. „Unul dintre principiile în care cred cu tărie este că fiecare om, în esență, este un om bun. Consider că evidențierea punctelor forte, competențe în limbaj corporatist, și construirea pe acestea, îi ajută pe oameni să fie încrezători și să dea tot ce e mai bun. În felul acesta atât oamenii cât și compania pot beneficia de cele mai bune și de succes rezultate atât financiare, dar mai ales ca evoluție profesională și personală”, mai adaugă Ana Maria Petcu.
Jumătate dintre angajați sunt în companie de mai bine de 5 ani
Dacă e să măsoare loialitatea ca indicator, la Interbrands Orbico aproape 50% din oameni sunt alături de companie de mai bine de 5 ani, iar în jur de 25% din totalul angajaților s‑au alăturat proiectelor noi pe care le‑au lansat în ultimii ani, cum este divizia Retail.
Cu toate acestea, liderul recunoaște că și ei se lovesc de fluctuație pe anumite roluri, cu un procent mai ridicat la generația tânără. Însă, cu o piață a muncii dinamică, cu multe oportunități, devin din ce în ce mai creativi și customizează programe care să îi diferențieze și să răspundă nevoilor diferite astfel încât oamenii să aleagă să rămână alături de organizație pentru o perioadă lungă de timp.
Printre programele pe care le‑au derulat anul acesta, managerul de resurse umane menționează acțiunile de responsabilitate socială, de wellbeing și employer branding, dar și de recunoaștere și apreciere în cadrul echipelor. Pe lângă concursurile de idei pe care le desfășoară cu succes în organizație, unul dintre programele la care liderul ține foarte mult este cel de premiere a loialității. În fiecare an, le mulțumește colegilor care sunt alături de companie de mai mult de 5 ani printr‑un eveniment care are loc la început de an în cadrul căruia se bucură împreuna de povești emoționante.
Managerul de resurse umane susține că, în momentul în care oamenii simt că organizația în care vin în fiecare zi pune în practică principii simple cum sunt atenția la nevoile lor, respectul, siguranța, încrederea, responsabilitatea, aceștia simt că aparțin și forma de atașament crește.
Ce‑și propune Interbrands Orbico pentru 2023
Ne pregătim pentru trecerea într‑un nou an. Probabil, la fel de dificil ca și acesta. De aceea, ne‑a interesat să aflăm de la Ana Maria Petcu care sunt prioritățile sale, atât ca lider, cât și ca om, pentru 2023. „Toți anii sunt dificili în felul lor, dar și frumoși deopotrivă. Aleg de cele mai multe ori să văd paharul plin. Cu tot contextul extern dificil, am reușit să realizăm lucruri cu sens care ne‑au așezat oamenii și compania pe un trend ascendent. După fuziunea din 2021, acum ne concentrăm pe reașezarea proceselor având scopul de a crea metode și modele de lucru care să facă viața mai ușoară oamenilor noștri și să ne ajute în același timp să răspundem eficient nevoilor partenerilor și clienților noștri. Printre proiectele importante de business în care investim putem enumera platforma eB2B, implementarea sistemului SAP și alte automatizări aflate în lucru”, explică Ana Maria Petcu. Din 2023, Interbrands Orbico va avea procese simplificate care vor contribui la reducerea complexității rolurilor, iar oamenii vor investi timpul lor în lucrurile care într‑adevăr contează și aduc valoare adăugată.
Echipa de resurse umane se pregătește să lanseze anul viitor în organizație și alte proiecte dedicate oamenilor. Va relansa programul de onboarding într‑un format nou și interactiv accesibil colegilor din toată țara. Inițiativele de engagement vor avea prioritate, mai exact acțiuni de apreciere și recunoaștere în echipă, continuă și concursul intern de idei, construiesc o strategie mai puternică de CSR și includ activări regulate de employer branding pentru oamenii din echipe. Și‑a propus să completeze programele de dezvoltare prin training‑uri specifice, dar și cu ateliere tematice care să răspundă nevoilor de sănătate emoțională și fizică a întregii organizații.
„Vom petrece cât mai mult timp cu oamenii și aproape de oameni, în teren sau în locațiile noastre din țară, după 2 ani de restricții în care a fost mai greu să călătorim. este un proiect pe care‑l vom lansa anul viitor, având menirea de a aborda diferite subiecte de interes pentru colegii noștri unde echipa de resurse umane va răspunde întrebărilor trăznite sau mai puțin trăznite, în format interactiv”, explică Ana Maria Petcu.
Campania de recrutare „Enjoy the ride!” a fost un succes în 2022 și Interbrands Orbico va continua inițiativele sub această umbrela și anul viitor. Programul de Trainee, pilot pentru companie, început anul acesta, va fi funcțional din ianuarie 2023. „De‑abia așteptăm entuziasmul tinerilor care vor veni alături de noi și ne vor împărtăși din energia și viziunea lor. Prioritar rămâne și anul următor creșterea retenției și susținerea motivației oamenilor noștri. Un fenomen care ia amploare în rândul organizațiilor este cel de care nu conduce la o fluctuație reală, ci la pierderea ori lipsa motivației oamenilor. Găsirea de ce‑ului fiecăruia dintre noi și a sensului care să ne aducă satisfacția de care cu toții avem nevoie stau la baza construirii programelor adecvate pentru colegii noștri. Comunicarea empatică pe care o practicăm și promovăm intens completează strategia pe care o susținem în mod continuu”, mai spune managerul de resurse umane.
„Este important să știm cum să vorbim colegilor dacă vrem să ne asculte și cum să‑i ascultăm pentru ca ei să ne vorbească”
Felul în care interacționăm unii cu alții este esențial pentru dezvoltarea sănătoasă pe termen lung a relațiilor noastre, profesionale sau personale. „Mă bucur că în mediul de business se discută mult despre puterea empatiei și atenția crescută la sănătatea noastră psihologică. Abordăm în mod constant acest subiect și îi acordăm o atenție sporită și în viitor. Cu programe de training și ateliere cu tematică specifică, cu o prezență autentică printre oamenii din companie, contribuim real la sănătatea emoțională și starea de bine a colegilor noștri. Pentru relații benefice pe termen lung este foarte important să știm cum să vorbim colegilor dacă vrem să ne asculte, și cum să‑i ascultăm pentru ca ei să ne vorbească”, conchide Ana Maria Petcu.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 281
Pentru abonare, click aici