Mai mult decât un pilot. Lewis Hamilton, legenda Formulei 1

Lewis Hamilton, cel mai de succes pilot din istoria Formulei 1, nu vrea ca moștenirea sa să fie doar despre recordurile de pe circuit, ci mai ales despre schimbarea pe care a vrut s-o aducă industriei.
La începutul anului, septuplul campion mondial de Formula 1, Lewis Hamilton, și-a actualizat jobul pe LinkedIn, ca oricine începe un nou capitol în carieră. A scris „pilot pentru Ferrari” și un mesaj prin care și-a îndemnat urmăritorii să privească reinventările cu entuziasm: „Pentru toți cei care se gândesc la următoarea lor mișcare în 2025: îmbrățișați schimbarea. Fie că schimbați industria, învățați o nouă abilitate sau doar vă asumați noi provocări, amintiți-vă că reinventarea este puternică. Următoarea oportunitate este întotdeauna la îndemână”.
Revista CARIERE a lansat o nouă rubrică – Leadership sportiv – care își propune să aducă în fața dumneavoastră povești despre demnitate și curaj, despre cum să găsești puterea de a renaște și a merge mai departe, chiar din mijlocul celor mai dificile momente de schimbare.
Noua rubrică este susținută de DAAS EPTA România, lider în commercial refrigeration în România și în piața echipamentelor HoReCa.
Pentru pilotul britanic de 40 de ani era o schimbare importantă, una care a șocat lumea motorsportului în 2024, când a anunțat că, după 12 ani alături de Mercedes, echipa cu care a câștigat șase din cele șapte titluri mondiale, va pilota în 2025 pentru Ferrari. A fost cea mai grea decizie pe care a luat-o, a spus atunci, dar simțea nevoia unui nou capitol, după o carieră în care a atins aproape orice record. Are cele mai multe titluri mondiale din istoria Formulei 1 (șapte, la egalitate cu Michael Schumacher), cele mai multe victorii (105), cele mai multe prezențe pe podium (202) și cele mai multe plecări din pole-position (104).
Când a fost însă rugat să reflecteze asupra perioadei petrecute la Mercedes, n-a menționat cursele și trofeele câștigate, ci a spus că cel mai mândru e de moștenirea pe care o lasă în afara circuitului. Au fost ani în care și-a descoperit vocea politică și și-a folosit platforma și popularitatea uriașă să vorbească despre teme importante pentru el, cum sunt injustiția socială și lipsa de diversitate din sport.
Sunt obstacole pe care le-a simțit în propriul drum, ca primul pilot de culoare din Formula 1 care nu a avut pe nimeni înaintea sa care să-i deschidă drumul. Părinții săi, o familie de clasă mijlocie, au făcut mari eforturi să-i susțină parcursul într-un sport scump, elitist și ultra competitiv: tatăl său și-a ipotecat casa și a avut și patru joburi în paralel. La școală, s-a confruntat cu discriminarea, rasismul, bullyingul și a fost făcut să simtă că visele sale erau imposibil de mari.
Motorsportul a fost modul în care și-a canalizat suferința și emoțiile reprimate. Când își punea casca, se simțea protejat de o armură, iar în spatele volanului își descoperea o superputere. „Nu te lăsa distras, vorbește mereu pe circuit”, îi spunea mereu tatăl său. L-a ascultat și a ajuns cel mai de succes pilot din istoria Formulei 1, dar mai târziu a înțeles că e important să-și facă și vocea auzită.
„O să lase această industrie într‑un loc mai bun”
La final de 2019, după ce-a câștigat al șaselea titlu mondial, a fost șocat de cât de puține persoane din backgrounduri diverse apăreau în poza echipei sale, Mercedes – care a dezvăluit că doar 3% din personalul său din Formula 1 provenea din minorități etnice. Hamilton credea că faptul că a ajuns în vârful unui sport exclusivist va fi un exemplu pentru alții ca el, dar când n-a văzut pe nimeni venind din urmă, a simțit că trebuie să facă mai mult. În iunie 2020, a format o comisie care să cerceteze, în parteneriat cu Academia Regală Britanică de Inginerie, de ce sunt atât de puține minorități în motorsport – nu doar la volan, ci și în garaj, în fabrici, în departamentele de ingineri, de PR sau de marketing. „Sunt doar 20 de locuri de piloți. Dar sunt peste 40.000 de joburi în motorsport în Marea Britanie, și mai puțin de 1% sunt ocupate de oameni din comunitățile de culoare”, spunea într-un interviu. După o cercetare de 10 luni, Comisia Hamilton a publicat un raport cu o serie de recomandări pentru a încuraja tinerii de culoare să studieze ştiinţa, tehnologia, ingineria şi matematica și să poată urma apoi o carieră în motosport.
După moartea, în același an, a lui George Floyd, un bărbat afro-american sufocat de către un polițist alb, britanicul a început să vorbească mai mult despre propriile experiențe. A purtat tricouri cu mesajul Black Lives Matter, a îngenunchiat înaintea unor curse, un gest simbolic al luptei împotriva rasismului, a criticat lipsa de leadership a organizației care guvernează Formula 1. S-a transformat din sportivul obișnuit să vorbească pe circuit într-un lider vocal și în afara lui, conștient de puterea și de impactul său cultural. Mai mult, și-a convins echipa să organizeze cursuri de diversitate și incluziune pentru toți membrii și împreună au creat o fundație prin care să crească diversitatea din sport, finanțând inițiative din domeniul educației STEM. Tot ca un mesaj împotriva discriminării, Mercedes a vopsit în 2020 mașina din argintiu în negru. A fost anul în care Hamilton a câștigat al șaptelea său titlu mondial și în care a simțit o motivație specială să fie primul, ca să aducă vizibilitate acestor teme importante pentru el.
„Lewis a forțat o conversație pe care mulți ne doream să o avem de ani buni”, a spus recent într-un podcast Calum Nicholas, Senior Engine Technician la Red Bull, care crede că mare parte din progresele pe care Formula 1 le face în privința diversității i se datorează lui Hamilton. „O să-i apreciez mereu realizările și abilitățile de pe circuit, dar pentru mine, moștenirea lui și cel mai important lucru pe care l-a realizat în acest sport e că a început această conversație. S-a expus, și-a asumat un risc personal mare, a investit timp și bani într-o cercetare independentă despre aceste bariere”. Când s-a întâlnit cu Hamilton să discute despre propria sa experiență ca una din puținele persoane de culoare din zona boxelor, Nicholas a fost inspirat de pasiunea și dorința acestuia de a aduce o schimbare. „Mereu am simțit din partea lui că e ceva important și că nu contează ce cred alții, vom schimba sportul. Și, datorită curajului său, o să lase această industrie într-un loc mult mai bun decât a găsit-o”.
Înțelegând că barierele care limitează accesul celor din medii diverse în sport încep în societate și în sistemul de educație, Hamilton și-a extins impactul și în afara motorsportului. Inspirat de recomandările raportului, a creat o fundație caritabilă globală care își propune să construiască un viitor mai echitabil și mai incluziv pentru tinerii din întreaga lume, prin educație și crearea de oportunități de muncă. A investit 20 de milioane de lire în Mission 44, al cărei nume vine de la numărul mașinii sale, un simbol al faptului că poți reuși indiferent de locul din care vii și o cale deschisă pentru cei care îl urmează, una pe care el n-a avut-o. „Pe măsură ce trec anii, îți dai seama că succesul e ceva minunat”, a spus pentru The Guardian. „Dar dispare destul de repede. Și nu vreau să fiu ținut minte doar ca un pilot, pentru că îmi pasă de atât de multe alte lucruri”.
CITEȘTE ȘI: Cum revii în vârf după un eșec
Foto: ID 185913922 @ Marco Canoniero | Dreamstime.com

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 295 | Martie 2025