„Angajatul lunii” sau cum să-ți demotivezi până și cei mai productivi angajați
Practic, lucrurile stau exact pe dos. Potrivit studiului „The Dirty Laundry of Employee Award Programs: Evidence From the Field”, realizat de doi profesori şi de un doctorand de la Washington University din St. Louis, astfel de programe scad motivația angajaților cu 1,4%.
Citește și Programul flexibil poate afecta motivaţia angajaţilor
Studiul a scos la iveală că programele de motivare a angajaților pot avea consecințe nedorite și, astfel, valoarea unui astfel de program să fie diminuată. În primul rând, angajații se vor lupta pentru titlul de „Angajatul lunii” sau „Angajatul anului” doar dacă chiar cred că au șanse reale să-l și câștige.
În al doilea rând, în cazul angajaților care sunt eficienți și productivi indiferent dacă un astfel de program există sau nu, s-a descoperit o scădere între 6 și 8% a productivității după introducererea unui astfel de program. Ei au fost demotivați de premiile acordate pentru un comportament profesionist, comportament pe care ei oricum îl aveau deja.
Citește și Cum ucizi motivația angajaților
Chiar dacă programele de motivare și de recompensare a angajaților, fie că vorbim de cele financiare sau de cele nonfinanciare, sunt instrumente utile atunci când sunt folosite corect, atunci când nu sunt implementate ca la carte pot avea drept consecință demotivarea angajaților, chiar și a celor mai buni.