Broker pentru o zi
Stăm şi ne întrebăm de ce oare oamenii recurg la o colaborare cu un broker. Răspunsul la această întrebare ni l-a oferit Andrei Ciubotaru, senior broker, Tradeville. Acesta povesteşte că sunt mai multe motive pentru care oamenii se îndreaptă spre bursă. „Atunci când au venituri suplimentare din activitatea lor, din vânzarea unei afaceri, dintr-o moştenire, persoanele respective se gândesc cum să le valorifice… Dacă un depozit bancare, care oferă o dobândă prea joasă, nu îi mulțumește, aleg să experimenteze piaţa de capital. Odată decis că vrei să intri pe bursă, apelezi la un broker pentru a eficientiza consumul de timp. Un broker adună informația pentru tine, o filtrează, o procesează, trage o concluzie şi o transmite particularizat către fiecare client, în funcţie de profilul acestuia. Un broker te ajută să limitezi riscul pe care ți-l asumi. În plus, cei care sunt la început de drum au nevoie de o persoană de la care să înveţe, iar rolul brokerului este asemeni unui consilier personal care trebuie să îţi cunoască nevoile şi profilul, iar apoi să îţi ofere sfaturile personalizate.”
De ce broker?
Meseria de broker este încă una controversată. Andrei Ciubotaru susţine însă că el şi-a ales acest job pentru că este foarte pasionat de istorie. Ce legătură are istoria cu brokerajul? Foarte simplu. Trebuie mereu să fii la curent cu noutăţile, însă nu trebuie uitat nici parcursul/trecutul. Astfel poţi estima ceea ce urmează să se întâmple. „Întotdeauna mi-a plăcut să citesc ce s-a întâmplat în istorie, ca să înţeleg de ce sunt aici. Din acest studiu făcut în liceu şi în facultate, concluzia personală este că un sistem social este bun dacă propune un sistem economic sănătos. Iar în societatea actuală, în sistemul economic în care ne aflăm, informaţia vine şi produce efecte prima dată în bursă. Ca să fiu «on top of everything», trebuie să fiu cât mai bine conectat la sistemul bursier. Aici se întâmplă pentru prima dată lucrurile şi, fiind prezent aici, te pot surprinde cât mai puţin lucrurile care se mişcă în jurul tău precum schimbări de sisteme, de blocuri economice, de geopolitică. De asta am ales să fiu broker.”
Ca să poţi fi broker, trebuie să ai şi un loc de muncă. O companie de brokeraj trebuie să inspire încredere viitorilor clienţi. Astfel că aceasta „trebuie să ofere clienţilor săi servicii prin care să elimine orice potenţiale conflicte de interese între ea şi clienţi, iar acest lucru se poate face prin transparenţă, dublată de profesionalismul echipei. E foarte important ca brokerul să fie reglementat şi autorizat de ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară), să aibă expertiză şi experienţă îndelungată pe piaţa de capital (să nu fie SRL-uri înfiinţate peste noapte, aşa cum vedem multe cazuri pe piaţa Forex), să ofere conturi segregate clienţilor (banii clienţilor să fie ţinuţi separat de banii societăţii) şi să contribuie la fondul de compensare (care garantează investitorilor sumele din cont în limita a 20.000 euro)”, ne spune Andrei.
Din experienţa sa, „cu cât mai agresiv este un broker în relaţia cu clientul, cu atât acesta din urmă trebuie să îşi ridice semne de întrebare. Un broker de încredere este într-un parteneriat cu clientul şi nu are de ce să fie agresiv. El stabileşte împreună cu acesta care sunt nevoile lui şi construiesc împreună un portofoliu personalizat. De asemenea, utilizarea unei platforme de tranzacţionare auditate conform cerinţelor ASF oferă o transparentizare mai mare în relaţia broker – client. Clientul are acces oricând la informaţiile din contul său şi îşi poate verifica acţiunile, dacă ele sunt cu adevărat în posesia lui sau nu, așa cum este cazul la Tradeville, noi fiind primii din piață care am pus la dispoziția clienților platforme de tranzacționare personalizate pentru orice device (desktop, tabletă, mobil).”
Riscuri în brokeraj
Să nu ne ferim însă şi de momentul în care am putea întâlni un broker fals. Cum îl identificăm? „Un broker fals nu va apărea în Registrul Public al ASF, disponibil pe internet. După cum am zis mai sus, îţi dai seama dacă eşti în prezenţa unui broker fals după cât de agresiv se comportă cu tine. Este foarte important pentru clienţi să înţeleagă că în spatele mesajelor amăgitoare despre câştiguri fabuloase se ascund persoane al căror unic scop este caposibilii clienţi să piardă banii în favoarea lor. Aceşti brokeri falşi joacă de fapt împotriva clienţilor, nicidecum nu sunt în parteneriat cu ei”, răspunde broker-ul.
Ca să nu cădem totuşi în plasa unui astfel de broker, trebuie să ţinem cont de câteva lucruri. „În primul rând, brokerul trebuie să fie în registrul ASF, apoi să ne interesăm ce experienţă şi expertiză are pe piaţa de capital (să ne ferim de SRL-urile înfiinţate peste noapte şi de companiile netransparente) şi să adunăm referinţe despre el. În funcţie de cât de multă transparenţă vrem să avem sau de cât de rapid vrem să ni se execute ordinele, putem să ne interesăm şi de acest lucru, să vedem cine este mai bine cotat în piaţă. Ceea ce nu trebuie scăpat din vedere este siguranţa banilor pe care urmează să îi plasăm prin intermediul unui broker şi să nu ne lăsăm amăgiţi de comisioane mici sau alte condiţii în detrimentul siguranţei banilor noştri. La Tradeville, un diferenţiator foarte important pe care îl avem față de alți intermediari din piață este acela că ordinele de cumpărare se execută numai dacă clientul are bani în cont. Deși această regulă ne-a făcut să pierdem de-a lungul timpului câțiva potențiali clienți, fiind printre puținii intermediari care o aplicăm, pe termen lung s-a dovedit că este în avantajul ambelor părți, atât a clienților cât și a companiei. Clientul nu se expune dincolo de posibilitățile sale financiare prezente, iar brokerul nu se expune la eventuale neplăți ulterioare din partea clienților. ”
Bineînţeles că riscuri există la tot pasul. „Toţi ne dorim să avem numai câştiguri, dar la bursă riscul de a pierde bani într-o investiție nereușită este tot timpul prezent și nu poate fi eliminat. Cei care promit câştiguri încalcă legea şi vând iluzii. Alături de un broker onest şi profesionist, clientul poate minimiza riscurile, până la limita apetenţei sale la risc, şi poate construi planuri de avarie în cazul materializării riscului. Chiar dacă riscul este mereu asumat de client, pe baza procesării informaţiilor primite de la broker, el va considera că este meritul său de câte ori câştigă şi este vina brokerului de câte ori va pierde.”
Sfaturi pentru un client „novice"
Andrei Ciubotaru susţine că pentru un începător, este recomandat să participe la seminarii dedicate pieţei de capital, „aşa cum noi facem obligatoriu pentru toţi clienţii începători. După ce se familiarizează cu mecanismele pieţei de capital, cei care vor să investească pe bursă trebuie să înceapă cu investiţia în acţiuni cunoscute şi cât mai sigure. Nicidecum nu se începe incursiunea în piaţa de capital cu investiţia în instrumente derivate, aşa cum este piaţa Forex, unde foarte mulţi brokeri falşi încearcă să atragă persoane care nu au tranzacţionat în viaţa lor. Piaţa Forex este doar pentru investitori experimentaţi.După ce am stabilit că cel mai bine este să începem cu investiţia în acţiuni cunoscute şi cât mai sigure, construim cu brokerul o strategie în funcţie de apetenţa noastră la risc. De asemenea, întotdeauna să ceară răspunsul la întrebarea: ce facem în cazul în care lucrurile nu merg conform planului? ”, conchide Andrei.