Ca să fii mai productiv la job, trebuie să înveţi să spui „nu”. Chiar şi şefului
De curând, Elon Musk, şeful Tesla, le-a oferit angajaţilor săi o lecţie despre productivitate de zile mari. Într-o notă internă, care a ajuns în presă, antreprenorul i-a învăţat cum să îşi folosească mai bine timpul petrecut la job. Printre altele, lista cuprindea următoarele sfaturi:
– Evită întâlnirile cu un grup mare de persoane; dacă totuşi e musai să le ţii, ai grijă ca ele să dureze cât mai puţin.
– Evită să foloseşti prescurtări şi acronime atunci când vorbeşti cu partenerii externi.
– Ignoră regulile dacă sunt stupide;
– Ridică-te şi pleacă dintr-o întâlnire / închide telefonul dacă simţi că îţi pierzi timpul.
Ultima e cea mai importantă. De ce? E foarte simplu. Potrivit unui studiu Bain&Company, citat de Harvard Business Review, managerii de top petrec (cumulat) cel puţin două zile pe săptămână în întâlniri. Dar cum timpul înseamnă bani, şedinţele costă companiile americane cam 25 de milioane de dolari pe zi, potrivit estimărilor experţilor.
Tocmai de aceea Elon Musk ne sfătuieşte să nu rămânem într-o şedinţă care nu îţi e utilă nici ţie, nici companiei. Deci dacă nu simţi că poţi aduce valoare adăugată discuţiei, mai bine te ridici şi pleci.
Opinia specialistului
Florin Roşoga, trainer specializat în dezvoltarea personală, crede că productivitatea reprezintă "o suită de tehnici și obiceiuri prin care învățăm să obținem în mod constant rezultate excepționale și să ne atingem obiectivele folosind cât mai puține resurse".
De asemenea, pe listă se află şi incapacitatea de a spune "nu" și de a refuza proiecte care nu sunt cu adevărat importante.
"Pe de altă parte, în opinia mea, în multe companii noțiunea de productivitate nu își are sensul dacă nu este asumată atât de către management, dar și de către membrii echipelor. Prin asumare înțeleg ca ea să fie dorită – într-un fel sau altul – de către aceștia și să nu o facă doar din constrângere", atrage atenţia Florin Roşoga.
El spune că, în principiu, productivitatea este despre a obține mai mult cu mai puține resurse consumate. Pe de altă parte, crede că înainte de toate este important să ne asigurăm că obținem ceea ce contează pentru noi.
"A fi productivi fără a avea finalul în minte poate duce la o cursă a bifării de obiective realizate, a fi teoretic productivi, însă a nu simți totuși nemulțumiți de ceea ce am realizat. Recomand ca în paralel cu productivitatea (care este până la urmă un set de obiceiuri la nivel personal) să își clarifice fiecare "de ce"-ul. De ce face ceea ce face? Ce îl "mână" în luptă? Și să conecteze de ce-ul la tehnicile de productivitate. Atât la nivel personal, cât și la nivel de companie", explică trainerul.
Cât despre sfatul lui Elon Musk, el consideră că e foarte bun și este legat de incapacitatea multor angajați să refuze anumite taskuri. Florin Roşoga susţine că:
- nu trebuie să facem munca altcuiva,
- nu trebuie să ne implicăm în proiecte care nu ne ajută.
- nu trebuie să irosim resurse pe acțiuni care nu au sens și nu sunt utile nouă sau companiei.