Când lipsa de experiență nu e un dezavantaj
Un astfel de domeniu este cel al call center-urilor unde piața locală oferă o mulțime de oportunități de muncă pentru cei cu experiență puțină sau chiar deloc. Pentru a afla cum privesc angajatorii români din acest domeniu tinerii aflați la început de carieră, am discutat cu Violeta Roșu, managing partner Blue Point, companie de call center cu capital 100% românesc.
Înființată în 2007, compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 5,4 milioane de euro, un aport important la această realizare avându-l și tinerii angajați ai companiei. Dacă în alte industrii lipsa de experiență poate reprezenta un impediment, acest lucru nu se întâmplă și în cazul Blue Point. „Ne asumăm faptul că tinerii nu au experiență și învață totul aici. Nu ne așteptăm să vină cu experiență multă sau cu diplome. E necesar să fie dornici să învețe. În rest, ține de noi cum îi formăm și cum îi ajutăm să se dezvolte. Faptul că atunci când îi recrutăm nu au o pregătire profesională nu este un dezavantaj pentru noi”, afirmă Violeta Roșu.
Call center-ul funcționează ca o școală
Numărul ridicat de companii de outsourcing din România reprezintă o oportunitate interesantă pentru tinerii care vor să obțină acea experiență pe care o solicită tot mai mulți angajatori. „În call center nu este deloc dificil pentru un tânăr să își găsească de lucru; dimpotrivă, cred că un call center este locul ideal în care cineva poate să își înceapă cariera și experiența ca angajat. Cred că un job ca cel dintr-un call center funcționează ca o școală, ca o practică – e o adevărată experiență unde înveți pentru prima oară să vorbești cu un client, să scrii un e-mail convingător, să lucrezi în anumite programe etc.”, mai precizează managing partner-ul Blue Point.
Concurența pe piața de call center este una acerbă, iar pentru a atrage și fideliza angajații este nevoie ca, pe lângă schemele clasice de recrutare, să apelezi și să ții cont de recomandări. „Folosim diverse instrumente de recrutare și, mai ales, ținem cont de recomandările interne, pe care le fac angajații noștri. Ei ne ajută foarte mult, pentru că le place echipa, sunt încântați de mediul de lucru și se simt bine în companie. În plus, de cele mai multe ori, încercăm să îmbinăm jocul cu munca – target-urile sunt resimțite ca o provocare, nu ca o presiune”, adaugă Violeta Roșu.
Organizarea de concursuri, oferirea de bonusuri și dezvoltarea angajaților prin training sunt alte metode de motivare și loializare a angajaților folosite de cei de la Blue Point. De asemenea, „nu uităm să fim umani – sărbătorim împreună zilele cele mai importante din an, petrecem timp împreună în afara programului, facem teambuilding-uri și comunicăm frecvent și deschis. Feedback-ul pe care îl primim din partea angajatilor noștri conteaza foarte mult”, mai spune managing partner-ul Blue Point.
Industria de call center rămâne cea mai activă în ceea ce privește numărul de noi angajări în fiecare an, iar cei interesați își pot găsi cu siguranță job în companiile care activează în această piață. Spre exemplu, cei de la Blue Point vor să își majoreze cu 10% numărul angajaților, printre posturile disponibile numărându-se atât cele de operator, cât și cele de team leader.