Carieră în Ctrl: Tot ceea ce este important pentru a avea succes ca freelancer, sau ca angajat
În prezent, multi specialiști se confruntă cu dificultatea de a alege între statutul de angajat și cel de freelancer. Tomai de aceea, în perioada 4-5 noiembrie, la Centrul Regional de Afaceri din Timisoara (CRAFT), asociația Ctrl-D a organizat cea de-a doua ediție a evenimentului „Carieră în Ctrl”. Tema acestei ediții fiind „Angajat vs Freelancer”!
Un eveniment dedicat comunităţii creativ-digitale, cu recomandări aplicate şi informaţii legale concrete, despre tot ceea ce este important şi necesar de cunoscut pentru a avea succes ca freelancer sau ca angajat. Speakerii și trainerii au fost profesioniști din industrie, precum şi consultanţi juridici şi financiari. “Carieră în Ctrl: Angajat vs Freelancer”fiind un proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii, prin programul "CultIN", și organizat de Asociația Ctrl-D.
Între trenduri și așteptări profesionale
La cele două zile de eveniment – conferință și sesiune de workshopuri – au luat parte 400 de participanți din zona de vest a țării, cele mai importante concluzii fiind mai mult decât demne de luat în seamă.
Conform datelor Gi Group, freelancingul începe să dicteze anumite trenduri pe piața locurilor de muncă, companiile având deja tendința să combine serviciile angajaților full-time cu cele ale freelancerilor. Se estimează că până în anul 2020, 40% din populația activă a globului va lucra pe cont propriu.
„Important este să te analizezi foarte bine şi să îţi dai seama în ce moment te afli ca stabilitate financiară, aşteptări profesionale, motivaţie personală şi apoi să decizi dacă e mai potrivit să devii freelancer sau să te angajezi/să rămâi angajat", a subliniat Andra Ailincăi, Event Strategist la IBM Global Marketing Center.
„Resursele din online te pot învăţa detaliile tehnice implicate într-un proiect, însă nu te vor învăţa niciodată aspectele organizaţionale și disciplina de lucru. Toate acestea le înveţi într-o companie", adaugă Sorin Bechira, Multimedia Designer (freelancer). În ceea ce privește reputația profesională, o greșeală frecventă este concentrarea doar pe comunicare și imagine, în timp ce se ignoră: raportul cu ceilalţi, felul de abordare şi rezolvare a diverselor situaţii problematice. Ștefan Liuțe, Co-fondator și Strategy Director la Storience UK, este de părere că „brandul personal este ca o bucată de pământ: poate fi cultivat sau poate fi lăsat în paragină”, iar Gabi Lungu, Creative Director și Co-fondator la OkapiStudio, se axează pe idea că “poţi să te plafonezi chiar dacă îţi place ceea ce faci. Trebuie să înveţi mai degrabă cum să depăşeşti acest moment, fie că eşti freelancer sau angajat".
Nu în ultimul rând, „avem cu toții 86.400 de secunde în fiecare zi și ține doar de noi ce valoare îi dăm fiecărei secunde”, potrivit lui Ovidiu Stroescu – Senior Consultant la OD&M – a Gi Group company.
În plus, asociația Ctrl-D a realizat un studiu în rândul actualilor freelanceri, angajați și studenți din domeniile creativ-digitale, pe un eșantion de 250 de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 40 de ani. Pentru freelanceri, conform celor aflate, cheia motivației profesionale stă în libertatea de care se bucură în această formă de muncă (peste 80% dintre respondenți), în vreme ce mulțumirea angajaților rezidă în stabilitatea financiară (menționată de mai bine de 75% dintre respondenți).