Comunicarea organizaţională în forme neconvenţionale
După ce am mers şi eu pe căi bătătorite, încercând să fac comunicarea „ca la carte”, rezultatele nu m-au mulţumit şi am început să caut alte forme prin care comunicarea organizaţională să fie sinceră, deschisă, profundă, bidirecţională, aliniată obiectivelor companiei… formală în „haine informale”. Vă propun în continuare trei dintre tehnicile care mie mi-au fost de mare ajutor în îmbunătăţirea procesului de comunicare organizaţională şi sper ca fiecare dintre voi să găsească propria formulă „magică”.
1. Jurnalul Scandia
Am făcut sesiuni dedicate de dezbatere şi completare a Jurnalului Scandia, un instrument unitar, care chiar seamănă cu un jurnal dar care are întrebările pretipărite pe fiecare filă şi în care grupurile implicate trec opinii, idei, frustări etc.
Obiectivele principale au fost stimularea introspecţiei şi a comunicării gândurilor fiecărui participant în raport cu situaţii, persoane sau evenimente din companie, cunoaşterea mai bună între colegi, conectarea între vârful şi baza piramidei organizaţionale.
Am derulat sesiuni de notare în Jurnal cu grupuri de 5-6 persoane din departamente şi poziţii ierarhice diferite, cu experienţe şi posturi complementare, şi am dedicat timp şi spaţiu acestor întâlniri, toate realizate în afara companiei, într-un mediu relaxat şi o atmosferă de lucru destinsă. Durata medie a sesiunii de lucru pe jurnale a fost de 2 ore, iar durata totală dedicată acestor întâlniri a fost de 5-6 ore. Pe parcursul unui an am implicat 65% dintre angajaţii companiei în acest tip de ateliere.
Întrebările jurnalului au fost şi sunt aceleaşi pentru fiecare grup, iar răspunsurile primite în diversele sesiuni programate pe parcursul unui an sunt publice în companie, la toate nivelurile. Sinteza lor se analizează în bord şi devină sursă pentru decizii, proiecte noi, planuri viitoare.
Iată câteva dintre întrebările jurnalului nostru:
- Ai lucrat în Scandia acum 5-10 ani?
- Cu ce era diferit modul de lucru?
- Cu ce probleme te confruntai atunci?
- Ce ar determina o creştere a implicării tale în Scandia?
- Dar o plăcere mai mare în a veni la serviciu?
- Ce te-ar determina să pleci din Scandia în următorii 5 ani?
- Cum ar fi Scandia ideală pentru tine peste 5 ani?
- Care ar fi mediul de lucru (colegi, şefi, echipamente, resurse, pachete) perfect pentru tine?
- Dacă ai avea puteri magice ce ai schimba în Scandia ca să atingă performanţa maximă în viitor?
- Care sunt următorii paşi pentru tine în Scandia?
- Ce ţi-ai dori să realizezi în Scandia în următorii ani?
- Cu ce te-ar putea sprijini şeful tău să performezi mai bine?
- Ce nu ţi-ai dori să mai regăseşti în Scandia peste 5 ani?
- Dacă ai fi consilierul Directorului General ce sfaturi i-ai da?
2. Evenimentele sociale dedicate angajaţilor
Avem un calendar încărcat de activităţi dedicate angajaţilor Scandia şi în cadrul fiecărui eveniment folosim ocazii informale pentru comunicări organizaţionale directe „în masă” şi ruperea barierelor ierarhice…
Citiţi articolul integral pe hrmanageronline.ro.