Crowfundingul, o sursă de finanțare pentru ideile tale
Apărute prima dată în 2001, platformele online de crowdfunding reprezintă în străinătate o sursă de finanţare la care apelează foarte multe persoane. Spre exemplu, în 2011 au fost strânşi la nivel mondial 1,5 miliarde de dolari din crowdfunding. În aceste condiţii, era doar o chestiune de timp până când astfel de platforme să apară şi în România. În prezent, există şase platforme de crowdfunding pe piaţa locală: Bursa Binelui, We are here, Pot şi Eu, Creştem Idei, MindFruit.ro şi Multifinantare.ro.
CUM OBŢII BANI DE LA CEILALŢI?
Suma pe care o obţii din crowdfunding este strâns legată de modul în care reuşeşti să atragi atenţia publicului-ţintă pe care îl ai atunci când postezi un proiect. „Pentru că succesul unui proiect depinde în totalitate de implicarea financiară a publicului, iniţiatorul trebuie să convingă o mulţime de oameni că proiectul lui foloseşte, educă, relaxează – cu alte cuvinte, că e necesar şi merită susţinut”, afirmă Irina Caraivan, Creative Director al platformei We are here.
Printre elementele obligatorii pe care trebuie să le conţină o idee, ca să poată fi postată pe o platformă de crowdfunding, se numără descrierea proiectului, un film de prezentare de maximum 3 minute, fotografii şi un call-to-action. Totodată, „felul în care iniţiatorul spune această poveste trebuie să fie uman, cu explicaţii aprofundate şi cu o mare atenţie la detalii, din respect pentru public. Este o ocazie foarte bună ca iniţiatorul să îşi construiască imaginea în faţa publicului său, să pună o faţă umană proiectului şi să îi provoace pe cei din jur să îi susţină ideea”, mai precizează Irina Caraivan.
RECOMPENSELE, UN ASPECT-CHEIE
Pentru ca un proiect pe o platformă de crowdfunding să aibă o rată cât mai ridicată de succes, nu trebuie să uiţi să dai ceva înapoi celor care te ajută. „Crowdfundingul este un proces avantajos atât pentru iniţiator, cât şi pentru susţinători. Susţinătorii trebuie să primească în schimbul fiecărei donaţii o recompensă, iar iniţiatorii sunt sfătuiţi să asigure recompense în directă legătură cu evenimentul sau produsul lansat şi să pună accentul pe lucrurile pe care publicul nu le poate obţine în niciun alt fel – o ediţie limitată a produsului, lansată în exclusivitate pentru această campanie sau o experienţă deosebită în cadrul evenimentului susţinut”, îi sfătuieşte Irina pe cei care vor să atragă suma dorită.
ATENŢIE LA COMUNICARE!
O campanie de crowdfunding poate să vă facă foarte cunoscuţi, dar atenţie la reversul medaliei. Există un potenţial de viralizare mare pentru o asemenea campanie, dacă ea e folosită corect. „Evitaţi să cereţi ajutorul publicului vostru, crowdfundingul nu este caritate, nu comunicaţi în această direcţie.
Oamenii care hotărăsc să susţină proiectul vostru devin ambasadorii ideii voastre, vor să îl vadă lansat cu succes sau îşi doresc pur şi simplu unul dintre premii. Uimiţi-i, faceţi-i să le pese, să vrea să se implice alături de voi”, conchide Irina Caraivan.
"Crowdfundingul nu este caritate, nu comunicaţi în această direcţie. Oamenii care hotărăsc să susţină proiectul vostru devin ambasadorii ideii voastre". Irina Caraivan, Creative Director al Platformei We Are Here
UN EXEMPLU DE SUCCES
Unul dintre proiectele care au reuşit să obţină o sumă consistentă din crowdfunding a fost şi festivalul de teatru Ideo Ideis, care s-a desfăşurat în perioada 8-16 august la Alexandria. Iniţiatorii proiectului au reuşit să strângă 2.270 de euro de la aproximativ 170 de susţinători, care au ales să doneze pe platforma We are here.
Cum au reuşit să stârnească atenţia publicului-ţintă? „Campania noastră de comunicare din jurul acestui proiect de crowdfunding a inclus o serie de testimoniale video în care protagoniştii erau foarte mulţi prieteni actori (ex: Medeea Marinescu, Vlad Zamfirescu, Marius Manole, toţi trei fiind membri ai juriului Ideo Ideis), mult word of mouth şi o comunicare constantă cu jurnaliştii şi bloggerii care cunosc festivalul”, afirmă Alexandru Ion, Codirector Ideo Ideis.
Poate că nu poţi obţine o sumă foarte mare de bani din crowdfunding, dar poţi face rost de o finanţare care să te ajute să pui lucrurile în mişcare. Deci, câţi oameni cunoşti care ar fi dispuşi să te ajute să îţi transformi visul în realitate?
Articol preluat din Revista Cariere de septembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici