Cum cultivăm talentul și implicarea angajaților?
Munca a ajuns să aibă un caracter foarte personal. Oamenii se cunosc pe sine, se exprimă autentic și se dezvoltă prin munca pe care o fac. Astfel, cultivarea talentelor, a motivației și a implicării angajaților necesită, la rândul său, o abordare personală, autentică și implicată.
Cum cultivăm talentul și implicarea angajaților ne spune John O’Donohue, în cartea sa, To Bless the Space Between Us:
„Amintește-ți să fii bun
cu cei care lucrează cu tine,
Să nu uiți
că în spatele fiecărui chip
se află o lume tainică.
Să ai așteptări corecte.
Să critici cu compasiune.
Să încurajezi cu har,
ca să trezești în inima omului talentul cu care a fost dăruit
și să clădești în el încrederea
de a-și urma chemarea.
Să știi că munca făcută din iubire
are frumusețe și stil.”
*
Este important ca angajații cu atitudinea și abilitățile cele mai valoroase pentru organizație să fie identificați și să fie implementate programe eficiente de răsplătire și motivare a acestora.
Cunoașteți-vă angajații, aflați ce-i motivează și ce-i implică. Apoi, ar trebui să fie destul de simplu să faceți ce este necesar pentru a veni în întâmpinarea nevoilor lor. Dar este important ca acesta să fie un demers continuu, nu o sumă de acțiuni izolate.
CUM RECUNOAȘTEM ANGAJAȚII PERFORMANȚI?
Angajații performanți sunt energici și optimiști, flexibili și creativi, curioși și interesați de nou. Nu se limitează la responsabilitățile din fișa postului, gândesc în perspectivă, se află într-o constantă explorare, știu să pună întrebări. Sunt îndrăzneți și excentrici, ies din tiparul echipei când este nevoie de inovație, dar știu și să se conformeze atunci când situația o cere. Spiritul lor de echipă este evident. Au inițiativă, sunt autonomi și doresc să se implice.
Angajații performanți se simt implicați atunci când pot adopta și se pot lăsa ghidați de viziunea, valorile și strategia organizației. Sunt preocupați de etica organizației și au nevoie să lucreze pentru o companie care să acționeze cu integritate și care are simțul responsabilității sociale față de comunitate și față de lume.
Angajații peformanți au așteptări ridicate de la organizație, pe care și-o doresc inovatoare și pregătită pentru a anticipa cerințele pieței. Fiind ei înșiși inovatori, dinamici și competitivi au nevoie de resurse mai mari pentru a fi eficienți în munca pe care o fac.
CE FACE COMPANIA PENTRU A CULTIVA TALENTUL ȘI IMPLICAREA ANGAJAȚILOR?
Viziunea și valorile companiei trebuie să fie formulate clar și convigător și comunicate regulat tuturor angajaților. Este nevoie de o echipă de management eficientă, care să dispună de abilitățile și cunoștințele necesare pentru a identifica și a forma talente.
Ori de câte ori este posibil, includeți-i pe angajații buni în inițiativele și programele de planificare strategică menite să crească competența organizațională. Oferiți-le ocazia de a participa cu idei, de a face propuneri, de a-și utiliza talentul și a performa la nivelul de care sunt capabili. Puneți la dispoziția lor instrumentele, resursele și condițiile de lucru de care au nevoie pentru a livra pe măsura abilităților lor.
Trebuie să existe programe de comunicare clare, care să încurajeze feedback-ul și schimbul de idei. Este nevoie de programe de dezvoltare individuală – mentorat, coaching, observare directă (job shadowing), precum și de programe de dezvoltare pe termen lung, cu obiective clare, care să fie revizitate și ajustate, dacă este necesar, sub îndrumarea mentorilor sau a liderilor.
CE FAC LIDRII PENTRU A CULTIVA TALENTUL ȘI IMPLICAREA ANGAJAȚILOR?
Este important să crezi că oamenii cu care lucrăm au talent, pentru că acest lucru va schimba modul în care interacționăm cu ei. Atitudinea noastră le va transmite că avem încredere în ei și că ne așteptănm la lucruri bune de la ei. Limbajul nostru, verbal și non-verbal, se va reorienta către oportunitate și succes. Când descoperim talente ce pot fi dezvoltate, ajungem să comunicăm acest lucru în multe feluri care îi încurajează și îi susțin pe oamenii cu care lucrăm.
Talentele au nevoie de oportunități, așa că e bine să renunțăm la unele dintre activitățile la care ne pricepem și ne plac pentru a le oferi lor oportunitatea de se implica și a se dezvolta, chiar dacă la început asta poate genera erori și întârzieri. E nevoie să avem răbdare și înțelegere, să-i sprijinim, să-i ajutăm să dreagă pierderile suferite și să învețe din ele.
Trebuie să-i ascultăm, să-i învățăm, să-i antrenăm (coaching). Delegarea responsabilităților trebuie să fie însoțită de încurajare, informații valoroase din experiența noastră și întrebări reflective. Este important să le oferim îndrumare și să intervenim numai atunci când este absolut necesar.
Nu numai de la noi trebuie să învețe angajații noștri. Este nevoie să le oferim oportunitatea de a beneficia și de alte modele și abordări de leadership – în cadrul organizației sau în afara acesteia. Este nevoie să le oferim ocazia să participe la cursuri, conferințe care să le ofere perspective diferite, pentru ca ei să-și găsească propriul stil de muncă și propria cale de dezvoltare.
Să nu impunem limite asupra a ceea ce este posibil sau permis. Oamenii pot ajunge mai departe decât ne așteptăm. Uneori ne pot depăși cu mult. E important să-i lăsăm să strălucească și să fim mândri de realizările lor. În ultimă instanță, performanțele lor le vor crește pe ale noastre.
Trebuie să fim prezenți și disponibili pentru angajați noștri, pentru a le fi model, a le oferi îndrumare și a le asigura o bună colaborare.
DEZVOLTAREA CONTINUA NECESITĂ SUSȚINERE CONSTANTĂ
Angajații buni au nevoie de oportunități pentru a-și dezvolta punctele forte. Mulți dintre ei excelează în câteva domenii și este de bun augur, atât pentru ei, cât și pentru organizație, să le fie puse la dispoziție mijloacele pentru dezvoltarea celor mai de seamă abilități de care dispun. În egală măsură, este important să-și dezvolte și abilitățile care le lipsesc, pentru a le putea utiliza mai eficient pe cele pe care le au. De exemplu, ideile bune au nevoie și de competențe sociale pentru a putea fi transmise și implementate cu succes.
Angajații performanți au nevoie de îndrumare pentru a nu-și utiliza excesiv punctele forte, pentru ca acestea să nu devină un risc pentru organizație. De exemplu, prea multă atenție pentru detalii poate conduce la perfecționism. Competențele sociale ridicate pot scădea productivitatea. Prea multă empatie poate afecta judecata și procesul de luare a deciziilor. Pasiunea poate conduce la intoleranță sau nerăbdare. Angajații care excelează trebuie să știe cum și când să-și utilizeze punctele forte într-un fel în care să maximizeze succesul lor și al organizației, dar fără să genereze consecințe negative excesive.
Recunoașteți contribuția tuturor angajaților la eficiența și dezvoltarea organizației, pentru ca toți să se simtă apreciați în egală măsură. În acest fel, aceștia își vor înțelege locul în echipă și se vor strădui să performeze mai bine.
Este important ca organizația să dispună de un fond de talente de o cât mai mare divesitate, ale căror abilități să fie dezvoltate în armonie. În acest fel, puterea echipei va crește exponențial. Pentru asta, e bine să căutăm mereu ce-i mai bun în oameni, iar ei să devină mai buni pentru că ne-au întâlnit.
John O’Donohue a fost poet, scriitor, preot și filosof irlandez. Printre cărțile sale se numără: „Anam Cara”, „Divine Beauty: The Invisible Embrace”, „Benedictus: A Book of Blessings”, „Eternal Echoes: Exploring Our Hunger to Belong”, „To Bless the Space Between Us”.
Surse: