Cum pot companiile să sprijine femeile să își atingă potențialul maxim la locul de muncă?
Sfaturi practice pentru implementare de metode incluzive cu impact real asupra echipelor echilibrate din punct de vedere al genului |
Într‑un peisaj de afaceri tot mai dinamic și competitiv, companiile de succes nu doar că își adaptează strategiile la nevoile pieței, ci și creează culturi organizaționale incluzive, care să permită fiecărui angajat să își atingă potențialul maxim. Cu atât mai mult cu cât numeroase studii demonstrează că o mai mare participare a femeilor în întreprinderi, comunități și economii aduce beneficii pentru mediul de afaceri, economie și societate. Spre exemplu, echipele cu o reprezentare egală a genurilor depășesc echipele dominate de bărbați în termeni de vânzări și profituri. Totodată, echipele cu o reprezentare egală iau decizii de afaceri mai bune. Cu toate acestea, statisticile globale continuă să arate decalaje semnificative între bărbați și femei, atât în ceea ce privește reprezentarea în pozițiile de conducere, cât și în salarizare. Forumul Economic Global estimează că timpul necesar pentru a atinge egalitatea de gen la nivel global este de 132 de ani, în creștere față de valoarea estimată înainte de pandemie, de 100 de ani.
Măsuri concrete pentru sprijinirea femeilor la locul de muncă
Pentru a sprijini femeile la locul de muncă și a crea un mediu de lucru incluziv, cu șanse egale pentru toți, există mai multe măsuri pe care companiile le pot implementa. Practici precum un proces de recrutare incluziv și inițiative precum programele de mentorat, programul de lucru flexibil și bărbații ca aliați pot duce la o reprezentare egală a genurilor în echipele de conducere. Mars, unul dintre cei mai importanți producători de dulciuri, ciocolată, alimente și hrană pentru animale de companie, este angajat să sprijine femeile pentru ca acestea să își poată atinge potențialul maxim la locul de muncă și a adoptat deja de mult timp un set de bune practici pentru a crea un mediu de lucru în care egalitatea de șanse este o prioritate. Iar rezultatele se văd: în prezent, 43% dintre liderii Mars la nivel global sunt femei, iar în Europa Centrală, Mars are deja femei în peste 45% din funcțiile de conducere.
În continuare, Mars își propune ca toate echipele sale de conducere la nivel global să atingă un echilibru de gen prin implementarea unor procese, programe și inițiative incluzive, și încurajează și alte companii să urmeze acest model. Compania a creionat un program de acțiune intitulat Full Potential în care se arată că sprijinirea femeilor pentru a‑și valorifica potențialul maxim aduce beneficii nu doar pentru femei și comunitățile din care fac parte, ci și pentru dezvoltarea și succesul întreprinderilor. Acesta este motivul pentru care Mars ia măsuri prin politici și practici menite să crească nivelul de reprezentare, asigurându‑se în același timp că plătesc Asociații în mod echitabil.
Inițiativa #HereToBeHeard: Vocea femeilor pentru schimbare
Prin campania #HereToBeHeard, desfășurată în 2021, compania și‑a propus să răspundă întrebării „Ce trebuie să se schimbe pentru ca mai multe femei să își poată atinge potențialul?”. La nivel global, peste 10.000 de femei au răspuns inițiativei, împărtășind povești personale, și numind schimbările sistemice pe care ar dori să le vadă din partea angajatorilor, guvernelor, comunităților și bărbaților, pentru a depăși obstacolele cu care se confruntă. Spre exemplu, o dorință pe care foarte multe dintre acestea au exprimat‑o a fost ca aceste entități să ofere un sprijin mai mare femeilor pentru a‑și atinge ambițiile și să pună capăt discriminării sistemice și stereotipurilor de gen dăunătoare.
În aceeași campanie, foarte multe femei au exprimat nevoia de un mai bun echilibru între viața profesională și cea personală. În special mamele au vorbit despre provocarea de a găsi un echilibru între responsabilitățile personale și munca plătită, care de multe ori nu oferă flexibilitate în privința orelor de lucru, locație și așteptări. Multe dintre acestea consideră că flexibilitatea la locul de muncă este o formă extrem de importantă de sprijin pentru femei, deoarece le poate da posibilitatea de a rămâne în câmpul muncii și a‑și construi o carieră, fără să sacrifice nevoile familiei și programul personal. Tocmai de aceea, Mars oferă mai multe opțiuni pentru programul de lucru, inclusiv ore flexibile, munca de acasă, roluri cu jumătate de normă sau reduse și job sharing.
Rolul bărbaților în promovarea egalității de gen
Pentru că schimbarea e necesară la nivelul întregii comunități, implicarea Asociaților bărbați este esențială și aceștia ar trebui să joace un rol activ în susținerea femeilor la locul de muncă. În calitate de aliați și susținători ai diversității și incluziunii, liderii bărbați pot contesta normele tradiționale și pot doborî barierele sistemice din mediul de lucru. Mars își încurajează Asociații bărbați să fie aliații femeilor și să promoveze în mod activ incluziunea și diversitatea. „Ne‑am angajat să asigurăm egalitatea de gen și să promovăm un mediu incluziv, iar pentru asta este esențial ca bărbații să fie aliați și să sprijine acest demers.
Parte din structura unui bun lider este să știe cum să încurajeze talentul fiecăruia dintre membrii
echipei și să scoată ce e mai bun din ei. Pentru că, de fapt, nu este vorba doar despre diversitate și incluziune, ci despre a sprijini fiecare persoană și a‑i recunoaște competențele individuale, indiferent de gen. Cred că a fi lider înseamnă a avea un impact pozitiv, și îmi doresc ca prin tot ceea ce fac să fiu un bun exemplu pentru Asociații noștri și să îi inspir să se alăture acestui demers”, a declarat Ilie Găgeatu, General Manager Mars Romania.
Recrutarea incluzivă, primul pas către echitate
Pentru că egalitatea de șanse este esențială nu numai pentru Asociații deja existenți, ci și pentru noii angajați, Mars implementează practici incluzive și în procesul de recrutare. Spre exemplu, începând de anul trecut, compania a introdus CV‑urile blind în procesul de recrutare. Acestea nu includ nicio informație personală despre genul, vârsta, starea civilă sau etnia candidatului, ci se concentrează în schimb pe istoricul de angajare, experiența, competențele și interesele acestuia, tocmai pentru a asigura un proces de selecție corect și imparțial, bazat exclusiv pe competențe și experiență, contribuind la crearea unui mediu incluziv.
Dar promovarea egalității de gen în cadrul companiilor nu este suficientă pentru a crea o lume mai incluzivă. Brandurile și companiile au responsabilitatea de a promova egalitatea de șanse prin mesajele și conținutul pe care îl produc. De aceea, angajamentul Mars pentru incluziune nu se limitează doar la cadrul intern al companiei. Mars folosește puterea brandurilor sale pentru a contesta discriminarea și stereotipurile negative cu reprezentări progresiste, netradiționale, care conduc la schimbări pozitive, dar și pentru a atrage atenția asupra unor subiecte extrem de importante pentru femei, cum este maternitatea. De exemplu, scopul mărcii MALTESERS este de a ajuta femeile să își construiască reziliența prin a râde împreună în momentele dificile, iar cea mai recentă campanie este o celebrare a femeilor care resping status quo‑ul și își trăiesc viața în propriul ritm.
Prin implementarea tuturor acestor inițiative și practici, Mars îți propune să creeze un cadru în care femeile au oportunitatea să depășească barierele sistemice și să acceseze poziții de conducere. Eforturile companiei demonstrează că prin măsuri concrete și o viziune clară, companiile pot contribui la un mediu profesional mai echitabil și incluziv, în care fiecare dintre angajați este recunoscut și sprijinit. Și totodată, ne arată că succesul nu vine doar din atingerea obiectivelor financiare, ci și din crearea unor oportunități reale pentru toți angajații, indiferent de gen, pentru a‑și atinge potențialul maxim.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 292