Doar conducătorii agili fac faţă schimbărilor digitale din industria lor. Ești unul dintre ei?
Centrul Global pentru Transformarea Digitală a Afacerilor – DBT Center, o organizaţie de cercetare creată de către IMD şi Cisco – şi firma germană de consultanţă în management şi HR metaBeratung au identificat patru competenţe şi trei comportamente de care liderii au nevoie pentru a excela în era schimbărilor digitale disruptive. Aceste concluzii au reieşit în urma unui studiu global realizat recent de către cele două organizaţii – în perioada octombrie 2016–ianuarie 2017 – şi bazat pe datele colectate din două surse: un sondaj de opinie global, la care au participat peste 1.000 de lideri din 20 de sectoare de afaceri diferite, precum şi un set de interviuri în profunzime realizate cu 19 „lideri digitali”. În urma acestui studiu, DBT Center şi metaBeratung au publicat un raport denumit „Redefining Leadership for a Digital Age”.
În vremuri turbulente, liderii sunt prinşi în vârtejul schimbărilor aduse de noile tehnologii – vârtej care trage în interiorul lui industrii întregi şi creează transformări disruptive care sunt atât de mari, încât putem spune cu adevărat că se ridică la o scară fără precedent. Liderii spun, într-un procent extrem de ridicat – 92% dintre ei! –, că resimt efectele schimbărilor digitale disruptive, iar o treime dintre ei estimează că impactul pe care aceste schimbări îl exercită asupra companiei lor este „semnificativ”.
În ciuda ritmului din ce în ce mai accelerat în care au loc inovaţiile în domeniul digital, mai puţin de 15% dintre lideri au spus că au fost „foarte bine pregătiţi” pentru a îndeplini cerinţele unui mediu de afaceri în care regulile jocului au fost schimbate în urma unei inovaţii digitale disruptive. Participanţii la studiu au indicat, în majoritate (aproape 80%), că sunt fie în stadiul în care „încep pregătirile”, fie în stadiul în care sunt „destul de bine pregătiţi” pentru a face faţă unei schimbări digitale disruptive.
Studiul a dezvăluit şi alte aspecte:
Mai puţin de 20% dintre respondenţi a indicat faptul că tehnologiile digitale – precum cele pe care sunt bazate procese analitice, mijloace de comunicare mobilă şi reţele sociale – sunt complet integrate în organizaţiile lor.
30% dintre respondenţi folosesc instrumentele şi tehnologiile digitale fie rar, fie ocazional. Pentru o înțelegere clară a importanţei digitalizării, raportul subliniază următoarele competenţe „H.A.V.E” (acronim de la Humble, Adaptable, Visionary, Engaged, n.tr.), ca fiind cele mai importante criterii pe care trebuie să le îndeplinească, pentru a avea succes, liderii care se confruntă cu un „peisaj” caracterizat de schimbări digitale disruptive:
Humble/Smerit – Fiindcă suntem în era schimbării rapide, faptul că ştii ce nu ştii poate fi la fel de valoros într-un context de afaceri ca şi faptul că ştii bine ceea ce faci. Liderii „digitali” au nevoie de o anumită doză de smerenie şi trebuie să fie dispuşi să caute, în mod activ, inputuri cât mai diverse (informaţii noi, puncte de vedere diferite sau opuse, feedback de la clienţi, lecţii învăţate de către alţii etc, n.tr.), atât din interiorul organizaţiei, cât şi din exteriorul ei.
Adaptable/Adaptabil – Într-un mediu complex şi aflat veşnic în schimbare, adaptabilitatea are o importanţă crucială. Tehnologiile digitale au deschis noi frontiere pentru organizaţii. Au eliminat orice separare dintre continente şi au anihilat graniţele tradiţionale existente între teritorii. Ca să poţi face faţă impactului cultural şi comercial stârnit de acest fenomen, ai nevoie să fii adaptabil.
Visionary/Vizionar – În vremuri marcate de schimbări disruptive profunde o privire clară şi o direcţie raţională de urmat sunt necesare. Faptul că au o viziune clară asupra a ceea ce se întâmplă sau urmează să se întâmple în industria lor în urma unei schimbări digitale disruptive – chiar dacă nu au nişte planuri detaliate – este o competenţă de bază, esenţială, pentru lideri.
Engaged/Implicat – Pentru ca liderii să aibă capacitatea de a zugrăvi viziuni ale viitorului și de a le comunica altora cu succes, precum și de a fi suficient de adaptabili să schimbe această viziune este necesar să colaboreze constant cu grupurile de persoane implicate într-un fel sau altul în afacerea companiei sau care sunt afectate de ea. Această dorinţă generală de a explora, de a descoperi, de a învăţa şi de a discuta cu alţii este atât o atitudine, cât şi un set definit de activităţi şi de comportamente concentrate pe afacerea organizaţiei.
Aceşti directori executivi adaptați digital sunt numiţi „lideri agili”: acei lideri care şi-au transformat mereu practicile – creând unele din ce în ce mai evoluate – potrivite unui mediu afectat permanent de schimbările disruptive generate de noile tehnologii digitale şi noile modele de afaceri.
Aproape jumătate (42%) dintre cei identificaţi drept lideri agili au spus că luau decizii de afaceri mult mai bine informate datorită unui proces de colectare de date bine direcţionat, al unor procese analitice eficiente, precum şi datorită propriului discernământ.
În raport au fost evidenţiate următoarele practici suplimentare pe care liderii agili le adoptă într-un mediu de afaceri afectat de schimbări disruptive:
- 26% dintre ei folosesc frecvent instrumentele şi tehnologiile digitale, în comparaţie cu doar 7% dintre liderii nonagili.
- 32% dintre ei caută abordări disruptive pentru a face faţă obstacolelor şi provocărilor (doar 1% dintre liderii nonagili fac lucrul acesta).
- 28% dintre ei folosesc reţelele şi forumurile virtuale (faţă de 1% dintre nonagili).
- 76% dintre ei îi încurajează pe oamenii din echipele pe care le conduc să le conteste observaţiile şi opiniile (faţă de 19,4% dintre cei nonagili).
- 27% dintre ei includ simulări ale situaţiilor de afaceri sau scenarii posibile în setul de informaţii şi cunoştinţe pe care se bazează când iau decizii (faţă de 1% dintre cei nonagili).
- 26% dintre liderii agili îşi asumă riscuri pentru a accelera execuţia (doar 4% dintre liderii nonagili fac lucrul acesta).
Aceste concluzii se bazează pe rezultatele unui alt studiu realizat de către Centrul Global pentru Transformarea Digitală a Afacerilor, care a demonstrat importanţa agilităţii firmelor digitale – un set de metacompetenţe care descrie măsura în care o organizaţie este gata să navigheze în apele agitate şi schimbătoare ale tehnologiilor rapide şi ale modifcării modelului de afaceri.
Studiul actual a fost bazat şi pe interviuri în profunzime, realizate atât cu lideri ai unor organizaţii consacrate de mult timp în industriile lor, cât şi cu lideri ai unor start-up-uri disruptive. Raportul integral poate fi citit accesând acest link: https://www.imd.org/globalassets/dbt/docs/redefining-leadership
Carlos Torres Vila, CEO-ul grupului bancar spaniol multinaţional BBVA (Banco Bilbao Vizcaya Argentaria), a spus: „Luăm măsuri decisive în transformarea grupului, ca să creăm cea mai bună experienţă posibilă pentru actualii şi viitorii noştri clienţi. Obiectivul pe care urmărim să-l atingem prin aceste măsuri este ca BBVA să fie cea mai bună bancă a erei digitale”.
Jeff Immelt, CEO-ul companiei multinaţionale americane General Electric, a declarat: „Ceea ce am încercat noi să facem a fost să îngustăm aria de acţiune a companiei noastre, să facem numai acele lucruri pentru care avem competenţe de bază semnificative. Iar lucrul acesta ne-a propulsat în postura de lider global în infrastructură. Jucăm mizând pe punctele forte ale companiei şi, în acelaşi timp, mizăm pe acele lucruri de care lumea are nevoie. Iar lucrul acesta ne-a determinat să fim mai globali. Ne-a făcut să fim mai tehnici. Ne-a determinat să ieşim din industria media, să ne restrângem serviciile financiare şi să activăm în acele domenii despre care credem că sunt miezul esenţial al afacerii companiei noastre”.
Centrul Global pentru Transformarea Digitală a Afacerilor (The Global Center for Digital Business Transformation) – o organizaţie de cercetare creată de către IMD şi compania americană de tehnologie Cisco – realizează studii de vârf şi analize în domeniul schimbărilor digitale disruptive. De asemenea, furnizează cursuri pentru liderii organizaţiilor care vor să fie pregătite atât pentru a profita de oportunităţile digitale, cât şi pentru a face faţă ameninţărilor reprezentate de schimbările digitale disruptive.
metaBeratung este o firmă de vârf în domeniul consultanţei de management şi în cel al consultanţei în HR, cu birouri în Germania, Austria şi Elveţia.
Copyright: IMD Lausanne, Switzerland. IMD is a top-ranked business school.
Articol preluat din numărul 236/aprilie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici