Expat român în Lisabona
După ce a absolvit Facultatea de Sociologie, inclusiv un stagiu Erasmus în Franţa, Mihaela Radu, Corporate Recruitment Manager la Euroscript International, s-a înscris la un curs de Resurse Umane la recomandarea unui coleg. Cursul, susţinut de un specialist de marcă în domeniul privat din România, urmat de absolvirea Şcolii de Resurse Umane la Facultatea de Sociologie au reprezentat o uşă deschisă către o arie totalmente nouă, care a devenit zona de expertiză a Mihaelei Radu.
„Imediat după absolvire am obţinut un internship într-o multinaţională de top din domeniul materialelor de construcţii, iar obiectivul meu de carieră s-a definitivat acolo”, spune Mihaela Radu.
Ulterior, s-a orientat către consultanţă, după câteva roluri specializate în companii. „Odată cu intrarea în consultanţă, modul meu de a vedea lucrurile s-a schimbat definitiv, în sensul în care iau întotdeauna în considerare obiectivele de business când gândesc o strategie pentru un client intern sau extern şi cred că rolul omului de HR într-o organizaţie este în primul rând de consultant şi abia apoi de executant al strategiei de resurse umane”, adaugă Mihaela Radu.
De altfel, în cei 10 ani de profesie a deţinut roluri în companii româneşti sau multinaţionale, iar majoritatea proiectelor fac parte din categoria „start up”, fie că a fost vorba despre construirea unui departament (Training şi Dezvoltare la Danone), fie despre reorganizarea din temelii a organizaţiei ca urmare a achiziţiei companiei de către o organizaţie total diferită, cu obiective ambiţioase de business (Cadbury) sau despre crearea de la zero a unui business nou în consultanţă HR (Innov HR).
De la consultant la expat în Portugalia a fost doar un pas pe care l-a făcut anul trecut. Lucra în cadrul companiei internaţionale Euroscript, (companie care activează în zona de servicii IT: traduceri, management al documentelor & consultanţă IT, cu 25 de entităţi pe 3 continente şi 1.600 de angajaţi la nivel global), aflată într-un profund proces de schimbare atât a structurii organizatorice, cât şi a strategiei şi a modului în care face business. Din punct de vedere HR, una dintre schimbări a constat în crearea unui Centru Global de Competenţe în Recrutare. Mihaela Radu a primit rolul de a clădi structural şi funcţional acest departament.
„În companie exista un istoric în ceea ce priveşte activitatea de recrutare, diferit de la ţară la ţară, iar provocarea principală a fost construirea unui proces de recrutare la nivel global, ţinând cont de experienţa anterioară şi specificitatea fiecărei ţări în parte”, spune Mihaela Radu. Proiectele de recrutare de care s-a ocupat au fost în mare parte strategice, ca urmare a relocării unor poziţii ori departamente dintr-o ţară în alta sau roluri importante în noua structură organizatorică, în concordanţă cu planurile actuale de business.
Pe scurt, Mihaela Radu a construit un Centru de Competenţe pe Recrutare localizat în Lisabona (Portugalia), oraş care a devenit hub operaţional pentru o mare parte dintre departamentele Grupului. Ce a făcut exact? A coordonat echipa de recruiteri (dedicaţi pe zone geografice), a creat strategii de atragere a candidaţilor valoroşi pentru poziţii-cheie în noua structură organizaţională, a realizat un audit intern pe HR, după ce a implementat şi comunicat noul proces de recrutare şi coaching pentru line-managers, dar nu numai.
Recrutarea la nivel internaţional nu i s-a părut foarte diferită faţă de ceea ce făcuse deja pentru companiile din ţara noastră, deoarece în general se caută anumite tipologii de candidaţi, din anumite industrii pentru poziţiile pe care le au deschise companiile la un anumit moment, prin networking şi social media, cu ajutorul site-urilor de joburi specializate sau al agenţiilor de recrutare. „Diferenţa pe care am întâlnit-o a constat în noutatea unui mod de comunicare, în mare parte virtual, bazat pe Skype sau conferinţe telefonice, atât în intervievarea candidaţilor localizaţi în alte ţări, cât şi în comunicarea în interiorul companiei cu managerii de linie, superiorul direct, colegi”, explică Mihaela Radu.
Care sunt principalele avantaje în a lucra ca expat?
Principalul avantaj este expunerea. Un expat este mult mai expus în organizaţie comparativ cu alţi angajaţi, indiferent de rolurile pe care ei le deţin în companie. Alte avantaje din punctul meu de vedere sunt: limba străină în care comunică zi de zi, oamenii, locurile noi pe care le cunoaşte, lucrurile noi pe care le învaţă la tot pasul despre ţara „de adopţie”.
Ce v-a lipsit cel mai mult din ţară?
Oamenii dragi, casa mea şi cărţile mele călăuzitoare. Am participat la cea mai importantă conferinţă de HR din Portugalia, la Estoril, şi pot spune că mi-a lipsit complexitatea conferinţelor noastre, comunitatea de oameni de resurse umane din care cu mândrie fac parte. M-am întors în România convinsă fiind că aici pot găsi calitatea pe care o caut în toate aspectele vieţii mele profesionale. Însă nu exclud în viitor acceptarea unor alte provocări internaţionale care mi se vor părea potrivite.
Care sunt pasiunile dvs.?
Mă pasionează absolut tot ce înseamnă artă din postura de „consumator”. Ca practician, desenez şi pictez cât pot de des, iar uneori ajung la atelierul de pictură al doamnei Antonovici, atunci când simt nevoia să mă exprim altfel decât prin cuvinte. În facultate am practicat dans sportiv de performanţă şi sunt bucuroasă că plăcerea dansului s-a transmis fetelor mele.
Articol preluat din Revista Cariere de mai. Pentru detalii legate de abonare, click aici