Feedback-ul eficient
Una dintre situatiile cele mai cunoscute este atunci cand o intreaga echipa are probleme in a se intelege cu o persoana, insa nimeni nu-i face cunoscut acest lucru persoanei respective. Cum te-ai simti in acea ipostaza? In ce masura sunt protejate cel mai bine sentimentele unui angajat? Ignorand situatia sau furnizand un feedback eficient?
Este important ca feedback-ul sa fie privit mai mult din perspectiva celui caruia ii este adresat decat din punctul de vedere al celui care il furnizeaza. In plus, feedback-ul nu este un eveniment anual, ci este furnizat permanent de catre lider pe masura ce obiectivele se realizeaza. Asteptand ca obiectivele sa fie indeplinite pentru a oferi feedback, uneori poate fi prea tarziu pentru a dezvolta abilitatile angajatilor si pentru atingerea scopurilor.
Exista opt greseli pe care liderii le fac atunci cand evalueaza comportamentul angajatului, iar acestea pot duce la furnizarea unui feedback incorect:
- Acuratetea rememorarii – Daca te bazezi doar pe memorie, fara a inregistra nimic, poti deforma perceptia asupra comportamentului angajatului.
- Efectul de Halo – Feedback-ul referitor la performantele mai putin evidente ale angajatului poate fi distorsionat intr-un mod pozitiv sau negativ.
- Contrastul – Compararea angajatului cu o alta persoana, neluand in calcul propriile lui merite poate conduce la furnizarea unui feedback mai bun sau mai rau decat realitatea.
- Stereotipia – Prin stereotipie, individualitatea unei persoane este ignorata.
- 5) Diferente de standard – Poti aplica standarde diferite pentru angajati diferiti. Uniformitatea aprecierilor va genera reticenta angajatilor la feedback si o stare de disconfort.
- Impresii fixe – O observatie sau o impresie despre angajatul tau se pot fixa in memoria ta, influentand feedback-ul oferit. Ca o consecinta, vei continua sa-ti privesti angajatul asa cum l-ai perceput la inceput in loc sa-l privesti asa cum este acum.
- Proiectia – Te regasesti in ceilalti si-i percepi in concordanta cu sentimentele pe care le ai tu despre comportamentul celor din jur, desi angajatul poate fi foarte diferit de ceea ce esti tu.
- Deductia – Tragi concluzii despre comportamentul unui angajat bazate pe impresii, perceptii sau zvonuri.
Pentru un feedback eficient, faceti-va un obicei din a va nota observatiile referitoare la comportamentul angajatilor. Puteti crea fise individuale in care sa notati modul de comportament pe care l-ati remarcat, data la care ati facut respectiva observatie si abilitatile pe care ati dori ca angajatul sa si le imbunatateasca. Dupa ce oferiti feedback de baza acestor informatii, notati-va si ce imbunatatiri in comportament remarcati. Cu timpul, aceste observatii vor oferi informatii despre progresele pe care le-au facut angajatii in urma feedback-ului oferit de voi si veti sti daca feedback-ul pe care l-ati oferit a ajutat la indeplinirea obiectivelor.