Incertitudini, provocari, solutii
In momentul de fata, unul dintre raspunsurile companiilor este reducerea drastica a bugetelor de cheltuieli si investitii. Este adevarat, intr-o economie globala, performanta financiara este esentiala si ea trebuie urmarita de catre factorii-cheie din companii, indiferent de functiunea pe care o reprezinta sau de nivelul organizational la care se afla. De altfel, importanta unei asumari constiente a rolului individual in cadrul companiei si a importantei contributiei fiecaruia este evidentiata si in concluziile diagnozelor organizationale:
angajatii trebuie sa constientizeze rolul lor in afacere si cat de direct afecteaza ei procesele de baza. Acest tip de responsabilizare duce la schimbari de atitudine care influenteaza performanta in mod direct, o cerinta vitala intr-o economie in dezvoltare;
sarcinile neterminate sau facute partial au un impact important. Momentul in care angajatii inteleg problemele-cheie si faptul ca trebuie sa actioneze impreuna este acela cand apar factorii critici de succes, care determina evolutia pozitiva a companiei;
constientizarea legaturii dintre obiectivele strategice ale companiei, criteriile de performanta ale managerilor si rezultatele financiare concrete asteptate de managementul superior este esentiala.
Un alt raspuns poate fi o abordare strategica din partea managementului companiei, care sa transforme reactiile in fata crizei in oportunitati de crestere a performantei, prin:
- optimizarea costurilor, eficientizarea si reducerea costurilor fixe;
- optimizarea structurii de personal;
- consolidarea, dar si dezvoltarea si redirectionarea afacerii catre zone mai profitabile;
- reevaluarea portofoliului de produse, cresterea atractivitatii marcilor proprii;
- reorganizarea lantului de aprovizionare.
O optiune este si abordarea centrata pe "triunghiul parteneriatului" companie-clienti-furnizori, care este baza ideala pentru afaceri profitabile pe termen lung.
Implementarea unei astfel de viziuni va aduce cu sine schimbarea perceptiei celorlalti despre companie si controlul din interior al acestei perceptii; la nivel personal, va inlesni intelegerea tipurilor de parteneri si a rolurilor acestora, impreuna cu focusul pe nevoile celorlalti si angajarea intr-un proces de identificare a nevoilor deschis, lipsit de manipulare si confortabil pentru partener.
Am abordat mai sus trei dintre optiunile prin care putem raspunde intrebarilor din chestionarul nostru de opinie, insa in viata reala, si cu atat mai mult in realitatea noastra imediata, orice pas gresit, ezitare, decizie unilaterala, abordare individualista sau repetitiva poate avea un impact negativ maxim.
De aceea, va propunem sa punem semnul egal intre solutie alternativa si simulare de afaceri. Ceea ce se traduce prin exersarea asumarii de riscuri si scenarii fara ca afacerea dumneavoastra reala sa aiba de suferit. Ba chiar mai mult, incepand chiar cu primul telefon dat, cu prima decizie luata sau cu primul proiect nou ea va avea numai de castigat.
Simularea de afaceri este cadrul perfect si mediul optim pentru a raspunde la intrebari care nu-i lasa pe partenerii din triunghiul parteneriatului sa doarma noaptea.
Iata care sunt cele mai importante dintre acestea:
- Cum sa fac plus de valoare versus promotii de pret?
- Cum sa raman sau sa devin prima optiune a clientilor/consumatorilor?
- Cum sa raspund puterii de cumparare a cumparatorului?
- Cum sa mentin cota de piata?
- Cum sa creasca cifra de afaceri?
Mesajul nostru este ca pe langa intrebari, provocari sau incertitudini, exista si solutii.