Indicatorii „nemăsurabili” care arată nivelul angajamentului din echipă
Haideți să facem o asociere cu o echipă de fotbal care îşi doreşte să câştige Cupa Campionilor. Joacă meci după meci, însă nu toţi jucătorii joacă la fel: unii întârzie la antrenamente şi se pregătesc mai puţin decât alţii; condiţia lor fizică este diferită; unii sunt fizic pe teren însă nivelul lor de implicare este unul slab, sunt neatenţi, ratează pase importante; alţii vorbesc sau comentează strategia de joc aleasă cu diferiţi oameni din afara echipei. Văzând acest comportament, care credeţi că vor fi rezultatele pe care ei le vor atinge? Din perspectiva mea, angajamentul poate însemna „regulile după care membrii echipei aleg să joace şi modul în care le respectă împreună”.
Sunt foarte multe echipe care în ani de funcţionare împreună nu au clarificat niciodată aceste aspecte ale colaborării lor şi membrii lor au ajuns să fie (in)toleranţi unii cu alţii (aspect care poate să producă foarte mult stres şi frustrare). Nu mă refer aici la a dezvolta în echipă niveluri înalte de supunere faţă de reguli, ci la clarificarea şi alinierea membrilor ei în în privința colaborării pe care şi-o doresc, dar şi modalitatea prin care corectează scăpările (se autoreglează ca sistem). Atunci când membrii unei echipe sunt angajaţi şi responsabili, ei nu rămân nepăsători la un comportament individual sau colectiv nepotrivit şi nu aşteaptă intervenţia liderului sau agravarea situaţiei. Intervin ei înşişi. A avea aceeaşi înţelegere despre respectarea deadline-urilor, despre calitatea muncii prestate de fiecare sau calitatea prezenţei fiecăruia în echipă, despre ce priveşte doar echipa şi cât trebuie să dezvăluie altora, sunt câteva aspecte fine însă observabile în interacţiunea de zi cu zi şi pot indica nivelul real de angajament, dar şi locul în care intervenţia poate fi făcută eficient.
Există indicatori „soft” destul de greu de măsurat, mai ales dacă abordăm din perspectiva analizei financiare, care este foarte prezentă în monitorizarea performanţei de business. Cum putem măsura diversitatea oamenilor, satisfacţia angajaţilor, schimbarea personală – factori foarte importanţi atunci când vorbim despre angajamentul oamenilor în organizaţie? Cel mai adesea nu îi măsurăm, iar a nu măsura aceşti factori poate conduce la a-i exlude din vedere.
Câţiva indicatori „nemăsurabili” care mie, în calitate de coach, îmi indică un nivel de angajament înalt în echipă sau în organizaţia pe care o antrenez sunt:
– conversaţia liberă pe teme dificile: cât de frecvent vedeţi subiecte dificile abordate în mod deschis, fără a fi martorii unei abordări melodramatice ‒ oameni care se simt lezaţi, jigniţi, care iau lucrurile personal, se apară şi îşi apară cu dinții punctul de vedere, se justifică sau arată către alţii care sunt „vinovaţi”?. Cât de frecvent vedeţi în şedinţe sau pe holuri angajaţi care îşi confruntă ideile sau vorbesc pe teme controversate şi ies „întregi” din această confruntare? Atunci când observaţi o creştere a numărului de „poveşti pozitive” spuse pe holuri, în şedinţe, în maşină, despre confruntări sau despre oameni care au avut curajul să abordeze teme grele, uneori despre care nimeni nu vorbeşte, este un semn că oamenii sunt responsabili şi implicaţi în viaţa organizaţională. Atunci când observaţi că scade numărul plângerilor, oficiale sau neoficiale, dar şi a abordărilor de tip „plângere” a angajaţilor este un reper care indică că nivelul de angajament este înalt.
Atunci când introduceţi întrebări legate de „poveştile de reuşită”, „poveştile pozitive” în sondaje de opinie şi oamenii povestesc despre astfel de realizări este un semn că nivelul de angajament înalt este bun.
– abordarea oamenilor cu respect şi demnitate: avem un mediu de lucru ostil în organizaţie? Cum descriu oamenii mediul în care activează? Care sunt cuvintele pe care le folosesc atunci când vorbesc despre managerii lor? Atunci când cuvintele lor sunt pozitive, deschise, curioase, optimiste, este un indicator bun pentru angajament.
– Explorare, chestionare, deschidere în conversaţii: imaginaţi-vă că sunteţi observatorul unei şedinţe ținute de o echipă oarecare din organizaţia voastră. De câte ori auziţi în acea şedinţă oameni care spun „Eu propun să facem aşa” versus „Poţi explica felul în care ai gândit chestiunea aceasta?” sau de câte ori auziţi cuvântul „Nu ştiu!” spus de către angajaţi sau manageri – trebuie să știți că indică un nivel înalt de deschidere.
– Grija faţă de angajaţi: permite organizaţia măsuri traumatice în relaţie cu membrii săi? Care sunt practicile de concediere? Sunt momente în viaţa unei organizaţii când este nevoie să fie redus numărul de angajaţi, iar faptul că managerii şi profesioniştii de HR pot arăta grijă faţă de cei care pleacă şi cei care rămân, că sunt atenţi la modul în care se întâmplă acest proces de separare, poate fi un indicator al unui nivel înalt de grijă şi respect, din acea organizaţie.
Angajamentul înalt este o consecinţă a unei conectări emoţionale pe care angajaţii o au faţă de organizaţie şi obiectivele sale. Atunci când în practicile organizaţionale facilitează şi încurajează acest nivel de conectare, rezultatul este vizibil în modul în care angajaţii colaborează şi contribuie cu idei care îmbunătățesc procesele şi rezultatele obţinute, se simt împuterniciţi să vină cu idei inovatoare şi au nivel crescut de vitalitate, care îi face să fie productivi.
Mai multe perspective despre angajament, din unghiuri diferite, veți afla participând la Romanian Executive Summit – „Angajamentul liderului pe tărâmul organizaţiei” în luna octombrie, la București.
Rodica Obancea este Executive & Team Coach, avand o competenta profesionala de coaching certificata la nivel international de catre International Coach Federation (PCC). Contribuitor la dezvoltarea sustenabila a leadershipului in Romania, prin coaching faciliteaza posibilitatea pentru lideri de a vedea cu alti ochi modul in care creeaza cultura organizationala, astfel incat sa fie mediul in care problemele sunt rezolvate in loc sa fie create probleme noi. Partener al transformarii pentru lideri si echipe pentru a invata impreuna sa creeze rezultatele pe care si le doresc. Afla mai multe despre Rodica Obancea pe www.rodicaobancea.ro