Iti dezvolti angajatii sau ei te dezvolta pe tine?
Unul dintre avantajele competitive ale unei companii este o echipă manageriala buna. Foarte mulţi directori îşi doresc in echipa manageri cu un profil asemanator cu al sau, crezand ca astfel va avea o buna coeziune si unde este coeziune, sunt si rezultate.
Paul era “pesimistul” din echipa de management a unei companii farmaceutice. Era unul dintre cei mai vechi angajati ai companiei. Datorită pregătirii şi reputaţiei sale în domeniu, Paul era o persoană destul de influentă printre angajati. Era si o persoana extrem de critica la adresa colegilor si subordonatilor sai, care de multe ori, nu se ridicau la aşteptările lui. Aşteptări care de altfel erau destul de sus, având în vedere că la fiecare proiect încheiat, el avea ceva de adăugat în privinţa felului în care lucrurile s-ar fi putut desfăşura altfel. Mereu atent la detalii, nu tolera amatorii sau oamenii care se mulţumesc cu puţin. Date fiind pretenţiile şi comentariile sale uneori răutăcioase, colegii lui l-au poreclit “pesimistul” tocmai pentru că mereu omitea ceea ce s-a făcut bine şi se concentra pe ceea ce a fost rau.
Ştiind atitudinea lui Paul,directorul companiei era ferm convins ca fie Paul era sursa multor rezultate slabe in echipa. Asa ca a angajat un coach pentru Paul, deoarece acesta trebuia sa se schimbe. Directorul avea nevoie de oameni optimisti in echipa ca sa poata trece cu bine prin noul val de criza! Paul a mai primit o sansa – sa termine un proiect important in firma.Paul devenise astfel “tapul ispasitor” in echipa, era sursa tuturor relelor.
După câteva luni, proiectul luase sfarsit, iar rezultatele erau peste aşteptările directorului. Discutând cu angajaţii cheie ai echipei, a descoperit că motivul acestei performanţe foarte bune se datora pretenţiilor “pesimiste” ale lui Paul, care de fiecare dată când vedea ceva care nu era în regulă, nu ezita să îl aducă în discuţii şi să îi provoace la schimbare.
Ulterior, directorul nu a putut decât să îl felicite pe Paul pentru succesul său, care de altfel completase că o mare parte din reuşită se datorează de fapt colegilor lui pe care a recunoscut că deşi “i-a stresat” cu orice detaliu, în cele din urmă au avut rezultate remarcabile.
O echipă performantă nu înseamnă că toţi angajaţii se înţeleg perfect sau sunt mereu in acord unul cu altul. Dacă ar fi toţi de acord, înseamnă că sunt în plus. Diferenţa dintre o echipă bună şi o echipă performantă este că într-o echipă performantă sunt depăşite limitele tuturor, iar rezultatele sunt foarte bune, chiar dacă ei au moduri de a fi diferite. Raspunderea pentru rezultate si pentru atmosfera creata in echipa este coresponsabilitatea tuturor membrilor, nu doar a unei singure persoane.
Când interacţionează cu oameni ieşiţi din tiparele cu care sunt obişnuiţi, mulţi directori consideră că există o singura opţiune: trebuie inlaturati. Provocarea este sa poti construi o echipa complementara prin natura competentelor si atitudinilor membrilor sai si creezi un mediu in care invatati unul de la altul si va modelati unul pe altul!