Seductia in afaceri: pozitionarea si transferul de credibilitate
Este ceea ce vine sa completeze ce am dicutat mai inainte, intregindu-te, pentru a fi o persoana pregatita, sigura pe sine, gata de actiune. Postura te poate departa de pozitionare, pentru ca ceilalti si-ar putea da seama ca o folosesti doar pentru a vedea cum reactioneaza ei, nefiind tu 'cel adevarat'.
Evident ca pentru a ajunge la o pozitionare corecta este necesar sa exersam cateva posturi pentru a 'ne intra in mana' si a fi naturali. Chiar va sfatuiesc sa va inregistrati vorbind in fata catorva persoane (sau la telefon) pentru a va observa ticurile comportamentale, pozitia corpului etc. Vizionati inregistrarea cu si fara sunet. Veti fi surprinsi!
Pozitionarea (in societate) are legatura si cu persoanele care te sustin si te apreciaza. Acestea au o mare importanta in influentarea capacitatilor tale de persuasiune. Este evident pentru oricine ca daca Richard Branson te-ar recomanda ca pe un antreprenor de valoare, extrem de putini ar fi aceea care ti-ar pune sub semnul intrebarii capacitatile tale de intreprinzator si asta deoarece Branson este un guru in domeniu si pentru toti este evident ca de la el ai acceptare si apreciere indiscutabile.
“Spune-mi cu cine te insotesti, ca sa-ti spun cine esti” este de mare importanta si in seductia in afaceri. Transfer de credibilitate facem in fiecare zi prin intermediul micilor recomandari 'la indemana' (recomandam un stilist, o bona, chiar un coach) iar acest lucru inseamna “Poti avea incredere in aceasta persoana pentru ca ti-o recomand eu, iar tu ai deplina incredere in mine”.
Fiti insa atenti pana unde mergeti cu increderea, ascultati-va si propriile perceptii.
Doctorul s-a inclinat asupra corpului inert al bolnavului din pat. Apoi s-a redresat si i-a spus femeii:
“Imi pare rau sa-ti spun ca sotul tau nu mai traieste.”
S-a auzit atunci un geamat stins de protest venit dinspre figura palida intinsa pe pat:
“Nu am murit inca!”
“Tine-ti gura”, l-a repezit femeia. “Doctorul stie mai bine!”
O alta modalitate de a ne creste credibilitatea este aceea de a putea oferi referinte scrise sau verbale despre noi. Nu va sfiiti sa cereti referinte, nu acceptati sa le scrieti voi iar persoanele care va recomanda sa le semneze; sunt mai importante doua randuri sincere decat o pagina scrisa de voi si semnata de altcineva.
Organizatiile la care ne afiliem ne influenteaza puterea de seductie in afaceri. Atentie mare catre cine va indreptati, pentru ca nu este benefic s-o faceti doar de dragul apartenentei. Imi pare sincer rau sa constat ca afilierile se fac mult mai usor acum decat cu ceva vreme in urma, iar acest lucru pericliteaza pozitionarea si puterea de credibilitate a unei persoane.
Alte tipuri de transferuri de credibilitate (si putere) se petrec atunci cand ai prezenta media. Folositi din plin social media (LinkedIn, Twitter, Facebook etc.) pentru a va pune in valoare. Cu mici exceptii, oamenii au mare incredere in ceea ce vad la TV, citesc in ziare sau pe net, sau aud la radio, si asta doar pentru ca “apare la stiri”. Desi am fost dezamagiti de-a lungul timpului de multe “stiri”, continuam totusi sa ne uitam la TV, sa citim pe net, sa ascultam radioul si… sa credem. Asadar, fiti prezenti!
Nu uitati ca transferul de credibilitate este reciproc, daca doriti ca ceilalti sa va ofere suport, cea mai buna metoda este sa oferiti voi mai intai; iar daca sunteti sincer interesat de nevoile celuilalt, va va fi cu siguranta cel mai usor. Dean Rusk spunea “Cel mai bun mod de a fi persuasiv este sa-ti folosesti urechile: asculta-i pe ceilalti!”
Pe cine ai alege sa te recomande din tot sufletul? Pe cine ai recomanda “cu ochii inchisi”?
Pana data viitoare… fiti seducatori!
Dana Burghel
Executive Director
Learning About – Part of the Evolution