Nu cred în succesul la care „ajungi cu liftul”
După 25 de ani de existență sub brandul ELLIS, creatoarea Eli Lăslean se gândește la o nouă dimensiune a afacerii sale. L-a cooptat și pe fiul său care a renunțat la o carieră militară și a devenit unic reprezentant pentru România și Ungaria al brandurilor spaniole Olimara și Sonia Peña. „Fiul risipitor a revenit după șapte ani de carieră militară”, spune zâmbind Eli Lăslean. „A decis că dorește să se implice în afacerea familiei, astfel încât cel mai exigent critic al meu a ajuns la concluzia că totuși mama are un brand pe care el ar vrea să-l ducă mai departe. Sunt în căutare de specialiști care știu clar cum se conduce o afacere și cum să o dezvolte. Brandul ELLIS a traversat cu bine criza, e într-o fază de reîmprospătare și chiar mă gândesc la o rebranduire. Sunt în faza în care am început să angajez oameni noi, dar nu am «dirijorul», încă îl aștept.”
După nouă ani în care s-a retras la Arad, Eli Lăslean este acum prezentă în Capitală prin conceptul multibrand ELLIS Luxury, într-un spațiu nou, pe strada Dionisie Lupu 74, într-un imobil deosebit, în care au trăit și au creat mari personalități ale culturii române, printre care Marin Preda. Noul showroom, inaugurat iarna trecută, armonizează prietenos spațiul dedicat prezentării colecțiilor de modă, zona de relaxare și atelierul de lucru.
Designer în căutarea unui manager
„Am revenit în București în iarna lui 2015, cu acest concept multibrand. ELLIS merge în continuare, dar ca un brand de nișă. E într-o stare latentă, dar încă mă gândesc, poate găsesc pe cineva care să-l dezvolte. Am nostalgia multor cliente care îmi spun că au în garderoba lor ținute ELLIS. Însă, ținând cont de context și de invazia de branduri străine pe piața românească, m-am restrâns, astfel încât să îmi asum cât mai puține riscuri, și am gândit un concept multibrand ELLIS Luxury”, spune Eli Lăslean. Acum are în jur de zece angajați, la Arad și la București. „Nu vi se pare că v-ați adus concurența în casă?” o întreb eu nedumerită de mișcarea pe care a făcut-o la îndemnul fiului său, aceea de a aduce branduri concurente în showroomul ELLIS. „Ba da, chiar mi-am adus concurența în casă. Dar nu îmi e frică de concurență. Fiecare are o opțiune. Mi se pare că e important să oferim clientelor libertatea de a alege. Să le dai șansa prietenelor, spun asta întrucât clientele sunt și prietenele mele, să le oferi șansa să vadă și altceva decât ceea ce produc eu. Legat de asta, o prietenă mă întreba «Tu înțelegi ce faci?» Da, înțeleg, dar nu îmi e frică. Clientele care preferă ELLIS rămân la ELLIS”, spune convinsă Eli Lăslean.
De când a deschis showroomul din București, antreprenoarea își petrece timpul mai mult pe drumuri „La Arad avem atelierul, un showroom cu cinci camere în care clientele găsesc multe ținute, de la cele de party până la cele business. Timpul mi-l împart între Arad și București: două săptămâni la Arad, două în Capitală. Dar îmi place. Îmi place întotdeauna să cunosc omul și rochia să fie expresia acelei frumuseți interioare pe care eu o văd”, povestește designerul. „Când văd materialele, încep să «vorbesc» cu ele și mă gândesc la fiecare, ce piesă i-ar plăcea să devină. E o chimie între mine și materiale. Cred că în altă viață m-am ocupat de arta veșmintelor sau am fost sculptor, pentru că de multe ori mă pomenesc că așez materialele și le definesc, le croiesc pe persoană astfel încât iese o rochie «sur mesure», personalizată. O fac intuitiv. Nu pot să spun că am studiat asta. E multă experiență, dragoste și dorință de a vedea femeile din jurul meu frumos, corect îmbrăcate”, adaugă cu nostalgie Eli Lăslean.
Antreprenoarea povestește cu mândrie de perioada de vârf a afacerii sale, anul 2002. „Nu știu ce a fost atunci, dar am făcut ce nu fac alții într-o viață. Și au fost niște acțiuni făcute cu pasiune, dar și cu inconștienţă, pentru că am făcut niște investiții foarte mari. În 2002, am deschis trei magazine în zece zile: la Oradea, Craiova și București, pe Calea Victoriei”. Tot în acel an își construia un sediu nou de firmă, își cumpăra un Mercedes nou și organiza primul spectacol de binefacere. Acela a fost anul în care a făcut investiții mult prea mari și i-au trebuit vreo 10 ani să iasă din creditele pe care le-a luat.
„Nu am mers după business planuri și aici sunt conștientă că e un punct slab pe care-l am. Nu am avut și nu am un manager care să conducă afacerea după niște reguli clare, ca la carte. L-am căutat, dar nu foarte hotărâtă. Acum este prioritatea mea numărul unu. Cineva care să profesionalizeze afacerea, pentru că, eu ca orice antreprenor român, fac de toate și mă pricep la toate. Am un colectiv bun, dar nu am omul care să conducă după niște indicatori. După 25 de ani, eu zic că Ellis e un brand cu reputație, care are un potențial fantastic. Am rezistat pe piață și am reușit de fiecare dată să mă reinventez. Toate le-am făcut pentru clientele mele și din dragoste pentru frumos.”
Cum trebuie să se îmbrace femeia de carieră
Eli Lăslean spune că o colecție se naște întotdeauna în jurul nevoii de îmbrăcare a femeii. „Sunt o persoană autodidactă și îmi place să studiez despre cei care au dat tonul modei internaționale. Yves Saint-Laurent spunea că «De-a lungul timpului am învățat că mai mult decât rochia, mai importantă este femeia care o poartă.» Mi-a plăcut foarte mult acest citat, pentru că eu întotdeauna am procedat așa. Dacă e să-ți dai drumul la fantezie, poți să născocești tot felul de forme, de ciudățenii, dar eu nu asta mi-am dorit. Nu am vrut să mă poziționez pe zona fashion”, vorbește Eli Lăslean despre domeniul care a consacrat-o. Întotdeauna când concepe o colecție, ea spune că se gândește la cine ar purta-o și de aceea crede că toate creațiile sale au amprenta femeii de carieră. „Când mă gândesc la femeia de carieră, de obicei primele haine le fac pe mine. Mă gândesc la ce aș purta eu, normal că țin cont și de preferințele diverse ale clientelor, dar întotdeauna mă informez care sunt tendințele internaționale din modă, ce spun marii creatori, care este tonul care se dă și, în funcție de asta, traduc în niște termeni mai practici ceea ce aflu că trebuie să purtăm într-un anumit sezon.”
Eli Lăslean crede că, în funcție de carieră, ținuta trebuie să fie diferențiată. „Dacă vorbim despre cineva care îmbrățișează o carieră artistică, ținuta poate să fie una exuberantă, care să o reprezinte; dacă este o carieră de afaceri, politică sau un rol social determinant, atunci haina trebuie să impună prestanță, să fie un dress code aplicat pe profesie. De aceea consider că e foarte bine că vedem preocupări de consultanță vestimentară, de cunoaștere mai aprofundată a mesajului nonverbal pe care-l transmitem prin haine. Acele persoane care știu să interpreteze acest mesaj clar au un avantaj, pentru că haina poate să devină aliatul nostru cel mai fidel”. Eli Lăslean spune că aceia care nu înțeleg acest lucru își pot crea un deserviciu de imagine prin felul în care se îmbracă.
Prima Doamnă
S-a împlinit un an de când Eli Lăslean a devenit prima stilistă a soției președintelui. „Am fost prima persoană din modă la care a apelat, iar rochia pe care i-am făcut-o pentru recepția prilejuită de sărbătorirea zilei Principesei Margareta a fost deosebit de apreciată. Am fost surprinsă și emoționată să văd cât de mulți oameni au apreciat ținuta și îi mulțumesc doamnei Iohannis pentru încredere. Cred că în cei 25 de ani de modă am învățat foarte bine cum trebuie să se îmbrace o femeie, dar acea rochie pe care i-am făcut-o și pe care a purtat-o de Buna Vestire a fost dovada clară că am ajuns la profesionalism.”
Eli Lăslean mărturiseşte că are mari emoții atunci când lucrează ținutele pentru Carmen Iohannis, întrucât aceasta este o persoană exigentă, care știe clar ce vrea. „Uneori îmi dă o direcție și îmi sugerează ceea ce își dorește, dar de multe ori îmi lasă libertatea de a-i face o propunere. Totul este să se potrivească și să-i placă. Proba este în fața oglinzii. Dacă ceea ce rezultă e frumos, rămâne, dacă nu, facem alta.”
Desigur, momentul i-a adus vizibilitate lui Eli Lăslean (în trei zile cinci televiziuni i-au călcat pragul pentru interviuri), dar și confuzie, mai ales din cauza criticilor aduse de opinia publică ținutelor purtate de soția șefului statului. „Vestea bună este că niciodată vreo ținută de-a mea nu a fost criticată. Întotdeauna am avut grijă ca ținutele pe care i le fac să nu poată fi contestate de nimeni. Și așa procedez cu toate clientele mele. Așa cum Jackie Kennedy a revoluționat ținutele Primelor Doamne, pentru că era o apariție modernă și neașteptată, la fel cred că e şi doamna Carmen Johannis ‒ un fel de Jackie Kennedy, pentru că nu este persoana care să se îmbrace după rigori și respectând toate cutumele conservatoare ale unei ținute rigide. Este o persoană veselă, un spirit tânăr, sportiv. Haina ei o reprezintă și cred eu că este bine, pentru că e vorba despre personalitatea unei femei și trebuie să-i respectăm dorința.”
Practic, după prima doamnă, Eli Lăslean a avut șansa să îmbrace echipa de tenis a României. Halep și colegele ei au purtat rochii marca Eli Lăslean la dineul oficial din FedCup. „În continuare suntem într-un parteneriat cu Federația de Tenis, pentru că eu iubesc acest sport așa cum îi iubesc pe sportivi, în general. Casa de Modă ELLIS s-a născut în sala Polivalentă, acolo am făcut prima prezentare acum 25 de ani. Îmi amintesc că Yves Saint-Laurent spunea că «moda este o minune pe care trebuie să o slujești». Și eu mă simt onorată atunci când o slujesc bine”.
Acest articol a apărut în numărul 227 al Revistei CARIERE.