Actorul Cristi Martin și soția sa au pus Buzăul pe harta festivalurilor de teatru internaționale
Nu vreau să vi se pară o întrebare clişeu dar chiar e important să ştim de ce v-aţi gândit la un Festival Internaţional de Teatru Independent de Comedie, la Buzău? Cui se adresează?
Irinel Constantinescu-Martin: Despre un festival de umor vorbeam cu Cristi de mult, de aproape şase ani. Ne doream să organizăm un astfel de festival, ne gândeam cum să fie, ce să cuprindă, cui să se adreseze şi tot aşa. Deşi, la început, nu ne-am gândit clar şi unde ar urmă să fie şi nici nu-i găsiserăm numele – COMIC 7 B.
Buzăul este unul dintre lucrurile pe care le avem noi doi în comun: eu sunt buzoiancă, iar el era de 25 de ani îndrăgostit de judeţul asta, pentru ca acum să fie buzoian cu acte în regulă. Aşa că ideea s-a dus cumva singură înspre direcţia asta şi, uite, anul asta suntem la a doua ediţie, care va avea loc în perioada 17-23 septembrie.
Pentru mine a fost ceva natural, am mers la teatru la Buzău de când aveam vreo cinci ani, aşa că, ştiu că Buzăul este un loc perfect pentru teatru. Eu mă ocup de ani buni de producţia şi promovarea de evenimente din zona de artă şi cultură și mi-am zis că trebuie să încercăm mai ales că teatrul independent nu are prea multe festivaluri dedicate în provincie.
Cristi Martin: Eu am descoperit de mai multă vreme că buzoienii sunt mari iubitori de teatru – de artă în general, iar de teatru în special. Confirmarea că a fost o idee bună să organizăm festivalul acesta la Buzău am primit-o chiar de la prima ediţie, când spectatorii de toate vârstele au umplut sălile şi la secţiunea de teatru de comedie, şi la cea de improvizaţie.Ne adresăm tuturor celor care vor să primească teatrul în sufletul lor, iubitorilor cu ștate vechi sau celor care abia descoperă scena şi actorii. Spectacolele sunt comedii, pentru că am ales să aducem în festival teatrul care transmite mesaje într-o formă „uşor digerabilă”, care să îi facă pe oameni să se gândească la tot felul de situaţii, dar în același timp să se relaxeze şi să râdă. La spectacolele de improvizaţie, vin mai ales tinerii, liceeni şi studenţi, pentru că este o formă de teatru care a venit mai recent în România şi pe care publicul buzoian abia acum o descoperă şi se bucură de ea. Până şi copiii au fost prinşi de festival, pentru că au avut spectacole doar pentru ei: teatru şi improvizaţie pentru copii. Au venit în număr foarte mare şi s-au distrat foarte bine, mai ales că au urcat şi alături de actori, pe scenă.
Câţi oameni lucrează la proiect şi cum sunt împărţite task-urile?
Irinel Constantinescu-Martin: În echipa de bază suntem, practic, noi doi, eu şi Cristi. Cristi este autorul principal al conceptului, iar eu mă ocup de organizare şi promovare şi de multe altele. Ne ajută, în diverse etape, mai mulţi colaboratori: selecţioneri de spectacole, un fotograf şi un cameraman şi alţi câţiva oameni pe partea de logistică, guest management etc. În plus, am avut anul trecut şi vom avea şi anul acesta o echipă minunată de voluntari de la Liceul de Arte Margareta Sterian, din Buzău, care s-au implicat în promovare şi nu numai. Muncim foarte mult, să iasă așa cum vrem noi şi, din fericire, feedback-ul primit de la participanţi – spectatori, actori, autorităţi – a fost unul foarte bun.
Care sunt profesiile de bază ale oamenilor care se ocupă de festival?
Cristi Martin: Eu sunt actor, fac şi improvizaţie şi sunt şi profesor de actorie, iar Irinel este consultant în comunicare. Ea s-a ocupat, de câţiva ani, de evenimente mai ales din domeniul artei şi culturii, dar am făcut împreună inclusiv producţie de teatru, management şi promovare în zona asta. Ceilalţi membri ai echipei sunt specializaţi în marketing, în teatru, în domeniul producţiei audio-video, în fotografie şi tot aşa.
Care este cea mai grea parte în organizarea unui Festival Internaţional de Comedie? Ce nu v-a plăcut la prima ediţie şi aţi vrea să îmbunătăţiţi?
Irinel Constantinescu-Martin: Din punctul meu de vedere, finanţarea e partea cea mai grea. E din ce în ce mai dificil să găseşti bugetele de care ai nevoie. Probabil că de acest lucru se plânge orice organizator, chiar dacă ai o parte din finanţare de la autorităţi. Trebuie să găseşti acele companii care înţeleg importanța evenimentului şi vor să se implice financiar, pentru că e un festival aflat încă la început de drum.
Cristi Martin: Eu zic că la fel de dificilă este selecţia spectacolelor, mai ales că, la cele din afară trebuie să ai recomandări solide, apoi trebuie să vezi mai multe spectacole, sub o formă sau alta (pentru multe, apelăm la înregistrări) şi, după toate astea, să le alegi pe cele mai potrivite, cele mai bune, care speri să placă publicului din Buzău şi să îi aducă pe oameni în săli. În plus, spectacolele din străinătate trebuie traduse şi subtitrate, ceea ce înseamnă că publicul va trebui să fie atent şi la subtitrare, în acelaşi timp în care vede spectacolul pe scenă, iar logistica trebuie să fie bine gândită şi pusă la punct. Anul asta vom avea, din nou, piese deosebite, cu actori cunoscuţi sau aflaţi în plină ascensiune.
Anul acesta aţi anunţat un spectacol din Anglia în care joacă o actriţa buzoiancă. Cine e actriţa şi cum a ajuns în Anglia?
Irinel Constantinescu-Martin: Una dintre trăsăturile specifice ale acestui festival este faptul că vrem să avem alături de noi, în fiecare ediţie, cât mai mulţi artişti sau oameni de teatru, din județ. Asta s-a și întâmplat anul trecut, când i-am avut pe actorul Radu Gabriel, pe umoristul Viorel Gaiţă (cum spuneam, şi el are origini în judeţ), pe regizorul Bogdan Gagu şi pe actriţa Maria Alexe, care ne-a ajutat, de la distanţă, şi anul trecut, şi anul asta, la selecţia internaţională. De altfel, ea este cea care anul asta va veni în festival cu un spectacol al companiei de teatru londoneze al cărei co-fondator este, Fanny Pack Theatre. Spectacolul se numeşte Day Job şi va fi o ocazie unică pentru buzoieni şi nu numai de a o vedea pe scenă pe Maria, jucând într-o comedie excepţională. Maria Alexe a plecat la Londra, unde a făcut un master în actorie, după care a jucat mulţi ani la Londra, în oraşe din Spania şi nu numai.
Ce nume mari a dat Buzăul, teatrului românesc?
Irinel Constantinescu-Martin: Probabil că toată lumea ştie despre dramaturgul Paul Ioachim, care a fost şi cel care a reformat – practic, a reînfiinţat – teatrul de la Buzău, după ’89. De asemenea, cel care a dat numele actual al teatrului, dramaturgul George Ciprian, considerat precursorul teatrului absurd, este de origine buzoian. Iarăşi, cred că toată lumea îl cunoaşte pe actorul Radu Gabriel, sau pe umoristul Viorel Gaiţă – şi el cu origini în zona Buzăului. După cum se observă, Buzăul e bine reprezentat pe zona de umor, aşa că poate şi asta e o potrivire. De asemenea, teatrologul George Banu, care locuieşte în prezent la Paris, dar este o personalitate de nivel mondial, este tot buzoian.
Spectacolul de teatru care va fi jucat la Gala de premiere va fi prezentat de elevii Liceului de Arte din Buzău. Câţi dintre tinerii care vor termină liceul credeţi că vor ajunge actori? Cât de talentată e nouă generaţie?
Cristi Martin: Noua generație e extrem de talentată. Aceia care spun că ne dispare „generaţia de aur” de actori e o dovadă a faptului că n-au prea dat pe la teatru în ultimii 10 ani. Sunt nenumăraţi actori tineri cu un talent deosebit, care au, graţie vremurilor în care trăim, şansa de a beneficia de o pregătire extraordinară, internaţională, cu training-uri şi workshop-uri susţinute de specialişti foarte bine pregătiţi, cu metode noi şi aşa mai departe. Şi asta se vede în rolurile pe care le fac. Eu am avut ocazia de a lucra cu elevii de la Liceul de Arte din Buzău şi sunt mulţi cei care ar putea, dacă vor, să facă actorie. Sigur că ei decid ce vor să facă, dar cei mai mulţi ar putea să facă meseria asta.
Cristi Martin este actor și artist plastic. Este cunoscut publicului larg mai ales prin aparițiile sale în show-uri si seriale de televiziune, precum Serviciul Român de Comedie (ProTV, Antena 1), Spitalul de demență, Las Fierbinți sau Lecții de viață (ProTV). Notorietatea la nivel național i-a adus-o lui Cristi rolul „Nebunul cu halatul”, personaj pe care l-a jucat acum mulți ani într-o celebră reclamă românească. Cristi a apărut în filme de comedie românești recente cu succes la public (printre care “S-a furat mireasa” sau “Sunt o babă comunistă”). Actorul a jucat și joacă mult teatru, iar printre spectacolele cele mai cunoscute se numără „Danaidele”, în regia lui Silviu Purcărete – poate cea mai celebră montare românească de notorietate internațională, jucată într-un amplu turneu în numeroase țări, ce a ajuns inclusiv pe Broadway – „Ivan Turbincă”, după Ion Creangă, “Anselmo” – din Commedia dell’arte, „Proștii sub clar de lună”, după Teodor Mazilu, “O noapte furtunoasă – viceversa”, adaptare după I. L. Caragiale, „Trăiește-ți fanteziile”, după John Tobias sau ”Cealaltă femeie” – comedie care se joacă și în prezent. Din 2013, Cristi este implicat și în activități de training și coaching, în proiecte independente derulate pe zona de dezvoltare personală, precum și de public speaking, bazându-se pe tehnici de actorie și improvizație pe care le-a adaptat special. Cristi este principalul autor al conceptului Festivalului Internațional de Teatru Independent de Comedie COMIC 7 B, care se desfășoară anual la Buzău.
Irinel Constantinescu-Martin este consultant Public Relations cu o experiență de peste 11 ani. După ce a lucrat mulți ani în echipele unor agenții precum Grayling (pe atunci Mmd Public Relations) sau Saatchi & Saatchi PR, Irinel a decis să lucreze pe cont propriu, în cadrul unei agenții de publicitate si PR, al cărei co-fondator este.
De mai mult de cinci ani, Irinel s-a concentrat asupra evenimentelor din zona de artă și cultură, făcând promovare, management, precum și producție, mai ales de teatru.