ANGELA GHEORGHIU – “Mi-as dori ca maine sa fie ca si astazi…”
Cate sacrificii stau in spatele succesului dv.? Ce fel de compromisuri ati fost nevoita sa faceti pentru desavarsirea dv. ca artist?
Sacrificii fac zilnic, sub diferite forme. Compromisuri insa, nu. Sunt mult prea onesta ca artist. Nu-mi plac jocurile ascunse.
Ce inseamna acum pentru dv. pregatirea unui concert? Cate ore, ce tehnici de concentrare folositi pentru intrarea in rol?
Am o experienta lunga in ceea ce priveste concertele. Am cantat extrem de mult, pe toate continentele. Nu cred sa intereseze pe cineva bucataria pregatirii unui concert. In fond, rezultatul conteaza!
Ati cantat pe cele mai mari scene ale lumii. Care este publicul care va inspira cel mai mult? Unde va simtiti cel mai bine?
Covent Garden, Metropolitan, Japonia, La Scala, Germania, Viena etc… Peste tot.
Patria dv. este muzica. Romania ce semnificatie mai are pentru dv.? Mai folositi atributul "romanca" atunci cand va prezentati?
Patria mea este Romania. Muzica este destinul si pasiunea mea. Nu pot intelege sufletele care nu au o sintonie (nu sunt in acord, nu rezoneaza – n.r.) cu muzica. Glumiti?! Cine nu stie ca sunt romanca?! Ba mai mult, toate biografiile mele specifica locul nasterii mele (Adjud) si studiile pe care le-am absolvit la Bucuresti. Sunt printre ambasadorii cei mai credibili, mai influenti si pozitivi ai Romaniei! Nu a existat sa port o conversatie cu o personalitate internationala in care sa nu explic nevoia Romaniei de adevarata recunoastere si consideratie. Orice natie are mai multe exemple pozitive decat negative. Pe acestea din urma nu trebuie sa le ascundem, ci sa le ajutam. Toate concertele si recitalurile mele au continut intotdeauna muzica romaneasca si s-au bucurat de un extraordinar succes pentru calitatea lor.
Artistul este un autentic ambasador al unei tari peste hotare. Cunoasteti, desigur, nefericita criza a imigrantilor romani in Italia. De ce credeti ca un delict sau o infractiune ajunge sa cantareasca mai mult decat valoarea artistilor romani?
Mass-media face acest lucru. Sa fim onesti! Cate nenorociri de tot felul difuzeaza zilnic toate jurnalele lumii?! Poate italienii au gasit acum un moment oportun pentru a lua decizii politice. Pentru astfel de cazuri, ministrii romani pot sa se deplaseze in tari straine. La spectacolele mele din lumea intreaga nu am vazut niciodata oameni politici din Romania, chiar daca locuiam in acelasi hotel. Nu stiau nici macar ca voi avea o premiera la Metropolitan a doua zi. Ne intalnim in ascensoare si atat. Acesta este interesul pentru ambasadorii artei…
Si dv. si sotul dv., Roberto Alagna, sunteti temperamente vulcanice. Cine cedeaza primul intr-un eventual diferend, care este cel mai tolerant/impaciuitor?
Amandoi suntem temperamentali, ne aprindem repede, dar cu aceeasi intensitate ne trece. Impacarea este dulce. Nu tinem niciodata o suparare intre noi mai mult de cateva ore.
Relatia dv. cu presa nu a fost intotdeauna liniara. Cum percepeti perioadele mai putin roz in comunicarea cu mass-media? Folosesc ele imaginii unui artist sau trebuie depasite cat mai repede?
Eu nu am relatii cu mass-media. Mass- media are relatii cu mine. Noi, oamenii, suntem produsul, motivatia vanzarii. Am prieteni jurnalisti in toata lumea. Inteleg ca si aceasta este o profesiune extrem de dificila. Informarea este importanta, dar exagerarea trebuie platita.
Cat de importanta este imaginea in succesul unui artist?
Chiar daca nu s-ar fi scris vreodata despre mine, nimic din caracterul, atitudinea si pasiunea mea nu ar fi fost altfel. Nu ma modelez pentru a fi remarcata. Asa cum sunt construita si cum sunt perceputa, actiunile si gesturile mele sunt instinctuale, se nasc din sinceritate. Exagerarile vin din faptul ca ies din obisnuit ori depasesc in bine sau in rau asteptarea.
Sunteti pasionata de blanuri si de diamante. Ce latura a personalitatii dv. va genereaza aceasta pasiune?
Nu sunt maniaca si nici obsedata de bijuterii sau blanuri. Acestea nu sunt adevaratele mele pasiuni.
Concertele din Romania coincid cu dorul dv. de tara sau sunt doar raspunsuri la invitatiile primite?
Dorul de Romania ma face sa o vizitez imediat ce timpul imi permite. Insa viitorul meu concert din decembrie este intr-adevar un raspuns la o invitatie.
Agenda dv. este ocupata cu turnee, concerte si recitaluri pana in 2012…
Deja lucram pentru stagiunea 2013-2014. Dintotdeauna 90% din planning este pus la cale cu mult timp inainte.
Cu ce cantareti romani de opera va face placere sa va intalniti pe scena?
Am cantat pe aceeasi scena si in acelasi spectacol cu Alexandru Agache, Leontina Vaduva, Marius Brenciu, Sorin Coliban, George Petean, Ruxandra Donose, Carmen Oprisan, Iulia Isaev. Sunt extrem de mandra de toti colegii mei. Sunt extrem de talentati. Lista este mult mai lunga. Pentru Romania si pentru lumea artistica internationala, numele care imi vine in minte este Virginia Zeani, "mami Virginia" cum ii place sa o numesc – o adevarata diva. Ea intruchipeaza o istorie, o legenda, creatia, frumusetea, daruirea.
Fascinanta si sensibila, Ileana Cotrubas a cucerit, de asemenea, lumea muzicala internationala. Este considerata o adevarata scoala pentru toti cei care studiaza sau iubesc opera. Nelly Miricioiu este si ea o artista internationala extrem de importanta, cu un repertoriu si o forta dramatica inegalabila. Ne iubim si ne respectam enorm.
Admirati o voce mare in mod deosebit (Leyla Gencer, Joan Sutherland, Beverly Sills, Edito Gruberova)?
Toate aceste cantarete, la care le adaug si pe Mirella Freni, Monserrat Caballe, Anna Moffo, Maria Callas, Renata Tebaldi, Kiri Te Kanawa, Leontine Price, Maria Cebotari… si inca mult mai multe, sunt artiste care au adus artei lirice pasiuni, emotii, caractere de o profunzime fantastica. Fiecare a avut intr-un anumit repertoriu ceva iesit din comun. De aceea le cunoastem si recunoastem, pentru ca si-au demonstrat divinitatea.
In aceeasi masura si tenorii sau baritonii sunt un important exemplu pentru mine. Pentru Romania, doua voci si personalitati geniale au existat si exista: Nicolae Herlea si David Ohanesian. Multe lacrimi si exaltari au smuls din sufletele oamenilor…
Opera merge mana in mana cu o cultura generala pe masura. Care sunt lecturile dv. esentiale sau preocuparile spirituale din care va incarcati bateriile?
Ma apropii de filozofie, cu timididate. A inceput sa ma pasioneze din ce in ce mai mult. Timpul imi este insa un dusman atroce. Imi pare rau de fiecare data cand trebuie sa ma duc la culcare. As citi si as asculta muzica la nesfarsit. Consider ca inca nu stiu si nu am ascultat mare lucru.
Care considerati ca este cel mai dificil rol pe care l-ati interpretat in cariera dv.?
Nu am intalnit un rol usor de invatat sau de interpretat. Toate au complexitatea lor. Fiecare rol necesita multe ore de studiu si un mare consum de emotii si energie.
Aproape simultan cu renumele artei dv. circula si vestea exigentei, a perfectionismului pe care il manifestati fata de dv. personal, dar si fata de ceilalti participanti la actul artistic. Cum se impaca acestea cu emotia si lirismul rolurilor?
Sunt fericita pentru ca nu sunt un artist singular, nu am un monolog din acest punct de vedere. Marea majoritate a colegilor mei cantareti, dirijori sau regizori sunt adeptii aceleiasi mentalitati. Cateodata ne contrazicem, dar acesta este un mod de a evolua. Imi face placere. Ma simt cateodata o pioniera in a respecta cu strictete motivul pentru care punem in scena un spectacol insa scriitorii si compozitorii sunt hrana si sensul nostru.
Cand ne putem astepta la spectacole precum Ifigenia in Taurida, Elctra, Anna Bolena pe scena Operei Romane?
Am avut o conversatie cu prietenul meu Catalin Arbore, directorul Operei Nationale din Bucuresti. M-a invitat si, cu mare placere, i-am raspuns. Poate vom reusi sa aducem opera "Marius et Fanny" a compozitorului roman Vladimir Cosma.
Exista vreun proiect profesional sau personal pe care va propuneti sa-l atingeti in perioada urmatoare?
Mi-as dori ca maine sa fie ca si astazi…
Care sunt valorile si principiile in virtutea carora v-ati construit cariera si succesul?
Sinceritatea si valoarea! Increderea in divin si divinitate! Nu se poate explica, se simte…
In decembrie veti canta pentru publicul roman. Ce cadou v-ati dori pentru acest Mos Craciun?
Exista Mos Craciun?! Sa-i spuneti ca voi fi la Bucuresti de Craciun!
Angela Gheorghiu s-a nascut in Adjud, judetul Bacau, in data de 7 septembrie 1965.
A facut Liceul George Enescu si a urmat cursurile Conservatorului din Bucuresti (1990), avand-o ca profesor pe Mia Barbu.
Debutul international al Angelei Gheorghiu a avut loc in 1992, la Covent Garden in Boema. In acelasi an a cantat si la Metropolitan Opera din New York si la Staatsoper din Viena. Anul 1994 a insemnat consacrarea sa internationala ca soprana, pe scena Royal Opera House Covent Garden, cu rolul din Traviata. Performanta sa a fost atat de apreciata incat BBC-ul si-a intrerupt emisiunea pentru a transmite in direct opera. Presa timpului a anuntat: "S-a nascut o stea". Au urmat oferte permanente din partea celor mai prestigioase institutii muzicale ale lumii: New York, Londra, Paris, Salzburg, Berlin, Tokyo, Roma, Seoul, Venetia, Atena, Monte-Carlo, Chicago, Philadelphia, Sao Paolo, Los Angeles, Lisabona, Valencia, Palermo, Balbeck, Amsterdam, Kuala Lumpur, Z"urich, Viena, Madrid, Barcelona, Praga, Montreal, Moscova, Taipei, San Juan.
Primele inregistrari le-a facut in 1995 cu studiourile Decca: Traviata cu orchestra Royal Opera House Covent Garden, L’elisir d’amore cu orchestra operei din Lyon, Boema cu orchestra filarmonica a Scalei din Milano si recitaluri.
Urmatorul contract de exclusivitate pe inregistrari s-a semnat in 1998, cu EMI Classics. Drept rezultat, admiratorii sai au putut asculta arii si duete interpretate alaturi de Roberto Alagna, actualul sau partener de viata.
Albumele sale s-au bucurat de o unanima apreciere din partea criticilor muzicali si a iubitorilor de opera. Drept urmare, Angela Gheorghiu a fost rasplatita cu Gramophone Awards, Diapason d’Or Awards, Choc du Monde de la Musique din France, Cecilia Prize in Belgia, Deutsche Schallplattenkritik-Preis in Germania, Echo Award, Premiul Italian pentru productii muzicale si discuri lirice straine, Premiul criticilor din the SUA etc. In cadrul Classical Brit Award din 2001, Angela Gheorghiu a primit titlul de "Artista anului".
In decembrie 2000, Angela Gheorghiu a interpretet rolul principal in filmul Tosca, regizat de Benoit Jacqot. Angela Gheorghiu a mai interpretat-o pe Julieta in pelicula Romeo si Julieta realizata pe DVD pentru Online Classics si a fost invitata sa cante cu ocazia jubileului Reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii sau pentru Printul Charles.
In aprilie 2006, Angela Gheorghiu si-a facut debutul pe scena Scalei din Milano cu un recital, iar in mai a deschis Festivalul de Film de la Cannes. A revenit cu Traviata la Scala din Milano mai tarziu, in acelasi an.
Toate aceste realizari artistice i-au consolidat Angelei Gheorghiu locul privilegiat printre cele mai iubite voci ale operei. Relatia sa de dragoste cu tenorul Roberto Alagna a fost consfintita pe scena Operei Metropolitan, in 1996, cu prilejul reprezentatiei Boema, de catre primarul de atunci al New York-ului – Rudolph Giuliani. Angelei Gheorghiu si lui Roberto Alagna li s-a spus Cuplul de aur al operei.
La premiile de specialitate castigate de-a lungul carierei, li se adauga o serie intreaga de titluri care-i certifica recunoasterea internationala: "La Medaille Vermeille" a orasului Paris, titlul "Officier de l’Ordre des Arts et Lettres", "Chevalier de l’Ordre des Arts et Lettres" oferite de Ministerul francez al Culturii si Ordinul national pentru merit in grad de comandor, acordat de Presedintele Romaniei, in 2001.