Educatie pentru succesul femeilor
Care este originea acestui program?
Din 2002, guvernul Greciei finanteaza proiecte in cadrul "Programului grecesc pentru reconstructia economica a Balcanilor". Acest program se dezvolta pe trei mari componente: dezvoltarea infrastructurii publice, dezvoltarea investitiilor private si finantarea de proiecte mici. Proiectul "Educatie pentru succesul femeilor" este finantat prin cea de-a treia componenta a programului guvernamental.
De ce "Educatie pentru succesul femeilor"? Care este obiectivul?
In urma unui studiu intreprins in 2004, s-a constatat ca mai bine de 45% dintre somerii din Romania sunt femei, procentul crescand pentru Bucuresti si judetul Ilfov. Totodata, un studiu in companii ne-a aratat ca femeile ocupa mai putin de 40% din totalul pozitiilor existente, iar in unele cazuri chiar mai putin de atat. Avem ca obiectiv final angajarea a minim 15% dintre participante, in concordanta cu aspiratiile si nivelul lor de competenta. Totodata, incercam sa atragem atentia pietei, la modul general, ca femeile reprezinta o resursa "neexploatata" suficient.
Credeti ca lipsa femeilor din diferite sectoare de activitate este o problema a pietei de munca din Romania?
Cu siguranta ca este o deficienta a pietei de munca, dar n-as spune ca neaparat a celei din Romania. Aceasta problema o puteam gasi si in Grecia, si in alte tari. De aceea, trebuie neaparat facut ceva.
Cu cine ati colaborat pentru dezvoltarea si implementarea proiectului?
Am colaborat cu doua organizatii: Centrul pentru Formare si Management in Comert si compania Response International. Primii au facut selectia participantelor si au organizat cursurile, punand la dispozitie salile si toate elementele necesare unei bune desfasurari a acestora. Tot ei au subcontractat firma Response International pentru dezvoltarea si livrarea cursurilor, in concordanta cu obiectivele programului. Tot Response se ocupa de intocmirea dosarelor personale ale participantelor, precum si de identificarea posibililor parteneri pentru urmatorii pasi ai programului.
Ca tot ati pomenit de pasi, ce ne puteti spune despre etapele acestui proiect?
Proiectul a inceput cu o etapa de selectie a celor ce urmau sa participe. Criteriile au fost foarte simple: femei, cu domiciliul stabil in Bucuresti sau judetul Ilfov, fara loc de munca sau proaspete absolvente de liceu sau facultate. Pe langa faptul ca participantele trebuiau sa demonstreze ca sunt somere prin inregistrarea la Oficiul Fortelor de Munca, trebuiau sa trimita o scrisoare de intentie in care sa fie aratata motivatia lor pentru inscrierea in program. Au fost astfel selectate un numar de 130 de femei, care au intrat in programul de training. Acesta a constat in zece zile de curs pe subiectele: Business Planning, Communication Skills, Commercial Awareness, Introduction to Management si Career Planning. Au fost invatate cum sa alcatuiasca un plan de afaceri, pornind de la planificarea propriului timp, cum sa tina cont de clientii interni si externi si cum sa-si construiasca o cariera de succes. Pe parcursul programului, au avut de rezolvat un numar de exercitii si de completat niste chestionare, pe baza carora, in acest moment, li se alcatuieste asa-numitul "Dosar Personal".
Ce reprezinta acest dosar personal?
Un dosar personal este compus din doua sectiuni. Prima reprezinta evaluarea nivelului unor competente specifice (planificare si organizare, analiza problemelor, judecata, viteza de decizie, comunicarea scrisa) prin intermediul unor simulari prin care au trecut participantele. A doua sectiune este o analiza a profilului personal, realizata de Thomas International.
Ce mai urmeaza?
In acest moment, pe langa alcatuirea dosarelor, suntem in plin proces de identificare a potentialilor parteneri pentru ultimele doua etape: vizitele pe piata si Ziua Carierei. Vrem ca, dupa ce le-am oferit cunostintele teoretice si dupa ce le-am lasat sa-si exerseze noile abilitati, sa le ducem pe participante sa viziteze niste companii de succes din mediul de afaceri romanesc. Astfel, vor avea ocazia sa-si dea seama ce rol vor sa-si asume in viitor intr-o companie. Programul va culmina cu Ziua Carierei, care va insemna o intalnire a cererii cu oferta. Potentialii angajatori se vor intalni cu participantele, vor avea interviuri preliminare si vor putea ulterior sa le invite la un interviu mai elaborat. Pe langa faptul ca vor beneficia de posibilitatea angajarii unui numar nelimitat de persoane deja pregatite, angajatorii se vor putea bucura si de o evaluare a acestor potentiali angajati.
Ati stabilit vreo data pentru acest eveniment?
Da, Ziua Carierei va avea loc pe data de 17 mai. Noi, in numele guvernului grec, facem toate eforturile sa atragem atentia asupra acestui program si va recomandam cu caldura sa participati la aceste doua evenimente. Cum taxa de participare este modica, speram sa atragem cat mai multe companii. In plus, vrem sa multumim partenerilor nostri, in special domnului Barnea de la Centrul de Formare, pentru modul in care au inteles sa conduca acest program.