Invata sa relationezi cu angajatii
Ce presupune un masterat in resurse umane?
Notiunea de "resurse umane" este foarte concreta pe piata muncii, in sensul ca se stie clar ce are de facut un om de resurse umane. Din pacate, in Romania, nu exista o specializare profesionala care sa se numeasca "specialist in resurse umane". Este o denominare pe cartea de munca, care nici ea nu era posibila pana de curand, pentru ca nu exista un termen in codul ocupatiilor din Romania care sa corespunda specialistului de resurse umane. In Europa si SUA, asa cum te specializezi ca economist sau inginer, exista si specializari profesionale pe resurse umane. La noi, domeniul este unul hibrid, in sensul ca ti se cer competente majore in mai multe arii de cunoastere: psihologie, economie, management, comunicare etc. Masterul de Comunicare Manageriala si Resurse Umane este fundamentat pe o paradigma psihologizanta, deci in principal se face psihologia organizationala, "impanata" cu elemente de management, de economie si de drept, totul cu un fundament puternic reprezentat de stiintele comunicarii.
Candidatii sunt deja "formati" in domeniul resurselor umane?
Accesul nu e restrictionat din punctul de vedere al facultatii absolvite, ci de competentele in domeniu, acumulate prin munca sau formare profesionala in universitate. Pana acum, admiterea presupunea un examen scris destul de dur, cu multa bibliografie. Incepand cu septembrie 2005, selectia se va face in urma unui interviu si a prezentarii unui eseu in fata comisiei. Regulile de redactare si temele de eseu sunt comunicate in brosura de admitere si pe site-ul facultatii. Va fi un interviu dur, pentru ca locurile sunt limitate: 580 de locuri pentru cele trei masterate-emblema – de PR, de proiecte si de RU – dintre care 262 s-au ocupat deja la inscrierile din iunie. Locurile cu taxa sunt in jur de 10-20, inca nu s-a stabilit. Depinde si de calitatea studentilor.
Care este profilul candidatului la acest masterat?
Majoritatea celor care se inscriu sunt absolventi de comunicare, economie sau stiinte economice, care doresc sa activeze sau lucreaza deja in domeniul resurselor umane. S-au "furisat" si cativa juristi si ingineri, care au reusit sa faca fata standardului de admitere, dar probabil le este mai greu, pentru ca in scoala nu au avut de-a face cu astfel de materii. Cand intri in domeniul resurselor umane, realizezi ca iti pot lipsi competente importante de care ai nevoie. Unui economist ii lipsesc competentele de psiho-diagnostic, psihologului ii lipsesc competentele de comunicare interna sau juridice. Pentru ca e un domeniu hibrid, majoritatea profesionistilor in resurse umane din Romania s-au format din mers, atunci cand piata nu era foarte dezvoltata. Acum, piata este deja matura si nu i se mai permite unui angajat in RU sa nu fie deprins cu anumite lucruri.
Prin ce se deosebeste masterul de la SNSPA de alte mastere?
Vocatia SNSPA este indreptarea spre practic. De exemplu, masterul nostru de publicitate este cel mai bun in domeniu, datorita asocierii cu Ogilvy & Mather si, mai nou cu International Advertising Asociation (IAA), care inseamna, la urma urmei, o asociere cu toate agentiile de publicitate din Romania si cu o buna parte dintre marii sponsori de publicitate. Ne laudam cu faptul ca avem cadre didactice care, inainte de a fi profesori, sunt practicieni. Este valabil si in cazul Masterului de Resurse Umane.
In primele doua editii, masterul a fost mai putin orientat inspre lucruri practice. Acum avem o cutuma, imprumutata din SUA, care se numeste "reaction paper". Este o tema pentru acasa, sub forma unui proiect, sau a unui desen, sau a unei recenzii, care insa difera de la un student la altul. Lucrarea trebuie predata la dead-line, studentii fiind astfel pregatiti cu programul viitorului loc de munca. Numarul reaction paper-urilor difera, in jur de trei-patru la un curs, la intervale de aproximativ doua saptamani. Pe langa acestea, studentul are de pregatit lucrari mai ample. Dar, daca nu reuseste sa-si predea la timp toate reaction paper-urile, nu acumuleaza destule puncte pentru a intra in examen. Incercam sa obisnuim studentii cu faptul ca trebuie sa lucreze serios, calitativ si la timp.