Nu te opri la prima soluţie. Caută în continuare!
Domnule Shapiro, inovaţia este un cuvânt atât de des folosit, încât riscă să devină clişeu şi de foarte multe ori modelele de inovaţie binecunoscute în business nu reuşesc să mai producă rezultate. Există o modalitate de a schimba această percepţie, astfel încât să începem să gândim diferit despre modul în care inovăm?
Categoric, da! Una dintre probleme este confuzia generată de definiţia inovaţiei. Ea nu înseamnă procese noi, servicii noi, idei noi şi nici măcar modele noi de business. Acestea sunt elementele implicite, şi nu rezultatul final. Obiectivul inovaţiei este ca organizaţia dumneavoastră să fie mai adaptabilă. Vreţi schimbare rapidă şi durabilă, nu schimbare de dragul schimbării. Unul dintre motivele pentru care inovaţia dă greş frecvent este că ajungem să ne îndrăgostim de idei şi de sugestii. Cele mai multe organizaţii nu au nevoie de mai multe idei, ci de soluţii la provocări importante care să poată fi în cele din urmă implementate şi să aducă rezultatele dorite. Inovarea este un proces de tipul «end-to-end», care porneşte de la o problemă, o provocare sau o oportunitate şi se încheie cu crearea de valoare.
V-am auzit spunând că „experienţa este inamicul creativităţii” şi trebuie să recunoaşteţi că este o afirmaţie greu de digerat. La urma urmei, toţi căutăm să dobândim experienţă profesională, iar companiile caută, de cele mai multe ori, candidatul cu cea mai mare experienţă. Care este efectul secundar al acestei abordări?
Neurologii care studiază creierul uman au observat existenţa unor punţi neuronale care îi ajută pe oameni să rezolve rapid problemele. Acestea sunt „traseele” care se formează în creier atunci când te gândeşti la ceva în mod repetat sau pentru o perioadă îndelungată de timp. Ele fac creierul mai eficient, dar generează, de asemenea, „pete oarbe”. Când eşti expert, îţi este greu să priveşti lucrurile diferit. Cu cât suntem mai focusaţi, cu atât ne scade vederea periferică. Trebuie subliniat faptul că cele mai multe inovaţii sunt dezvoltate de experţi. Experţi în domeniu, cum se spune. Aceasta înseamnă că, dacă dorim rezolvarea unei probleme de chimie, un chimist este cel care ne oferă soluţiile. Însă cercetările arată că „descoperirile revoluţionare” sunt întotdeauna dezvoltate de oameni din cu totul alte domenii de activitate. Dacă vreţi să rezolvaţi o problemă care ţine de chimie, soluţia ar putea veni în mod neaşteptat din biologie sau nanotehnologie. Experienţa este…