Peter Weiss – In valtoarea riscului
Pe 15 septembrie, falimentul bancii americane de investitii Lehman Brothers a zguduit pietele financiare, iar bancile europene au reactionat chiar in ziua urmatoare. Banca Angliei, Banca Centrala Europeana si Banca Nationala a Elvetiei au intervenit si au injectat lichiditati de miliarde de euro pe pietele monetare. Cat de grava e situatia?
Trebuie sa facem o distinctie intre cele doua evenimente. Faptul ca Lehman Brothers au intrat in faliment e o veste proasta, dar injectia de lichiditati e o veste buna. Eu cred ca este foarte bine ca bancile centrale sa ia in considerare eventualele consecinte ale acestui faliment in legatura cu riscul sistemic pe care l-ar putea produce. Si de aceea cred ca e bine ca bancile europene au actionat coordonat si au plasat sau, cel putin, si-au aratat disponibilitatea de a plasa lichiditati masive in piata.
Vom fi si noi afectati?
Cred ca businessul romanesc e in mare parte un business national, concentrat si sustinut de un numar restrans de oameni, iar corporatiile care opereaza pe piata interna, fie romanesti, fie straine vor fi relativ neafectate. Sistemul financiar romanesc nu are acelasi gen de expunere transnationala pe care o au bancile din Statele Unite sau din Europa Occidentala. Evident ca intreaga lume este afectata de faptul ca unele institutii financiare nu vor mai exista si de faptul ca unele companii isi vor reduce forta de munca. Activitatea economica va scadea ca urmare a acestor evenimente. Dar toate acestea sunt efecte indirecte si nu directe ale crizei pe care o traverseaza piata financiara.
ABN AMRO a fost preluata de Royal Bank of Scotland si se afla in plin process de rebranduire. La ce ar trebui sa se astepte comunitatea de business in urma acestei preluari?
Piata este obisnuita cu banca ABN AMRO care a fost prezenta in Romania si a investit aici in ultimii 13 ani. Schimbarea pe care o vor vedea oamenii in curand este noul nume si o noua emblema pe frontispiciu. Dar personalul va ramane acelasi, iar calitatea serviciilor si a produselor vor fi cele cu care oamenii deja s-au obisnuit. Ceea ce se va intampla in plus, este ca de acum incolo vechea ABN AMRO si "batrana" RBS, ca sa spunem asa, isi vor alatura fortele si punctele tari, isi vor combina gama de produse pentru a oferi mai multe alternative clientilor romani si corporatiilor romanesti.
Cum va afecta aceasta schimbare oamenii si procesele din organizatie?
In privinta oamenilor, pe termen scurt, nu ma astept la nici o schimbare. Avem planurile noastre de crestere si de dezvoltare pe care le-am conceput deja si pe care in mod regulat le actualizam si de care ne vom ocupa in continuare. In privinta proceselor, trebuie sa precizez ca Royal Bank of Scotland are o reputatie internationala pentru eficienta si chiar are un coeficient de eficienta demn de invidiat, asa ca vom avea multe de invatat de la ei despre cum ne putem eficientiza procesele. In acest fel, vom imbunatati serviciile pe care le oferim clientilor nostri din Romania.
Ce definitie dati leadershipului? Ce reprezinta pentru dv.?
Stiu ca fiecare profesor ii da o alta definitie. Leadershipul inseamna nu doar sa fii capabil sa ai o viziune si sa stii catre ce vrei sa se indrepte organizatia ta, ci sa poti sa transferi leadershipul asupra oamenilor cu care lucrezi, iar ei sa fie dispusi "sa cumpere" viziunea si strategia ta.
Ce alte calitati sunt importante pentru un lider?
Ceea ce e important si, totodata, unul dintre principiile dupa care m-am ghidat eu de-a lungul anilor este sa cauti sa fii deschis, corect si transparent, in asa fel incat oamenii sa stie exact cum sa se raporteze la tine, la ce astepti tu de la ei si sa stie care este directia spre care ne indreptam impreuna.
Cum trebuie crescute talentele pentru a dezvolta acest gen de calitati?
Cred ca sunt calitati pe care le poti dezvolta doar intr-o oarecare masura. In mare parte, oamenii le aduc cu ei atunci cand se alatura organizatiei. Ele sunt conditionate de pregatirea academica, pe de o parte, si de valorile pe care si le-au dezvoltat in timpul vietii, pe de alta parte, valori pe care fie si le-au insusit singuri, fie le-au mostenit din familie. Cand ne alegem oamenii pe care dorim sa ii avem in organizatie, cautam acele valori care se aliniaza cu cele ale organizatiei noastre, iar una dintre valorile principale este integritatea. Ea este fundamentala. Daca ai integritate si dorinta de a asculta si de a asimila, munca in banca se poate invata.
Sunteti membru in Consiliul consultativ al ASEBUSS care pregateste viitorii lideri din Romania. Care sunt punctele forte si punctele slabe ale liderilor romani? Exista leadership feminin?
Participarea in Consiliul consultativ de la ASEBUSS imi da posibilitatea sa raman in contact pe de o parte cu mediul academic, si, pe de alta parte, cu liderii generatiei de maine. Imi face placere si ma mentine conectat cu anumite zone de business care nu fac parte din munca mea de zi cu zi, asa ca reprezinta parte din "educatia mea permanenta". Cred ca liderii romani sunt talentati, muncitori, ambitiosi si foarte dornici sa invete. Din acest motiv, dar si datorita schimbarilor rapide si profunde din economia si societatea romaneasca, ei se asteapta sa avanseze profesional foarte repede, inainte de a fi acumulat experienta relevanta. In ABN AMRO exista contextul care combina ambitia si talentul cu oportunitatea de lucru alaturi de colegi intr-un stadiu mai avansat al carierei, ceea ce le permite tinerilor sa se dezvolte profesional. In banca noastra veti intalni multi tineri de 20 si 30 de ani in pozitii foarte importante, indiferent daca este vorba despre femei sau barbati. Ma intrebati daca eu cred in leadershipul feminin? Absolut! E suficient sa aruncati o privire asupra organigramei noastre unde multe femei ocupa pozitii manageriale.
Ati urmat studiile universitare in SUA si acolo v-ati obtinut diploma de MBA. Ati resimtit incongruente intre ceea ce va invatasera la scoala si ceea ce ati intalnit mai tarziu in practica?
Nu le-as numi incongruente. As spune ca, mai degraba, ceea ce invatam in scoala este, in mod evident partea educatiei care nu se incheie niciodata. Educatia formala (scoala, universitatea) iti construieste baza, fundamentul. Cu toate acestea, nu te poate pregati complet pentru toate provocarile cu care te vei confrunta in cariera. Cred ca trebuie sa fii cu mintea deschisa permanent si sa continui sa inveti. De la sefi, de la colegi, de la prieteni, de la subordonati, de la membrii familiei si din toate situatiile "unice" prin care treci. Si sa nu-ti fie teama sa iti asumi riscuri si sa faci greseli (ma refer la cele calculate).
Exista oportunitati lipsite de risc?
Pentru noi riscul face parte din business. Chiar criza financiara pe care o traversam in ultimele luni demonstreaza clar ca suntem intr-o industrie a riscului. Trebuie sa tii cont de risc cand lucrezi in acest domeniu, dar la fel de important e si pentru tine ca individ sa iti asumi riscuri. Totodata, este crucial sa stii ce reprezinta riscurile si care sunt suisurile si coborasurile pe care le implica. Nu poti sa le ignori si nu ai intotdeauna toate informatiile, dar trebuie sa iei in calcul toate variabilele inainte de a decide daca iti iei sau nu un anumit risc. Cat despre riscurile pe care mi le-am asumat eu, unul dintre ele a fost acela de a pleca din tara mea de origine cand aveam saptesprezece ani si de a porni pe calea unei cariere internationale, care ma poarta, de obicei, la fiecare cativa ani intr-o alta tara. O tara despre care nu stiu nimic dinainte si de la care nu stiu la ce sa ma astept. Iar eu am cautat de fiecare data sa valorific acest tip de experienta cat mai bine cu putinta.
Au fost situatii in care ati fi dorit sa faceti lucrurile cu totul altfel?
Hmm… Mai frecvent sunt intrebat daca am comis greseli. Greseli am facut o gramada si cred ca singurii oameni care nu gresesc sunt doar cei care stau degeaba. Si consider ca e normal sa gresesti. Important este ca atunci cand descoperi ca e vorba de o greseala, in primul rand sa o recunosti si apoi sa incerci sa o repari, sa cauti sa inveti din ea si sa te straduiesti sa nu o repeti. Dar daca ar fi sa ma uit in urma si sa ma gandesc daca as fi facut ceva diferit, mai bine sau mai rau in cei peste 26 de ani pe care i-am petrecut in ABN AMRO, as zice ca una peste alta eu sunt multumit de ceea ce am facut, unde ma situez si de ceea ce am realizat, cu bune si rele. Situatii perfecte nu exista.
V-ati nascut in Argentina. Care e sentimentul pe care il aveti fata de tara dv. si fata de oamenii de acolo?
Argentina este o tara grozava. O tara bogata si prietenoasa, iar argentinienii, care sunt si ei latini, ca si romanii, sunt foarte deschisi, prietenosi si se bucura la maxim de viata. E o tara frumoasa, cu peisaje extraordinare dar care, din nefericire, a avut de-a lungul istoriei foarte multe probleme. A trecut printr-o criza financiara, economica si sociala grava in 2001 si chiar anul acesta a inregistrat o situatie dificila. Nimeni nu pricepe cum o tara asa de bogata si de frumoasa are asa de mari probleme. Si intr-adevar, e ceva foarte greu de explicat.
Aveti o amintire speciala care va leaga de ea?
Nu poate fi vorba de o singura amintire. E o parte din viata mea pe care am petrecut-o acolo si un timp pe care inca il petrec acolo cu familia si prietenii mei, fiindca merg destul de des.
Posturile pe care le-ati detinut la ABN AMRO v-au purtat de pe un continent pe altul, din America de Nord si de Sud in Australia, din Orientul Mijlociu in Europa. Ce avantaje ofera o astfel de expunere internationala? Va ajuta sa va raportati mai usor la angajatii de alta nationalitate?
Calatoriile reprezinta unul dintre hobby-urile mele… Dar lasand gluma de-o parte, am convingerea ca expunerea internationala este extrem de importanta pentru un tanar cu aspiratii de lider care isi doreste sa opereze la nivel international, fie intr-o companie multinationala, fie intr-o companie romaneasca aflata in expansiune in strainatate. In cazul meu, dupa ce am studiat si am trait in vreo zece tari, am calatorit in multe altele, pot sa spun ca a fost intotdeauna o experienta valoroasa. Ma consider privilegiat pentru ca am avut posibilitatea sa lucrez cu atatea echipe din culturi si cu mentalitati diferite.
Sunteti in Romania din 2005. Care este momentul cel mai intens pe care l-ati trait aici?
Nu pot sa evoc acum un anumit moment. Ce m-a impresionat aici a fost in primul rand modul deschis si placut in care am fost primit de banca, de comunitate, de oameni, in general. In al doilea rand, a fost felul in care am lucrat impreuna cu colegii mei pentru a dezvolta businessul. Sunt mandru de asta si consider ca tocmai bazandu-ne pe calitatile de leadership despre care vorbeam mai inainte am reusit sa introducem produse noi pe piata si am facut-o cu un oarecare succes. De acum incolo, vom face acest lucru sub un nou brand si o noua emblema, combinand punctele noastre tari si cunoasterea pietei pe care ne-am consolidat-o in ultimii 13 ani cu avantajele pe care le aduce cu sine Banca Regala a Scotiei.
Cum te diferentiezi de competitori cand produsele si serviciile sunt in mare parte aceleasi?
Cand ofertele sunt aproximativ egale, important este cat de rapid reactionezi la nemultumiri si cum le rezolvi. Ceea ce vi se intampla dv. in calitate de client ni se poate intampla si noua, institutiilor. Din cand in cand, ceva merge prost. Decizia de a continua relatia cu furnizorul unui produs sau serviciu, indiferent daca e vorba de un supermarket, o linie aeriana sau o banca depinde de felul in care institutia respectiva a reactionat la o problema de-a ta. Daca a reactionat pozitiv, vei fi impresionat, le vei spune celorlalti ca desi a existat o problema, firma respectiva a reactionat corect si astfel loialitatea fata de respectiva institutie va creste.
A existat si vreun moment stanjenitor de cand sunteti in Romania?
Nu, nu-mi amintesc. O sa ma mai gandesc si daca imi dau seama ca a existat si se poate publica, vi-l voi spune. Pot sa va asigur insa ca n-am facut niciodata gafe de genul: "Sunt foarte fericit ca ma aflu aici, la Budapesta".
"Adu lucrurile in plan personal", ne sfatuiesc expertii in managementul oamenilor, in ideea ca te poti face mai usor inteles daca angajatii iti vad latura umana. Cum facem asta la serviciu, fara a incurca, totusi, planul personal cu planul profesional?
Managementul oamenilor este prin definitie "personal". Fii deschis si transparent, corect si accesibil. E bine sa asculti, mai ales in relatia cu echipele multiculturale. Fiecare are ceva de spus, intotdeauna ai ceva de invatat si de fiecare data poti sa iti aduci o contributie la situatia data.
Care este impresia falsa pe care o au oamenii despre dv.?
Nu ma intrebati pe mine, intrebati-i pe ceilalti!
Peter M. Weiss
Presedinte, ABN AMRO Bank Romania, 49 de ani
Nascut in Argentina
Casatorit
A absolvit Universitatea Vassar College din New York
Absolvent de MBA la Universitatea Duke din Durham, SUA.
Lucreaza pentru ABN AMRO din anul 1982.
A lucrat in numeroase zone de activitate ale bancii ABN AMRO si a ocupat diferite functii pe diverse continente – America de Nord si de Sud, Europa, Australia si Orientul Mijlociu.
Inainte de venirea in Romania in 2005, Weiss a ocupat timp de cinci ani functia de presedinte al ABN AMRO in Grecia.
L-am cunoscut pe Peter acum patru ani, cand am aterizat la Bucuresti si cautam sa redresam companiile achizitionate de grupul nostru aici. In cateva luni, am reusit sa consolidez cu el o relatie de afaceri sanatoasa si am inceput sa ne facem timp de schimbat impresii. Peter s-a dovedit atunci o persoana cu o judecata agera, dar in acelasi timp prudenta si cumpatata. In afara reuniunilor publice, are o parere proprie si ferma despre tot ce se petrece in lume. Este omul cu care oricine ar vrea sa stea de vorba si sa se consulte inainte de a lua o decizie. I-as zice Peter, specialistul in macroeconomie.
Cativa ani mai tarziu, dupa mai multe iesiri impreuna, l-am descoperit pe Peter – dansatorul. Umorul sau este adanc si surprinzator. El vede dincolo de aparente si combina umorul cu judecata inteleapta. Ce privilegiu pentru un bancher!
Apoi l-am descoperit pe Peter – calatorul: pentru ca e mereu pe drum, undeva intr-o masina, strabatand tara sau intr-un avion, in afara tarii. Nu il gasesti niciodata in acelasi loc. E ca un curier DHL, mereu in miscare. Suporta bine traficul haotic si rezista la drumurile cu denivelari. Tousi, daca e sa zaboveasca undeva, se dovedeste a fi un martor curios si plin de finete.
Paolo Bassetti, Vicepresedinte executiv, Tenaris
Oamenii privesc domeniul bancar ca pe ceva destul de plictisitor, dar Peter inlatura imediat aceasta prejudecata. E un ambasador excelent al profesiei sale, dotat cu un nemaipomenit simt al umorului si cu prezenta de spirit. E un tip inteligent si citit, iar atunci cand stai cu el la masa si discuti pe marginea unor subiecte diverse, nu simti deloc cum trece timpul. Contez mereu pe el cand am nevoie sa ma lamuresc in legatura cu cele mai noi evenimente care pot afecta viata sau businessul meu. Obisnuiam sa ma plang ca programul meu de calatorii e infernal, dar in comparatie cu al lui, al meu pare lejer.
Peter calatoreste in toata lumea pentru afaceri, impartindu-si timpul intre o banca aflata pe un continent si una de pe altul, gasind totusi ragazul sa isi viziteze si familia din Argentina. Nu incetez sa ma minunez ce vioi arata dupa o expeditie-maraton de tipul acesta!
Acum, Peter lucreaza pentru o banca scotiana si trebuie sa se adapteze la noile paradigme culturale pe care le presupune aceasta schimbare. Mi-a zis ca si-a pus un kilt la un eveniment de la Constanta, dar nu-l cred pana cand nu vad fotografiile!
E reconfortant sa te intalnesti cu o persoana veritabila cum e Peter si ii promit ca de acum incolo n-o sa-l mai sacai atat cu lucrurile pe care le aflu de pe Wikipedia!
Richard Moat, CEO Orange Romania