Povestea românului care ZBOARĂ pentru binele altora. La propriu
S-a născut la data de 18.02.1972 și face parte dintr-o familie a cărei filiație se regăsește din cele mai vechi timpuri în Giurgiu. Și-a dorit să zboare din copilărie, după ce a citit despre Aurel Vlaicu, și nu i s-a părut foarte greu să construiască, la rândul lui, un deltaplan cu ajutorul căruia să se lanseze de la etajul 1 al blocului.
Recunoaște că acest prim proiect nu a fost unul din succes, însă după vârsta de 30 de ani a început să construiască aeronave reale, care să corespundă abilităților sale de pilot.
Copilăria unui visător ambițios
Cariera profesională a lui Marian este similară cu cea a unui sportiv de performanță. A început la vârsta de 6 ani la karting și a continuat cu motociclism sportiv – ramura speedway, axată pe viteză, fiind unul dintre campionii României la acest sport. Fastul și amploarea competițiilor Speedway în România au dispărut odată cu celelate sporturi ce ne situau pe noi, românii, pe podium. Speedway-ul este în continuare sport național în Polonia, Cehia, Ucraina, Rusia. Giurgiuveanul este singurul pilot de paramotor din judeţ şi printre puţinii instructori din ţară, fiind fondatorul Clubului Moto Fly Ro şi al Clubului Romania Private Aeroclub.
Marian era un puşti pus pe fapte extreme, ca atare, s-a înscris la cursuri de judo. La 14 ani făcea deja motociclism de performanţă, iar visul lui a fost să ajungă la Liceul de Aviaţie. „ Ai mei nu m-au lăsat, aşa că am făcut liceul de Marină din Giurgiu”, spune el precizând că la rândul său nu „s-a lăsat” şi a învăţat să zboare.
„În cariera mea militară a trebuit să fac salturi cu paraşuta. Atunci, pasiunea s-a aprins şi mai tare”, mai spune el. De 11 ani, zboară cu paramotorul şi a învăţat cum să îi pregătească şi pe alţii în acest sport extrem.
Are elevi cu vârste peste 80 de ani
„Senzaţia în aer este într-un fel de… libertate, dar mai degrabă simţi că poţi controla tot ceea ce faci, e vorba despre satisfacţie, despre autocontrol”, zice Marian, precizând că în aviaţie nu există vârstă. „Dacă o persoană este sănătoasă, poate pilota şi la 80 de ani”.
De altfel, cel mai vârstnic „elev” al său are 82 de ani, iar cel mai tânăr, fiica sa, Denisa, de la vârsta nr 4 ani.
„Ambele fiice ştiu deja să piloteze, dar Denisa zboară de la 4 ani. Tot ea este şi practicant de arte marţiale”, afirmă cu mândrie pilotul. În 2008, Marian Cojocaru a intrat în Cartea Recordurilor pentru cel mai lung zbor cu paramotorul, fiind vorba despre o distanţă de 380 de kilometri, între Metz şi Luxembourg, parcursă în şase ore.
De atunci, recordul lui nu a mai fost depăşit. Cel mai mult lui Marian îi place să zboare deasupra localităţii Comana, acolo unde a şi realizat primul aerodrom privat din Giurgiu.
Descoperirea zborului cu parapanta se datorează unui foarte bun prieten din Giurgiu, Dan Gâdea. Propriu-zis, au făcut în joacă un schimb între motocicletă și parapantă și așa a început povestea zborului.
Povestea a crescut odată cu el
În prezent, Marian este pilot-instructor de paramotor, iar școala Moto Fly Ro a pregătit de-a lungul timpului peste 20 de piloți. La Aerodromul Comana unde se țin cursurile, piloții au posibilitatea să se cazeze, să servească masa și să învețe într-o sală de curs special amenajată. Astfel că, elevii școlii de zbor provin din toată țara și fac acest drum pentru că Marian este un instructor desăvârșit.
Marian are câte o parte din suflet peste tot, și la serviciu, și la zbor și pentru familie. Paramotorul ADler a fost lansat după ani de experiență, pentru că lipsa unei finanțări substanțiale nu permite un Fiasco, pur și simplu, nu îți permiți să pierzi. Producția unei aeronave este strict reglementată, iar în România nu există producători specializați în construcția de paramotoare și motodeltaplane.
„Dezvoltarea acestui proiect în România însemna ca timp de 3 ani să plătim o serie de ingineri care să facă măsurători, cercetări și încercări, să punem la dispoziție o serie de echipamente pe care aceștia să lucreze și, bineînțeles, să plătim și salariile în cadrul acestui proiect. Poate nu ar fi fost așa rău dacă acest domeniu aeronautic nu ar fi făcut parte din excepțiile de la finanțarea europeană. Bulgaria produce de peste 15 ani aeronave ultraușoare pe care le exportă majoritar în Germania, sunt mult înaintea noastră. ADler este un paramotor creat pentru piloții cu experiență, este un aparat situat valoric la limita superioară a pieței și am ales pentru producție cel mai mare constructor din Bulgaria, Avio Design Ltd.”, spune Marian Cojocaru.
Din 2007 echipa Avio Design Ltd. a participat la toate evenimentele aeronautice organizate de Marian, inițial la Giurgiu și din 2010 la Aerodromul Comana de lângă București, așa că baza acestui proiect joint-venture este o foarte bună prietenie și colaborare. În ianuarie 2012 ADler a fost un desen pe un șervețel, în mai 2012 aparatul a fost lansat în România la Aerodromul Comana și în iunie 2012 a avut loc lansarea la nivel internațional în cadrul „Mondial Paramoteur 2012” în Franța.
„Obiectivele pentru următorii ani sunt îndrăznețe și suntem deschiși pentru cei care vor să investească în ideile noastre,” afirmă Marian Cojocaru.