Richard Branson: In curand, turist in spatiu
Oamenii din generatia mea, care au crescut in anii '60, credeau ca aterizarile pe luna au fost doar inceputul unei mari expansiuni a calatoriilor spatiale, asa cum zborurile-record deasupra Atlanticului stabilite de catre John Alcock, Arthur Whitten Brown si Charles Lindbergh au insemnat doar inceputul calatoriilor aeriene. Visele ne-au fost spulberate odata cu moartea celor sase membri ai echipajului de pe Challenger si a Christei McAuliffe, profesoara care ar fi putut fi primul astronaut amator care s-a alaturat unei misiuni spatiale.
Da iata ca in sfarsit, tehnologia este pe cale de a schimba istoria. Virgin Galactic si un mic grup de rivali de-ai nostri, finantati din fonduri private, sunt pe punctul de a deschide o noua era spatiala.
Impreuna cu Scaled Composites, partenerii nostri in materie de proiectare, suntem pe cale sa dezvoltam un sistem care economiseste energia si care poate propulsa navetele spatiale pentru numai o fractiune din costurile actuale. Prin lansarea navetelor direct din atmosfera si nu de la sol, vom minimiza impactul asupra mediului si intr-o zi vom face din calatoria in spatiu ceva la fel de obisnuit cum este, sa zicem, o calatorie peste ocean acum.
Dintre industrii, majoritatea a trecut prin schimbari uriase in ultimii 40 de ani, dar calatoriile in spatiu au ramas in urma. O lansare costa aproximativ 1 miliard de dolari. Chiar si in cazul unui satelit micut de 200 de kg. (de marimea unei masini de spălat) lansarea costa cel putin 30 de milioane dolari. Aceasta ne limiteaza in prezent si capacitatea de a accesa spatiul in scopuri industriale.
O astfel de bariera aflata in dezvoltarea industriei in spatiu este importanta, deoarece in urmatorii o suta de ani, explorarea spatiului si dezvoltarea de tehnologii aferente vor fi cheia de supravietuire a umanitatii. Satelitii care monitorizeaza schimbarile vremii si impactul acestora ne vor ajuta sa rezolvam problemele cauzate de schimbarile climatice si de suprapopulare, cum ar fi penuria de alimente. Avertismentele meteorologice primite din timp de agricultorii din regiunile vizate ar ajuta la salvarea culturilor şi pastrarea resurselor. Desi primii pasi au fost facuti in acest domeniu, mai sunt multe de facut.
Astazi avem capacitatea de a monta panouri solare extraplanetare pentru a genera energie, care poate fi folosita pe pamant (dar si in spatiu) – pentru a deservi fermele agricole, de exemplu, dar si unele fabrici si uzine. O revoluţie industriala de aceasta natura ne-ar ajuta imens in batalia impotriva schimbarilor climatice, eliminand atat nevoia de a genera surse de energie dar si a diminua unele surse cauzatoare de caldura si poluare. Din pacate, acest progres tehnologic a fost intarziat de aceasta dependenta a noastra de sisteme de lansare de navete spatiale prea scumpe si proiectate cu o jumatate de secol in urma.
Acum e momentul sa intre in peisaj turismul spatial. Aflat inca in zilele sale de pionierat, el furnizeaza companiilor private finantarea necesara pentru a dezvolta sisteme noi de lansare a navelor spatiale, cum este propriul nostru sistem, care va spori siguranta de a calatori in spatiu si va permite reducerea costurilor si impactul asupra mediului.
Cei 380 de clienti ai nostri au facut deja investitii de peste 50 milioane dolari in depozite, contribuind macar in parte la investitia noastra totala de peste 450 milioane dolari intr-un sistem de lansare de nave din spatiul aerian.
Astronautii nostri vor fi din toate domeniile. Artisti, oameni de stiinta, antreprenori si finantisti, care au toti acelasi vis: de a vedea planeta de sus si de a experimenta starea de imponderabilitate. In acest fel, vor contribui la dezvoltarea unei noi abordari in turismul spatial.
Acesta nu este nici pe departe un proiect simplu. Pentru a veni in ajutorul eforturilor facute in aceasta directie, in 2004 administratia Bush a adoptat un set de legi pentru a crea un cadru de reglementare care sa permita dezvoltarea unor standarde de siguranta care sa inspire incredere pasagerilor. Sunt convins ca in timp si alte guverne vor face acelasi lucru.
Scaled Composites nu este singura companie care proiecteaza sisteme alternative de lansare. Elon Musk, CEO si CTO al Space X, este pe cale sa construiasca o racheta cu propulsare de la sol care isi propune sa revolutioneze programul de lansari catre Statia Spatiala Internationala. Boeing, in parteneriat cu Space Adventures, au anuntat ca au si ei planuri similare, bazandu-se partial pe turismul spatial pentru a stimula finantarea. Si alte companii vor intra in competitia pentru gasirea metodelor cele mai bune de a muta productia industriala in afara planetei Pamant, din nevoia de a salva mediul.
Calatoriile in spatiu nu mai tin doar de domeniul science-fictionului sau de domeniul viitorului. Ele ne vor ajuta sa dezvoltam solutii practice pentru unele dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta omenirea, si care, in combinatie cu inventivitatea noastra innascuta, ne va inspira pe noi toti sa ne dorim sa ajungem intr-o zi la stele – literalmente, sper!
Traducere din limba engleza: Daniela Oancea
Fotografie: gTarded/Flickr