Richard Branson: Propulsare către sustenabilitate
Întrebare: Care este următorul proiect privind dezvoltarea durabilă? (Emily Lau, cititor al revistei Entrepreneur, Statele Unite ale Americii)
Răspuns: Industria aviatică se confruntă cu provocări foarte dure: crearea unui nou mod de a face afaceri utilizând mai puţină energie, se bazează pe surse regenerabile de energie şi minimalizarea sau eliminarea deşeurile. Avem nevoie să dezvoltăm un combustibil alternativ şi sustenabil pentru avioane. În timp ce oamenii pot alege să cumpere vehicule hibrid şi electrice, pot opta să meargă cu autobuzul în loc să meargă cu maşina proprie pe benzină, în călătoriile cu avionul nu ai parte de opţiuni. Îndiferent dacă te urci în avion pe Heathrow, JFK sau Narita, acesta va fi mereu alimentat cu kerosen.
Acest lucru trebuie să se schimbe. Anul viitor, companiile aeriene vor fi incluse în sistemul Uniunii Europene de comercializare a cotelor de emisii (un sistem care permite companiilor să cumpere şi să vândă cotele emisiilor de carbon) ceea ce va creşte costurile pentru cei cu sediile în Europa. Trecerea la combustibili regenerabili a companiilor aeriane ar trebui să fie o ţintă în lupta la nivel mondial a emisiilor de carbon. Avem nevoie să găsim o cale pentru a reduce simultan producţia de dioxid de carbon şi facturile de combustibil – şi asta imediat.
Cei mai mulţi oameni din industrie sunt conştienţi că este posibil ca avioanele să zboare cu resurse regenerabile. În februarie 2008, unul din cele patru avioane Virgin Atlantic a testat un zbor de la Londra la Amsterdam folosind un combustibil amestecat cu 80 de procente kerosen si 20 de procente un biocombustibil pe bază de nucă de cocos şi ulei de palmier, ambele produse din copacii de pe anumite plantaţii folosite în acest scop. Alte companii aeriene, inclusiv Air New Zeeland, Continental Airlines, Japan Airlines, KLM Royal Dutch Airlines şi Thomson Airways au realizat teste similare. Provocarea este de a creşte producţia acestor combustibili şi a convinge toate companiile aeriene din întreaga lume să îl folosească.
Cum abordăm o industrie în schimbare? Acest lucru nu se întâmplă peste noapte. Am făcut un angajament pentru afaceri „verzi“ cu peste cinci ani în urmă, când am decis că acestea sunt o oportunitate de afaceri şi în acelaşi timp ar putea face un bine şi planetei, aşa că am rămas în contact cu start-up-urile inovatoare din domeniu şi am ţinut pasul cu ultimile descoperiri. Aproximativ în acelaşi timp, Virgin Atlantic a promis să reducă cu 30 de procente emisiile de carbon pe kilometru până în anul 2020 şi cam tot atunci am vrea să dezvoltăm o sursă sustenabilă de combustibili regenerabili pentru flota noastră de avioane.
În ultimii cinci ani am investit prin intermediul Virgin, fondul nostru verde dar şi personal într-o serie de astfel de iniţiative, inclusiv plante pentru etanol în Statele Unite şi în societăţile din pionieratul biocombustibililor precum Gevo şi Solazyme. Dezvoltarea este un proces lung şi complicat, cu multe obstacole care urmează să fie depăşite: necesitatea unor stocuri, producerea unui combustibil de înaltă performanţă, apoi testarea şi obţinerera certificatelor pentru combustibilii utilizaţi la motoarele din aviaţie.
Dar descoperiri mai au loc uneori şi chiar la începulul acestei luni am făcut un anunţ despre ceea ce eu cred că este unul din cei mai importanţi paşi făcuţi în timpul vieţii mele în producerea la scară mare a combustibililor cu emisii scăzute pentru avioane. Credem că un combustibil în curs de dezvoltare cu LanzaTech, o companie din Noua Zeelandă, ar putea să înjumătăţească amprenta de carbon a Virgin Atlantic. Spus simplu: am intrat în afaceri de reciclare, pentru că vom produce combustibil pentru avioane şi emisiile coşurilor de fum.
Combustibilul revoluţionar se produce din emisii reciclate, inclusiv dioxid de carbon, care altfel ar fi eliberat în atmosferă. La început vom aborda industria producătoare de oţel: trebuie să captăm gazele reziduale la aproape două treimi din combinatele siderurgice din întreaga lume şi să le transformăm în combustibil pentru avioane. În acelaşi timp, scopul nostru este să avem cât mai multe avioane la Virgin Atlantic care să folosească combustibil cu emisii scăzute în următorii trei ani, începând cu zborul Shanghai – Londra şi Deli – Londra, apoi să ne extindem în Marea Britanie şi în restul lumii.
Ani la rând oamenii au pus la îndoială sustenabilitatea combustibililor regenerabili – şi ar fi bine dacă le-am dovedi că au greşit. În cele din urmă, sperăm că şi alte companii aeriene vor urma exemplul Virgin Atlantic, iar astfel industria emisiilor de carbon va fi radical scăzută.
Un alt efort de-al nostru care arată promiţător are baza în Australia. Virgin Australia a semnat un memorandum de înţelegere cu Dynamotive Energy Systems şi Renewable Oil care vor contribui la dezvoltarea combustibililor regenerabili pentru avioane.